PDA

Se full versjon : Det fungerer her - gjør det det hos dere også?

-diab-
10 Jan 2007, 10:20
Det kommer nye eksempler hele tiden på at kommunikasjonen fungerer hos oss!

Her om dagen ville ikke storebror sitte med bordet etter at han var mett. Han for ut på gulvet for å leke, og vesla hang på stolryggen sin for å se hva helten holdt på med. Nok en gang kjente mor og far at vi var veldig lei denne oppførselen, og kunne så lett bli sure, oppgitte og kanskje litt sinte...

Jeg spurte da hvordan det var i barnehagen, om de fikk gå fra bordet der? Nei, alle måtte sitte til alle var ferdige. Da tok de hverandre i hendene rundt hele bordet, tok hendene opp og ned mens de sa "Takk for maten" i kor. Jeg spurte om han hadde lyst til at vi også skulle gjøre det slik. Og det hadde han! Han kom springende tilbake til bordet og satte seg, og ventet ivrig på at alle skulle bli ferdig. Da takket vi sammen for maten, og han var så lykkelig. Han hadde fått bestemme hvordan vi alle skulle gjøre det. Og vi var veldig glade for at han satt fint til alle var ferdige. Da fikk lillesøster også ro på seg til å spise seg mett.

Så nå har vi innført felles takk-for-maten-rituale hos oss. En så liten ting, men storebror er så stolt og lykkelig, og sitter så fint og venter. En fn bonus er også at mens han venter på at vi andre skal bli ferdige, så putter han gjerne noen ekstra biter i egen munn, og det har han slett ikke vondt av, liten og sped som han er.

Har dere andre eksempler fra hverdagen på at det fungerer?

Ruffenmamma
10 Jan 2007, 10:49
Så lurt! Det hørtes jammen koselig ut.

Jeg sliter veldig med kommunikasjonen for tiden så denne tråden skal jeg følge med på. Min lille gutt holder på å få enda et sett jeksler (3-årsjeksler, er det noe som heter det? Har ikke rukket å slå opp i noen bok enda) så han vil bare kose i dag, alt annet enn kosing blir han sint og frustrert av...Gleder meg til butikkturen vi må ta senere :gliser:.

Marigold
10 Jan 2007, 12:43
at blir jeg irritert, da er hundre og ett ute.
Nå er Gullet bare to år, så de store diskusjonen har vi ikke enda, men avledning fungerer fint her.
Og i barnehagen. Vil han ikke sitte under måltidene gir de han en bok å se i, så han ikke forstyrrer alle de andre.
Gratulerer med fin samtale hos dere.

Blesha
12 Jan 2007, 08:33
Når vi kommer i situasjoner hvor jeg kjenner at jeg blir veldig oppgitt, og noen ganger sint, gjør jeg mitt beste for å uttrykke det jeg føler på en rolig måte. Forteller gjerne til gutten vår at når det og det skjer, føler jeg for eksempel at jeg blir frustrert, og hva jeg trenger at vi gjør. Det krever ofte mye av meg å stoppe opp og tenke meg om, men det krever ennå mer å ordne opp de gangene jeg ikke klarer å stoppe opp.

Garfield
12 Jan 2007, 10:08
(vet ikke helt hva NVC er, så hvis dette ikke faller inn under kategorien GI BESKJED)

Vi har middagssamtaler som funker

En situasjon: Har lagt merke til at gutten vår blir ekstra vilter ved bordet når jeg og pappa snakker sammen og han ikke får all oppmerksomhet. Vi hadde følgende samtale (i kortversjon) da en slik situasjon oppsto;

Jeg : "Syns du at det er dumt at jeg snakker med pappa"
Svar: "Ja"
Jeg : "Blir du litt lei deg da?"
Svar: "ja"
Jeg : "Vet du at jeg har vært på jobb i hele dag, og jeg og pappa er ikke snakket med hverandre hele dagen. Vi har også lyst å snakke med hverandre litt. Pappa blir også lei seg dersom ingen snakker med ham. Forstår du at pappa blir lei seg da?"
Jeg: "Kan jeg få lov til å snakke litt med pappa og, slik at han ikke blir lei seg, så kan vi snakke litt med deg etterpå?"
Svar: "OK"

Ok gutten satt som ett lys og snakket litt med lillesøster, mens jeg og pappa kunne snakke med hverandre uten at han begynte å herje for å få all oppmerksonhet.

Chance
12 Jan 2007, 23:26
Vi prøver. og jobber. For at det skal fungere prøver jeg å samkjøre med pappaen. Det er ikke alltid like enkelt.. Men han er på gli.
En annen ting er at av og til vet jeg ikke hvor mye Lukas forstår av det jeg prøver å si. Føler det låser seg litt. Og han er i en fase nå hvor han syns jeg bare maser, og vil helst være i fred.

Gykke
14 Apr 2007, 00:14
(vet ikke helt hva NVC er, så hvis dette ikke faller inn under kategorien GI BESKJED)

Vi har middagssamtaler som funker

En situasjon: Har lagt merke til at gutten vår blir ekstra vilter ved bordet når jeg og pappa snakker sammen og han ikke får all oppmerksomhet. Vi hadde følgende samtale (i kortversjon) da en slik situasjon oppsto;

Jeg : "Syns du at det er dumt at jeg snakker med pappa"
Jeg : "Blir du litt lei deg da?"
Svar: "ja"
Jeg : "Vet du at jeg har vært på jobb i hele dag, og jeg og pappa er ikke snakket med hverandre hele dagen. Vi har også lyst å snakke med hverandre litt. Pappa blir også lei seg dersom ingen snakker med ham. Forstår du at pappa blir lei seg da?"
Jeg: "Kan jeg få lov til å snakke litt med pappa og, slik at han ikke blir lei seg, så kan vi snakke litt med deg etterpå?"
Svar: "OK"

Ok gutten satt som ett lys og snakket litt med lillesøster, mens jeg og pappa kunne snakke med hverandre uten at han begynte å herje for å få all oppmerksonhet.

DETTE SKAL JAMMEN PRØVES HER OGSÅ!! :blomsterfjes: Eldstejenta vår sitter rolig og spiser når en av oss voksne sitter sammen med henne, men når hele familien sitter rundt bordet blir det straks vanskeligere for henne - og oss.
Tusen takk for tips!

ohelene
14 Apr 2007, 07:42
Eg er meir beintfram om ungane ikkje lar oss vaksne snakke sammen. For meg blir det ikkje riktig at vi skal spørre dei om lov til å få snakke sammen, men eg kan godt innlede det omtrent slik du gjer Garfield. Kva om ein får nei - det er ikkje ungen som skal bestemme dette etter min meining. Litt prik kanskje.

Her fungerer det å bruke positiv setningsoppbygning. Viss ikkje du går ut no så får du ikkje *** så kan ein seie at om de går ut ein times tid no så kan vi *** etterpå.