PDA

Se full versjon : Da er vi ferdige! Uten sårhet og vonde følelser, men med litt lureri fra mamma

Saphy
28 May 2009, 21:25
Ja, vi er altså ferdige med amminga! Etter å ha lest Madisonhilyard's tråd om sitrontrikset, så bestemte jeg meg plutselig for å prøve dette. Så da vi satt på sofaen og så på barne-tv på søndag, så begynte jeg å snakke om at melka mi hadde blitt sur, og at dette var fordi Snupp har blitt så stor jente at hun kan drikke melk fra kopp og spise vanlig mat. Hun har "bottet" så lenge at hun rett og slett har drukket opp all den søte melken til mamma! Så da hun ville ha kveldsbotten sin på sofaen før leggetid, smurte jeg på sitron, og advarte henne om at det var surt. Hun prøvde en gang, og siden har vi ikke ammet.

Og det har ikke vært noen såre følelser eller gråt. Tvert i mot har hun høylytt fortalt både til folk i barnehagen og til bestemor at "botten er sur. Jeg er stor og kan drikke melk fra kopp!" HUn er rett og slett litt stolt! Hun har spurt om å få "botte" et par ganger på morgenkvisten denne uka, men har avfunnet seg med påminnelsen om sur melk. De siste par dagene har hun vært syk i tillegg, men har likevel ikke trengt "botten".

Denne ammeslutten har gått over all forventing. VI har jo trappet saaaaakte ned, men jeg trodde likevel at det ville bli en stor bøyg å slutte. Men så gikk det bare så fint! Hurra!

kenguru
28 May 2009, 21:30
Wow så utrolig bra Saphy! Botten er sur! Herlig hu snuppa altså! Og det er så heeerlig når de begynner og forklare og frotelle til andre.. helt herlig!
:) Og GODT JOBBA... med så mye trøbbel i starten som dere hadde og for en amme-karriere?! ..!!

Saphy
28 May 2009, 21:33
Takk, Kenguru!

Jeg er veldig stolt over å ha ammet så lenge, jeg! Og nå har jeg sluttet uten at det er sårt for hverken henne eller meg.

Silence
28 May 2009, 21:37
Svarte jo litt på den andre tråden også... Men jeg må bare kommentere her også:

Så heeeeerlig når hun selv kan forklare og fortelle om framskrittet sitt. Hun hørtes skikkelig stolt ut :D For en FIN måte å avslutte en god og lang ammeperiode... :kjærleik:

Madison
28 May 2009, 21:49
YAY! For sitrontrikset og en fin ammeslutt for dere også!
Tre av tre Ringblomster kan ikke ta feil -- Takk, Kaskis, det virket sannelig!

Saphy
28 May 2009, 22:28
YAY! For sitrontrikset og en fin ammeslutt for dere også!
Tre av tre Ringblomster kan ikke ta feil -- Takk, Kaskis, det virket sannelig!

YAY!

:dinkdance:

MieMy
29 May 2009, 21:55
Da vet jeg hva jeg skal gjøre når vår tid kommer.
Men her i gården tror jeg foreløpig det er litt for tidlig å forstå.
Men Saphy; bøyer meg i støvet for en imponerende amme-periode!
Og deilig lesning at det gikk knirkefritt..

Ambivalent
29 May 2009, 22:23
Jeg lurer på om jeg skal prøve dette snart! Påsan blir 2 år om en uke og jeg ønsker egentlig å runde av før vi skal på ferie fordi han gjerne vil ha overalt og kose med andre puppen og det passer liksom best innenfor husets fire...

Herlige jenta di :bankehjerte:

creemy
29 May 2009, 22:32
Så heeeeerlig når hun selv kan forklare og fortelle om framskrittet sitt. Hun hørtes skikkelig stolt ut :D For en FIN måte å avslutte en god og lang ammeperiode... :kjærleik:
Signerer jeg :blome:

Ma-i
30 May 2009, 00:37
Så bra for dere! Så fint når de kan forkalre selv da :)

Absolutt ikke noe vi kan ta her , ikke planer om det heller. Særlig sien det ikke blir sant å si at han er blitt så stor at han kan drikkemelk av koppen, siden det er risdrikk ;)

Moder'n
30 May 2009, 08:42
Tre av tre Ringblomster kan ikke ta feil

Nåja. Det er vel mer tre av fire, tenker jeg. Husker dere ikke dette (http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=25498#13) innlegget? :fnis: Jeg ler fremdeles når jeg tenker på det. :skratte:

Saphy
30 May 2009, 08:44
Nåja. Det er vel mer tre av fire, tenker jeg. Husker dere ikke dette (http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=25498#13) innlegget? :fnis: Jeg ler fremdeles når jeg tenker på det. :skratte:

"hmmm, sitjon!"

