PDA

Se full versjon : Forskjellsbehandling ved bleieskift

Thinkerbell
07 Jun 2009, 08:16
Lille Ingefær, husets kruttønne, vil ikke skiftes på av meg om morgenen. (Han jubler ikke for vanlige bleieskift heller, men de skiftene som innebærer pysj av er verst.) De to siste dagene har han grått, brølt og kjempa med meg fra første knapp på pysjen skal åpnes og til vi har fått på utesko og kommet oss ut. Det er sliiiiiiiitsomt. :svette: Og det blir ikke lettere av at de eneste lydene jeg hørte fra badet i dag tidlig da pappaen skifta på ham i dag tidlig var fnising.

Ærlig talt - dette frustrerer meg skikkelig, ikke minst fordi jeg forsøker så godt jeg bare kan å være hensynsfull og hensiktsmessig i min kommunikasjon mens mannen min tidlig og effektivt slo ned på alle bleieskiftopprør med en bestemthet som førte til ett-to minutter med grining i begynnelsen. På det tidspunktet hadde jeg tårefrie bleieskift og klarte ikke helt å se behovet for å være så røff. Vel. Gjett hvem som sitter med skjegget i postkassa nå? Førti minutter sammenhengende gråt er verre enn to minutter.

Sund
07 Jun 2009, 20:57
Vil bare si at vi er i samme båt.
Det gjelder morgenskift, tannpuss og mere til.

Nå har veslA en periode der hun ikke vil ta av klærne når hun må (av med pysj om morran, av med klær om kvelden) og tilsvarende på med klær når vi skal ut. Er ikke artig å tvinge klær og bleier på ei lita bestemt jente.

Moder'n
07 Jun 2009, 23:33
Så frustrerende, men samtidig litt komisk. Beklager. :blomsterfjes:

Jeg tenker først og fremst: Er du helt sikker på at det er slik at du forskjellsbehandles? At han to dager på rad hyler når du skifter bleie men ikke gjør det neste dag når pappa'n gjør det betyr jo ikke nødvendigvis at det som utgjør forskjellen er deg vs pappa'n. Det kan jo også være andre ting. Småsyk/furten/ekstra trøtt/osv de dagene du har skiftet? Eller ekstra opplagt/blid/motivert for et eller annet/osv de dagene pappa'n har stelt? Er det forskjellige dager (hverdag vs helg, for eksempel)? Eller er det slik at du vanligvis steller og at det dermed er mer fest om pappa gjør det? Tar pappa på andre typer klær enn det du gjør? (Mye man kan spørre seg ... ;))

Og så tenker jeg at hvis det er slik at det er pappa'n som foretrekkes. Er det da mulig å rett og slett la pappa'n gjøre det en stund framover? Det hadde i alle fall jeg vurdert.

Hvis det likevel ender opp med at du må foreta morgenstellet, så tenker jeg at da må man bare gjøre det beste ut av det hele. Forbereder du gutten på stelling/skifting fra pysj til andre klær? Skifter du på ham liggende? (Kan du i tilfelle for eksempel ta av pysjen mens han står og så skifte bleie etterpå?) Kan du muntre ham opp med et eller annet han kan holde på med underveis? Synge sanger ("Alle barna klapper/vinker/blunker/hoster" er en slager hos oss for tiden.) eller leke med noen leker? Kan du utsette påkledning av klær til dere er i stuen?

Ellers føler jeg spent med i denne tråden på flere gode tips! Hos oss ble bleieskift bedre etter at jeg ble flinkere til å forberede på bleieskift, men jeg ser for meg at akkurat det bare er en fase. (Og i barnehagen har bleieskifting aldri vært et problem. :duh:)

Eple
07 Jun 2009, 23:51
:klemse: jepp- slik er det! Det irriterte nesten flettene av meg når pappaen fikk pusse tenna lenge og vel og jeg ikke fikk til noe overhode:gal:

Men det gikk seg til- faktisk så måtte jeg inn og studere hvordan han gjorde det- og si til gutten at "nå skal jeg prøve å gjøre sånn som pappa"- og da var han villig til å prøve han også. Så fant vi en vri på det "puss puss så får du en BÆÆÆSJ":bag:

Lille O
08 Jun 2009, 07:51
Så fant vi en vri på det "puss puss så får du en BÆÆÆSJ":bag:

:knegg:

Thinkerbell
08 Jun 2009, 08:33
Moder'n, du stiller vettuge spørsmål:

Jeg tenker først og fremst: Er du helt sikker på at det er slik at du forskjellsbehandles?

