PDA

Se full versjon : søskensjalusi

Pippem
09 Jun 2009, 08:58
Tror 3,5-åringen min er hardt angrepet av søskensjalusi overfor sin 11 mnd gamle søster. Det er slåing og lugging og sparking over hele linja... Prøver virkelig å gi han MASSE kos og oppmerksomhet, men det virker liksom ikke... Vi kan ikke være på mer enn en armlengdes avstand av de to før han benytter sjansen til å "mishandle" henne.

Hvordan bør vi reagere på oppførselen hans? Noen ganger prøver jeg å si "kan du heller kose med søstra? Det liker hun vet du." Faren har en strategi med å ta vekk en favorittleke for ei stund. Det funker forsåvidt med advarselen ei lita stund, men har jo ingen langtidseffekt det heller. Har jo fått med meg at trusler ikke er helt etter boka her inne. Men man blir så fortvila, det er jo den stakkars lillesøstra det går utover og. Kan jo ikke stå likegyldig å nikke og smile når han drar av henne håret heller! Har snakka mye med han om at det gjør vondt og sånn...

Hjelp!!

:meditere::disse:

AnneTaran
09 Jun 2009, 09:52
Har du lest "siblings without rivalery"? Jeg vil virkelig anbefale den boka. Vi har akkurat samme alder på barna våre og jeg var kanskje litt tidlig ut med å lese den boka (leste den forrige somer) fordi ammetåka har gjort at jeg har glemt det meste, men husker at det var mange nyttige råd.

Kjernen i det er vel at om et av søskenen får skjenn for sin oppførsel mot søster eller bror så forsterkes bare sjalusien når man føler at mor eller far tar den andres parti. Samtidig som man anerkjenner storebrors følelse og forstår at det å være sjalu oppleves veldig veldig vondt, er det viktig at man ikke tolererer vold synes jeg. Er det mulig å fjerne lillesøster fra situasjonen, evnt for en periode ikke la dem være alene sammen?

Pippem
09 Jun 2009, 12:43
Har du lest "siblings without rivalery"? Jeg vil virkelig anbefale den boka. Vi har akkurat samme alder på barna våre og jeg var kanskje litt tidlig ut med å lese den boka (leste den forrige somer) fordi ammetåka har gjort at jeg har glemt det meste, men husker at det var mange nyttige råd.

Kjernen i det er vel at om et av søskenen får skjenn for sin oppførsel mot søster eller bror så forsterkes bare sjalusien når man føler at mor eller far tar den andres parti. Samtidig som man anerkjenner storebrors følelse og forstår at det å være sjalu oppleves veldig veldig vondt, er det viktig at man ikke tolererer vold synes jeg. Er det mulig å fjerne lillesøster fra situasjonen, evnt for en periode ikke la dem være alene sammen?

Nei har ikke lest den boka, hvor får man kjøpt den? Vi tar henne ofte vekk fra situasjonen ja. Det rare er at han vil jo gjerne være der hvor hun er og.

Har også litt dårlig samvittighet for at lillesøster sover i vår seng, mens han må sove på eget rom. Han har gitt tydelig uttrykk for at han også vil sove sammen med søstra, men dette er helt umulig i praksis. Han sov ei natt sammen med faren, men etter det ville han sove i sin egen seng igjen. Han får komme inn på morgenen og ligge ved siden av søstra. Er redd dette er sånn som kan bygge opp under sjalusien.

AnneTaran
09 Jun 2009, 14:09
http://www.amazon.com/Siblings-Without-Rivalry-Children-Together/dp/0380799006/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1244548810&sr=8-1

Vi samsover også med minsta, mens storebror sover på eget rom. Vi har forklart at det er fordi hun får mat om natta og han spør alltid om hun får pupp når han kommer inn og ser at hun ligger i senga vår. Jeg har også litt dårlig samvittighet for at han må sove alene, men jeg tror ikke det er verdt å spekulere for mye i om det bidrar til sjalusien eller ikke med mindre du er villig til å samsove med begge.

Har du prøvd å gi ham ros så fort han ikke slår søstra si? Ofte bedre å fokusere på det positive enn på det negative. Det går også an å snakke litt til babyen om hvor heldig hun er som har en storebror som gjør sånn eller sånn..

Shoosa
17 Jul 2009, 23:18
Jeg har en annen bok av de samme forfatteren (How to talk so kids will listen and listen so kids will talk), og et av de konkrete rådene der er å snakke om at barn kan ha to følelser på en gang. De er både glad i og sjalu på en gang. Jeg siterer heller litt fra boken enn å prøve å forklare når klokken er kvart over elleve ;)

"After the baby was born, I always told Paul that he loved his new brother. Paul would shake his head , "Nooooo! Nooooo!"

This past month I've been saying, "It seems to me Paul, you have two feelings about the baby. Sometimes you're glad you have a brother. He's fun to watch and play with. And sometimes you don't like having him around at all. You just wish he'd go away."

Paul likes that. At least once a week now, he'll say to me, "Tell me about my two feelings, Mommy."

Og fra oppsummeringen fra kapittelet om å anerkjenne barns følelser:
"All feelings can be accepted.
Certain actions must be limited.

"I can see how angry you are at your brother.
Tell him what you want with words, not fists."

meloni
17 Jul 2009, 23:23
Siblings without rivalry finnes på norsk også, den heter Søskenboka. Dessverre ikke for salg lenger, men jeg har lånt den på biblioteket. Den er fin, altså:)