:skratte:

:gal:

Madison
30 May 2009, 09:00
Å ja, den glemte jeg.
Men likevel: tre av fire er ikke dårlig!

Eple
30 May 2009, 15:35
Det høres jo litt festlig ut- og ikke så sårt for barna. Det er jo bra:jupp:

Men på generell basis så er jeg ikke så vilt begeistret for å lureri jeg. Er oppvokst med MYE sånt- og kunne heller ønske foreldrene mine var bedre til å definere hva de ønsket og hadde bestemt. Det handler om tillit hele veien- og når man trikser en del blir tilliten svekket. Jeg visste det ikke var tomt når de sa det- jeg visste de ikke bare skulle på butikken når de var pyntet og barnevakten hadde rigget seg til med strikketøyet. En ting er i enkelttilfeller som er vanskelige- eller ang tannfeen etc. Men om det er lureri som er det vanlige så vet jeg av erfaring at det ikke skaper annet enn usikkerhet hos barnet. Been there done that. :leiseg:

Dette er IKKE en pekefinger til noen av dere- kun en litt sår egen erfaring.
Og ammeslutt selv? Jeg måtte jo slutte i sin til pga eksem (eller hva det var) som ødela tuppene totalt. Og slutten var over natten og vond for alle parter. Overhodet ikke noe jeg ville anbefale NOEN. Da hadde sitrontrikset vært utrolig mye bedre.

:blomst:

Saphy
30 May 2009, 20:48
Ja, jeg skjønner hva du mener, Eple. Når lureri er det vanlige, i stedet for ærlige grenser, så er det ikke sunt.

Men jeg begynte virkelig å tro at vi ikke kom til å avslutte på en god måte, for siden vi avsluttet nattamminga i påsken, så har hun alldeles ikke hatt noe gehør for mine grenser rundt ammingen. Hun har til tider vært alldeles rasende dersom hun ikke fikk "botte" akkurat da hun ville det, og følt seg skikkelig avvist når jeg alikevel har holdt på avgjørelsen min. Jeg har snakket og forklart, men hun har liksom ikke forstått det. I tillegg, så er det mange måneder siden jeg har hatt særlig melk. En ti minutter lang ammeseanse på slutten besto av ca 30 sekunder med drikking av melk, og resten bare kosesutting (som etterhvert gjorde meg gal!)

Sitrontrikset var konkret nok til at hun forsto det, og samtidig så trengte jeg ikke å "avvise" henne. En snupp med stort behov for nærhet taklet nemlig dårlig å få nei til forespørsel om botte. Det var bedre med "ja, du kan godt prøve, men husk at botten er sur". Og "vil du sitte å kose litt i stedet?"

Madison
30 May 2009, 21:22
Ja, jeg skjønner hva du mener, Eple. Når lureri er det vanlige, i stedet for ærlige grenser, så er det ikke sunt.

Men jeg begynte virkelig å tro at vi ikke kom til å avslutte på en god måte, for siden vi avsluttet nattamminga i påsken, så har hun alldeles ikke hatt noe gehør for mine grenser rundt ammingen. Hun har til tider vært alldeles rasende dersom hun ikke fikk "botte" akkurat da hun ville det, og følt seg skikkelig avvist når jeg alikevel har holdt på avgjørelsen min. Jeg har snakket og forklart, men hun har liksom ikke forstått det. I tillegg, så er det mange måneder siden jeg har hatt særlig melk. En ti minutter lang ammeseanse på slutten besto av ca 30 sekunder med drikking av melk, og resten bare kosesutting (som etterhvert gjorde meg gal!)

Sitrontrikset var konkret nok til at hun forsto det, og samtidig så trengte jeg ikke å "avvise" henne. En snupp med stort behov for nærhet taklet nemlig dårlig å få nei til forespørsel om botte. Det var bedre med "ja, du kan godt prøve, men husk at botten er sur". Og "vil du sitte å kose litt i stedet?"