Ja, det har pågått lenge. Og jeg tror det har sammenheng med Thinkermannens kontante "no-nonsense" stil. Den klarer ikke jeg å kopiere uten å bli en brølende monstermamma helt uten temperamentskontroll.

Og så tenker jeg at hvis det er slik at det er pappa'n som foretrekkes. Er det da mulig å rett og slett la pappa'n gjøre det en stund framover? Det hadde i alle fall jeg vurdert.

Pappa'n jobber turnus og er pussig nok lite villig til å ta morrastell klokka halv fire om morran ;) Omtrent like lite villig som jeg er på å overta en våken, ferdigskifta unge på det tidspunktet ...

Hvis det likevel ender opp med at du må foreta morgenstellet, så tenker jeg at da må man bare gjøre det beste ut av det hele. Forbereder du gutten på stelling/skifting fra pysj til andre klær?

Ja, og hvis vi bruker et par timer kan det nok gå bedre enn nå. Men på hverdagene har vi ikke to timer ...

Skifter du på ham liggende? (Kan du i tilfelle for eksempel ta av pysjen mens han står og så skifte bleie etterpå?)

Jeg skifter liggende de dagene han gjør seg helt myyyyk i kroppen og synker ned på badegolvet for å slippe å skifte bæsjebleier. Pappaen skifter stående.

Kan du muntre ham opp med et eller annet han kan holde på med underveis? Synge sanger ("Alle barna klapper/vinker/blunker/hoster" er en slager hos oss for tiden.) eller leke med noen leker?

Elektrisk tannbørste var gøy ei ukes tid, men nå har den mista nyhetens interesse og jeg har ikke funnet noe nytt. Problemet da var forøvrig at vi hadde de samme scenene når vi var ferdige med å skifte og tannbørsten skulle tilbake på plass ...

Kan du utsette påkledning av klær til dere er i stuen?

Det gjør ingen forskjell. Jeg har til og med prøvd å ta ham med ut helt naken for å vise at det trengs klær i 12-14 grader og regnvær.

(Og i barnehagen har bleieskifting aldri vært et problem. :duh:)[/QUOTE]

Samme her! Og du, jeg mener ikke å være negativ, altså. Innspillene dine er gode. Men denna rødtoppen min er ... inne i en krevende fase, tror jeg ...

Thinkerbell
08 Jun 2009, 08:35
Takk for sympatierklæringer også. Det hjelper å være flere i samme båt. (Pussig uttrykk, forresten. Hvor mange kan vi være i samme båt før den synker pga overlast, tro?)

Moder'n
08 Jun 2009, 10:40
Og du, jeg mener ikke å være negativ, altså. Innspillene dine er gode. Men denna rødtoppen min er ... inne i en krevende fase, tror jeg ...

Jeg tror definitivt ikke jeg har svarene på alle hverdagsproblemer for å si det slik, og oppfattet deg slett ikke som negativ. :blomsterfjes:

Har du bestemt deg? Altså for at dette med klesskifte bare må skje, og da får det skje så skånsomt som mulig, selv om det blir hyl og skrik? (Du har sikkert det. Det er fullt mulig jeg projiserer litt her.) Forøvrig syns jeg Eples forslag om å se på hvordan mannen gjør det, kanskje er en vei å gå.

Og ellers: Puste med magen og tenkte at dette her, det går over det også. Og i mellomtiden kan du trøste deg med at han er så trygg på deg at han tør å hyle og skrike. (Det tenker jeg om barnehagen, altså. Kanskje de har en ikkeno-tull-holdning til bleieskift som gjør at snuppa ikke tør klage? I tilfelle er det OK at hun får klage hos noen.)

Angående "i samme båt" - jeg tenker at det er et konteiner-skip, jeg. :solen:

Lille Frøken Hasselbrun
08 Jun 2009, 11:00
Eg dristar meg til med ein litt unorsk kommentar... Kvifor er det egentleg slik at ein MÅÅÅ ha pysj om natta?

Eg er einig i at det ideelt sett kanskje er meir behageleg og reinsleg, men så lenge dei vanlege kleda ikkje er grumskitne så overlever dei vel det og??

Så etter inspirasjon frå min framandkulturelle mann og hans familie, så er ikkje me i vår familie heilt nødt til å bruke pysj om natta. Og spesielt ikkje om Krabaten er svært bestemt på å ikkje ta av/på klede innimellom. Som med mykje så har eg ei )kanskje naiv) tru på at dette også går seg til når han veks til, og i mellomtida lid han inga naud, og kvelds-og morgonsstell går mykje lettare for alle..

Ikkje direkte svar eller hjelp til deg, men ei lita undring frå meg:)

Moder'n
08 Jun 2009, 11:38
Eg dristar meg til med ein litt unorsk kommentar... Kvifor er det egentleg slik at ein MÅÅÅ ha pysj om natta?

Jeg tenker at dette kanskje har sammenheng med at man ønsker å etablere leggerutiner. Det å ta pysj kan være en måte å indikere at nå er det leggetid. (Dette med "Nå er det leggetid" er kanskje ikke så viktig i andre mer sydlige land? ;))

Det sagt, så vil det kanskje uansett bli problemer neste morgen - i alle fall om klærne som var på om natten skal av og nye klær på.

En annen grunn til pysj, tenker jeg, er at det er vanlig å ganske tidlig starte med vanlige klær til ungene. Det vil for eksempel si dongeribukse. Dette er ikke akkurat behagelig å sove i. På vinterstid er det kanskje både dongeri og strømpebukse, og det kan jo i tillegg bli veldig varmt å sove i.

Thinkerbell
08 Jun 2009, 13:08

Hvis han ikke har klær utenpå kan han finne på å ta av seg bleia. Tiss (og mer) i senga uten bleie fremmer ikke god søvn ;) Klærne han har brukt er faktisk stort sett så møkkete etter en dag med uteliv og mat at det er uaktuelt å ha dem opp i senga. Når det er sagt kunne jeg nok funnet på å sende ham i barnehagen i pysj dersom han insisterte på å få den på igjen. Det skal jeg teste.

Kvakk
08 Jun 2009, 14:59

Hvis han ikke har klær utenpå kan han finne på å ta av seg bleia. Tiss (og mer) i senga uten bleie fremmer ikke god søvn ;) Klærne han har brukt er faktisk stort sett så møkkete etter en dag med uteliv og mat at det er uaktuelt å ha dem opp i senga. Når det er sagt kunne jeg nok funnet på å sende ham i barnehagen i pysj dersom han insisterte på å få den på igjen. Det skal jeg teste.

Våres lille kranglefant sover ofte i bare bodyen. Så slipper jeg å ta den på om morgenen også. Og en dag ble han levert i pysj ja. En annen enn den han hadde på om natten, men han insisterte på dette klesplagget.

Plass til oss i båten din?

PS. Innimellom går påkledningen helt glatt. Da ser vi foreldre på hverdandre å lurer på hvem som har forbyttet ungen vår om natten. Men det går ikke lang tid før han er tilbake.

Kvakk
08 Jun 2009, 15:02
Jeg tenker at dette kanskje har sammenheng med at man ønsker å etablere leggerutiner. Det å ta pysj kan være en måte å indikere at nå er det leggetid. (Dette med "Nå er det leggetid" er kanskje ikke så viktig i andre mer sydlige land? ;))

Joda, å ta på pysj kan nok indikere leggetid. Men hysterisk gråtende unge liggende på gulvet, som ikke vil ha trøst, er ikke den ideelle måten å roe ned mot leggetid på...

Moder'n
08 Jun 2009, 15:11
Joda, å ta på pysj kan nok indikere leggetid. Men hysterisk gråtende unge liggende på gulvet, som ikke vil ha trøst, er ikke den ideelle måten å roe ned mot leggetid på...

Det indikerer en unge som ikke har tenkt å legge seg selv om pysjen i utgangspunktet skal indikere leggetid, ja. :fnis:

Kvakk
08 Jun 2009, 15:42
Det indikerer en unge som ikke har tenkt å legge seg selv om pysjen i utgangspunktet skal indikere leggetid, ja. :fnis:

:knegg:

Thinkerbell
10 Jun 2009, 16:25
Oppdatering:

1. Neste gang jeg står opp med Ingefær skal vi ikke dille rundt i pysjen. Ingen banan, ingen yoghurt, ingen frokost i pysjen. Selv om jeg synes det er trivelig ser det ut som det fungerer bedre å vise helt tydelig at vi skifter når det er morgen.

2. Mandag kveld og tirsdag morgen gikk veldig bra. Men til daglig kan jeg ikke beregne en til halvannen time bare på å skifte på yngstemann før barnehagen. Ikke i en hverdag hvor 0727 er det absolutt seineste vi kan forlate huset.

siemens
10 Jun 2009, 21:09
Thinkerbell, din strategi i punkt 1 er den vi kjører her i huset. Riktignok er ikke supern like vrang som din og Kvakks (tror jeg), men det er jo ikke populært å avbryte at dagen er i gang med kjedelig bleieskift (merker vi på helg, ja). Slik er det også på kvelden, veldig kjipt. Og jo trøttere han er, jo kjipere er det. Særlig tannpuss går ad skogen hvis han er overtrøtt.

Kan det da være et alternativ på kvelden å gjøre "motsatt" dvs bytte til pysj og bleie litt før og leke litt til etterpå? Elller dere gjør kanskje det allerede. Om morran er det ofte at vi bærer en sovende super ut på stellebordet. Da er det hele over på nullkommasvisj.

Filakia
17 Sep 2009, 10:30
Kan det fungere å la ham få velge klær? Altså ikke åpne skapdøren og spørre hva han vil ha på, men holde fram f.eks. to pysjer, eller to gensere osv., og spørre "Vil du ha den blå med brannbil på, eller den grønn-stripete?". 2-3 ulike valg er oversiktlig for småttiser, men gir en følelse av medbestemmelse.

Skal ikke si at "valgmetoden" alltid fungerer her, men generelt har jeg god erfaring med den.

EDIT:
Jeg har til og med to tannbørster til ham, og to (sånn små) tannkremtuber. :)

Migg
17 Sep 2009, 11:15
Dette er hva som fungerer hos oss (vi hadde veldig mye trøbbel ved påkledning med vår egen kruttønne, nå går det iallfall bedre):

-Påkledning skjer på samme sted hver dag: på badet, rett etter at hun har stått opp. Vi går ikke ut av badet før klærne er på. Klærne legges frem kvelden før. Hos oss har det ikke vært noen suksess å la henne være med å velge ut selv om kvelden, men jeg vet hvilke klær hun liker best og pleier å ta minst ett plag som er et av de hun liker best.
- Noen ganger må Lise til. Det begynte med en lek en desperat morgen hvor rutinene sviktet, Lise (dukken) visste ikke hvordan man kan kle på seg selv, så det måtte hun vise henne at hun klarte. Nå, når hun trenger litt ekstra motivasjon sier hun "mamma, hente Lise, hun må se at jeg kan kle på meg selv." Snakk om indre motivasjon...
:fnis: Hun pleier riktignok å inkludere dukkene sine i stort og smått, forteller de om dagen sin osv. Så for henne er dette en slags lek tror jeg.
Om det blir brudd i rutinene blir det som regel full krise. Da forsøker vi Lise, ellers sier jeg etter mange oppfordringer at hun kan velge om hun vil begynne å kle på seg selv, ellers må jeg gjøre det, for vi har ikke tid til å vente lenger. Da teller jeg til tre, ofte er det nok. Ellers kler jeg faktisk på henne. Det er svært sjelden at det trengs, men det er selvsagt viktig å gjøre det når man har sagt at det blir konsekvensen. Akkurat nå er jeg høygravid, med bekkenløsning, og helt ute av stand til å tvinge på henne noe som helst. Så nå er jeg virkelig helt avhengig av disse rutinene (nåde den som glemmer å legge klær fram på den faste stolen på badet)

Akershus36
18 Sep 2009, 11:08
Takk for denne tråden!
Her var det full skjærings i dag tidleg :( me kom akkurat tidsnok til barnehagen (medbrakt frukost må etast før frukta kl. 9...). Det gjekk greit å ta av han, men ha på sokkar og gensar var umogeleg. Opna verandadøra (ja, på det tidspunktet var me komne i stova) og viste han kor kaldt 5 (!) grader utan noko på overkroppen er... Men måtte stenga med ein gong fordi vesle-S låg på golvet, og då ville han ikkje igjen...

Valg hjelper ikkje lengre, han vil rett og slett ikkje ha klede på seg (dvs han har vel 1-2 gensarar som går på ganske kjapt, resten er ikkje moro). Og med ein veslebror som på det tidspunktet er trøytt igjen og treng mammen sin, so er det vanskeleg å ikkje bli oppgitt og sint :( Eg gjekk vekk fleire gonger for å ta meg timeouts, inspirert av denne (http://www.askdrsears.com/html/6/T061900.asp).