PDA

Se full versjon : En liten tankeøvelse - bli med alle som har barn som av og til gjør deg sliten!

Bærbar
09 Jan 2007, 20:12
Regner med det er de fleste!

1) Lag en liste over barns oppførsel som virkelig gjør deg gal og irriterer deg grenseløst og som kan få deg utrolig sint! "FÅR MEG SINT" listen

2) Lag en liste over hvordan ditt barn oppfører seg når det er lykkelig! "LYKKELIG BARN" listen

Bærbar
09 Jan 2007, 20:12
Sammenlign listene!

SusyQ
09 Jan 2007, 21:02
Liste nummer 2 er ti ganger så lang som liste 1.
:hjertebank:

Bærbar
09 Jan 2007, 21:06
Sett opp samme antal på hver - mengden er uvesentlig!

Bærbar
09 Jan 2007, 21:11
Eksempel:

FÅR MEG SINT og/eller FRUSTRERT!

Sutring
Ikke hører etter
Slår
Snakker tilbake til meg
Samarbeider ikke
Erter
Mobber
Nekter å dele
Slåss med søsken
Nekter å kle på seg
Nekter å pusse tennene
Krangler
Kaller deg navn
Sårer andre

LYKKELIG BARN'S OPPFØRSEL

Smiler
Ler
Synger
Nynner
Lytter
Deler
Hjelper til
Samarbeider
Klemmer
Koser
Leker
Sier h*n elsker deg
Foreslår at dere gjør noe sammen
Koser med småsøsken

Bærbar
09 Jan 2007, 21:17
Oppførselene i liste 1 er det motsatte av liste 2!

Barn er lykkelige når deres behov blir møtt og de ikke har det vondt. De er ikke "slitsomme"/"irriterende"/"slemme" etc når de ikke har smerte eller behov som ikke er tilfredstilte, eller de blir lyttet til.

Se tilbake på "FÅR MEG SINT og/eller FRUSTRERT!" listen jeg satte opp (eller din egen, dersom du laget en)! Gi denne et nytt navn:

ULYKKELIG BARN'S OPPFØRSEL

Føler du som jeg mye mer forståelse og ømhet ovenfor disse måtene et barn oppfører seg på når du tenker på at han emosjonelle smerter, eller er frustert på grunn av et behov som ikke er tilfredsstilt? Føler du at du heller mot forståelse for barnets oppførsel?

Denne hellingen er nøkkelen til å kunne ha bedre tilknyting til sitt barn, til omsorg gjennom kjærlighet istedet for frykt.

Denne øvelsen er fritt oversatt fra Connection Parenting: parenting through connection instead of coerction, through love instead of fear av Pam Leo.

Eple
10 Jan 2007, 00:17
Dette fikk meg til å tenke. Ikke bare på egne barn men også på en del elever. Men jeg klarer ikke å ordlegge noe nå- har så lite å gi om dagen at jeg vil heller granske meg selv på et tidspunkt med litt mindre dårlig samvittighet...

:blomsterfjes:

gjest
10 Jan 2007, 00:28
Åh, dette prøver jeg på hver eneste dag. Å se forbi det som irriterer meg og gjør meg så sliten at jeg føler meg som en karakter i en fargeløs tegneserie (svarte streker uten innhold). Jeg teller, trekker meg ut og prøver å se på det hele en gang til. Prøver å finne ut hva som ligger til grunn for det som irriterer meg, hva kan jeg gjøre for at ting skal bli bedre. Jeg gjør mitt aller beste for å snu den irriterende adferden over til det som på min lykkeligliste. Men det er ikke så enkelt og jeg er blitt veldig flink til å telle...

´trikken
10 Jan 2007, 06:55
:nemlig:

Jeg bruker også tellemetoden. Jeg har funnet ut at jeg er ikke så rent lite egoistisk. Jeg liker ikke å bli avbrutt i planene mine, og om jeg ikke ser hva som plager Tornado umiddelbart så tolker jeg det umiddelbart som om det var tøys fra hans side, og det er ikke bra :(

Jeg skulle jo da heller slippe det jeg har i hendene og ta meg tid til å være nær ham uten å irritere meg. Selv om man ikke finner utav hva det er, så har man i alle fall vist forståelse for frustrasjonen.

Tina
10 Jan 2007, 10:34
*tenker* Takk for en god tråd.

Blesha
12 Jan 2007, 08:36
En god øvelse for å bli ennå mer oppmerksom på barna dette! Har laget en sånn liste i hodet mitt, som jeg tenker på når det er tøffe perioder.

Bærbar
12 Jan 2007, 13:22
Jeg påminner meg hele tiden nå om at barn som gjør noe av disse tingene er ULYKKELIGE barn:

ULYKKELIGE BARN

Sutring
Ikke hører etter
Slår
Snakker tilbake til meg
Samarbeider ikke
Erter
Mobber
Nekter å dele
Slåss med søsken
Nekter å kle på seg
Nekter å pusse tennene
Krangler
Kaller deg navn
Sårer andre

mara
12 Jan 2007, 20:47
Jeg påminner meg hele tiden nå om at barn som gjør noe av disse tingene er ULYKKELIGE barn:

ULYKKELIGE BARN

Sutring
Ikke hører etter
Slår
Snakker tilbake til meg
Samarbeider ikke
Erter
Mobber
Nekter å dele
Slåss med søsken
Nekter å kle på seg
Nekter å pusse tennene