Signerer. I sin helhet. Det høres ut som om du Eple, og sikkert mange andre barn, er blitt lurt for mye på for mange ting. Da blir det en dårlig kultur, og da skjønner jeg at du reagerer som du gjør.

Saphy
30 May 2009, 21:46
Og Eple; jeg skjønte at du ikke kom med en pekefinger, altså. Men du tok opp noe veldig viktig. Jeg hadde ikke engang tenkt over at det med luring kunne være noe som er vanlig, for her inne på Ringblomst er jeg omgitt av mødre som nok er over gjennomsnittet opptatt av kommunikasjonen med barna sine (akkurat som meg) ;)

Eple
31 May 2009, 01:39
Og Eple; jeg skjønte at du ikke kom med en pekefinger, altså. Men du tok opp noe veldig viktig. Jeg hadde ikke engang tenkt over at det med luring kunne være noe som er vanlig, for her inne på Ringblomst er jeg omgitt av mødre som nok er over gjennomsnittet opptatt av kommunikasjonen med barna sine (akkurat som meg) ;)

Takk for at du leste innlegget i den meningen det var skrevet!:jupp:

Eple
31 May 2009, 01:39
Signerer. I sin helhet. Det høres ut som om du Eple, og sikkert mange andre barn, er blitt lurt for mye på for mange ting. Da blir det en dårlig kultur, og da skjønner jeg at du reagerer som du gjør.

:klemse:

Ambivalent
11 Jun 2009, 22:10
Jeg har også stor forståelse for ditt syn, Eple! Jeg har nylig "avvent" med sitrontrikset, gutten min ble nettopp 2 år, men jeg sliter litt med samvittigheten for at jeg lurte han. Jeg angrer kanskje for at jeg gjorde det og ikke så an hvordan gradvis nedtrapping kunne blitt på hans premisser. Jeg var vel litt utålmodig og lei av å amme, siden han ammet stort sett hele tiden når han hadde tilgang til meg og ikke respekterte når jeg sa det ikke passet - da ble det ramaskrik. Men som sagt, jeg plages av dårlig samvittighet nå...

heilo
12 Jun 2009, 13:45
Men jeg begynte virkelig å tro at vi ikke kom til å avslutte på en god måte, for siden vi avsluttet nattamminga i påsken, så har hun alldeles ikke hatt noe gehør for mine grenser rundt ammingen. Hun har til tider vært alldeles rasende dersom hun ikke fikk "botte" akkurat da hun ville det, og følt seg skikkelig avvist når jeg alikevel har holdt på avgjørelsen min.

Sånn har det vært her også, både når vi trappet ned på nattammingen i høst og etter påske når jeg kuttet ned til en gang om dagen. Etter et par-tre mnd har det allikevel gått seg til og hun har akseptert den nye ordningen. Nå er jo lillesøster snart tre så jeg tror egentlig at hun vil gjennomskue sitrontrikset (hun er forøvrig ganske glad i sitron:barn:) så jeg tror ikke det er noe alternativ. Planen nå er å stikke ut en og annen kveld sånn at det ikke blir hver kveld heller lenger. Har også forsøkt å flytte ammingen fra sengekanten til litt tidligere på kvelden. I tillegg har jeg snakket en del med henne om at det snart er slutt, men hun er lite villig til å være med i en dialog om dette begynner ofte å snakke om noe annet...
Jeg er ganske motivert til å avslutte nå, men kommer nok til å forsøke å få til en gradvis avslutning allikevel.

svart panda
12 Jun 2009, 17:33
Jeg har også stor forståelse for ditt syn, Eple! Jeg har nylig "avvent" med sitrontrikset, gutten min ble nettopp 2 år, men jeg sliter litt med samvittigheten for at jeg lurte han. Jeg angrer kanskje for at jeg gjorde det og ikke så an hvordan gradvis nedtrapping kunne blitt på hans premisser. Jeg var vel litt utålmodig og lei av å amme, siden han ammet stort sett hele tiden når han hadde tilgang til meg og ikke respekterte når jeg sa det ikke passet - da ble det ramaskrik. Men som sagt, jeg plages av dårlig samvittighet nå...
:klem:

Jeg synes ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet. Du har gjort en god innsats, og holdt ut lenge.

Ambivalent
12 Jun 2009, 21:42

Jeg synes ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet. Du har gjort en god innsats, og holdt ut lenge.

Takk, panda!! Akkurat det jeg trengte!

Eple
13 Jun 2009, 21:17

:nikker: og :klemse: