PDA

Se full versjon : Nattamming av spedbarn

Sofia
07 Jan 2007, 20:21
Plutselig husker jeg hvorfor jeg ikke ammet Lille My liggende i sengen da hun var nyfødt. Kjære vene, jeg spyler jo Lillesøster full av melk mens vi begge sover, også blir hun våt og finner ikke roen etterpå, også blir det bare bal. Dumt, fordi liggende amming kombinert med samsoving er så enkelt. Hvis man holder seg tørr ;)

Flere som har hatt det slik? Og eventuelle tips for hva man kan gjøre for å unngå alt griset? (Med Lille My begynte jeg - tror jeg - denne type amming da hun var ca 4-5 mnd, og da tror jeg hun var blitt så stor og sugedyktig og produksjonen så godt tilpasset henne at det gikk uten problemer)

kenguru
07 Jan 2007, 21:00
Hmm.. bolla mi bare slukte alt rått som kom ut av puppen min han... ergo ble det ikke så vått. eller jo.. det var jo ganske vått..Men både han ogjeg var så trøtte at vi sovnet som noen dupper etter amming..
Men jeg husker at dyne,laken,og alt var helt vått.. men det jeg gjør nåda.. ialelfall.. Er jo at jeg legger en "gulpeklut" over den andre puppen når jeg ammer..så renner det iallefall ikke ned på bolla når han spiser fra den ene..
Hvis du skjønte noe av dette?

moo
07 Jan 2007, 21:07
Du får min fulle sympati. Først nå kan jeg av og til ligge uten ammeinnlegg om natten - jeg hater å ligge med bh på, men må jo det disse månedene.

Marit
07 Jan 2007, 21:18
Det går seg sikkert til etterhvert som melka stabiliserer seg og det vil jeg tro at den gjør før lillesøster er 4- 5 mnd altså. Men jeg har ikke så mye erfaring på dette området. Det gikk greit å amme både Snuppa og Lillegutt liggende i senga fra dag 1. Jeg måtte bare holde på den puppen (trykke brystvorten inn) som ikke var i bruk, evt på den de spiste av hvis de tok en pause rett etter at de startet.

Filipine
07 Jan 2007, 21:21
Jeg følte det som om jeg alltid hang ørlite etter på produksjonssiden, så det var aldri et problem. Har ikke engang tenkt på problemstillingen. Men håper det går seg til når forholdet mellom tilbud og etterspørsel går seg til!

Millami
07 Jan 2007, 21:22
Synes å huske en tid med 10 håndklær på nattbordet hver natt.. Disse ble da skiftet med det jeg hadde ved puppen og under meg hver gang jeg var såpass bevisst at jeg kunne tenke såpass klart og ungene sov i ullbody som ihvertfall ikke kjentes så våt ut.

Akkurat de lekkasjetider kan jeg ikke si jeg savner/gleder meg til, men resten med god produksjon er jo veldig greit.

Eple
07 Jan 2007, 22:05
Jeg slet veldig med lekkasjer. Ikke bare når jeg ammet, men hvis jeg så en valp, eller mann min min kom fra dusjen....

Husker melken sprutet og ungen fikk melk i halsen. Han hostet og gråt, jeg brukte mange flanellbleier om gangen i BH. Så ut som et panser:fnis:

Da lekkasjene avtok kunne jeg ligge og amme. Men måtte ha hånkle på den andre puppen i lang tid.

Å ligge når man ammer er deilig!:)

fru Potethode
07 Jan 2007, 22:06
Dette tenker jeg hver gang jeg leser om fordelen samsoving/nattamming... "Hvordan gjør de det???" Og når jeg sov, virket det nesten som at Knerten tappet tomt brystet uten å få i seg noe, for ved den minste brerøring rant melken i strie strømmer, men han var for liten til å klare å ta tak selv... Ussja... Griseri, ja... Og om han klarte å få i seg noe så kom det som regel opp igjen om han sovnet liggende. Som Millami sier, masse håndklær ved senga...

Chance
07 Jan 2007, 23:01
Her har vi det "problemet" enda. Minstemann står i fare for å få melkedusj hver natt.. Jeg pakker masse håndklær under ham jeg da. Men har jeg greid å forhindre det siden jeg legger på ammeinnlegget så fort han slipper taket..
Men det stabiliserer seg vel litt, den værste spruten, når spedbarnet blir litt større. Jeg ville bare ha godt med ammeinnlegg, gjerne 3-4, i næreheten for å ta av for spruten når den lille slipper.. Mere råd enn det har jeg dessverre ikke å komme med.. Eller tisselaken eller noe kanskje?

Spirello
07 Jan 2007, 23:40
Her har vi det "problemet" enda. Minstemann står i fare for å få melkedusj hver natt...
......
Eller tisselaken eller noe kanskje?

Her også!

Tisselaken brukte jeg! Bare akkurat mens jeg ammet, da, ikke hele natten. Også polstret jeg den andre puppen med gulpekluter. Nå gidder jeg ikke det lenger, men må holde for den puppen jeg ikke ammer fra ellers blir det veldig vått..

Bollefro
08 Jan 2007, 00:55
Jeg bruker tisselaken ved puppene under lakenet ennå jeg.
I begynnelsen brukte jeg trange bh`er med masse innlegg i. Jeg har vært slik at melken renner konstant hele tiden når puppene er i friluft, og for å forhindre det måtte jeg stramme opp bh`en..
I sommer slutta jeg med bh om natten, endelig, og nå går det ganske bra:) Men det er alltid litt vått når vi våkner, så jeg er helt avhengig av tisselakenet for ikke å ødelegge madrassen:)

Sofia
08 Jan 2007, 08:26
Takk for innspill. :)

Jeg har løst det litt annerledes i natt - ammet sittende i sengen først, så latt henne rape og byttet bleie, så ammet p åden samme puppen - som da er rimelig tom - for å få henne til å sovne. Jeg søler nemlig mest med den puppen jeg ammer fra - hun er så liten og klarer ikke svelge unna (jeg har kraftig utdrivningsrefleks...). Den andre puppen holder jeg så noenlunde tørr med innlegg!