PDA

Se full versjon : Februar er karnevalstid

Mamma Mø
12 Jan 2007, 01:28
... og jeg har tenkt å være forberedt. :supermod:

Har dere noen gode ideer til kostyme til en toåring?

Marit
12 Jan 2007, 10:19
Tenkte du på å lage selv, eller kjøpe?
Hvis du skal lage selv er klovn veldig enkelt!
Barnet kan ha på seg en ensfarget body i sterk farge. Kjøp et morsomt bomullsstoff og sy bukse og en sløyfe. Jeg gjorde dette uten oppskrift- veldig enkelt.
Her er Lillegutt som klovn (på bildet har sløyfa falt litt ned):
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b5cf29b3127cce957cccd66f8600000015102Act2zli0ZMX

moo
12 Jan 2007, 11:09
Bare en liten kommentar: Da storesøster begynte i bhg, var jeg fast bestemt på å ikke kjøpe kostyme, men lage selv. Men hvem var det som dro ut kvelden før karneval for å kjøpe prinsessedrakt? Av redsel for at hun skulle falle utenfor ...

Så i høst tok jeg det opp på foreldremøte i bhg om de ikke kunne bannlyse kjøpte kostymer, og heller ta sats på å ha det som fellesprosjekt i bhg å lage ting for å unngå kjøpepress. Og det syntes de var en god idé. Så nå lager barna dyremasker/-ører mm i barnehagen, og vi får beskjed i god tid hvilken basisfarge klærne skal ha den dagen. Jeg er superfornøyd med at de voksne i bhg tok dette på alvor. :nikker:

nypeblomst
12 Jan 2007, 11:31
Bare en liten kommentar: Da storesøster begynte i bhg, var jeg fast bestemt på å ikke kjøpe kostyme, men lage selv. Men hvem var det som dro ut kvelden før karneval for å kjøpe prinsessedrakt? Av redsel for at hun skulle falle utenfor ...

Så i høst tok jeg det opp på foreldremøte i bhg om de ikke kunne bannlyse kjøpte kostymer, og heller ta sats på å ha det som fellesprosjekt i bhg å lage ting for å unngå kjøpepress. Og det syntes de var en god idé. Så nå lager barna dyremasker/-ører mm i barnehagen, og vi får beskjed i god tid hvilken basisfarge klærne skal ha den dagen. Jeg er superfornøyd med at de voksne i bhg tok dette på alvor. :nikker:
Så bra,men vet ikke om jeg tørr det jeg altså. Er ikke flink med sånn....
Hadde vært lurt, mannen hadde nok likt det!

gjest
12 Jan 2007, 12:22
Sist februar sydde jeg ku-kjole til tulla. I år lurte jeg på om jeg skulle lage en prinsesse/alve-kjole, må sjekke hva jeg har av stoffer. Har mest lyst til å kle henne ut som heks da...
For meg er det viktig at kostymet er funksjonelt også i barnehagen, de skal jo tross alt leke i kostymene. Lekevennlige synest jeg ikke alle disse billige prinsessekjolene du får kjøpe ser ut, de ser bare ømtåelige og brannfarlig ut.

Ville Vanilje
12 Jan 2007, 20:36
åh så søt han var da!!!

hm hva med å sy en ridderdrakt?

ta en vanlig bukse eller strømpebukse, en ensfarget genser, lag en overkjortel (a la patenten til en refleksvest, et langt rektangel med hull til hodet, pålimt/påsydd et "våpenskjold" som du maler en fransk lilje eller en krone på?) belte rundt magen, papphjelm, pappskjold i "GULL" og en sånn ...hva heter det? ...hestehode på et skaft? det kan også lages i papp, to biter som limes sammen med garn i midten som hestehår. og hva med en pengepung med "gullmynter" som kan deles ut til de fattige?

Wanaagsan
12 Jan 2007, 20:50
Det verste med kostyme til toåringer, syns jeg er å få dem til å godta å ha det på! Storesøster kledde seg ut som sovekaninen i fjor (da var hun 2 1/2), men ørene (strømpebukse på hodet) ville hun i hvert fall ikke gå med, så det ble med en liten hale og riktige farger (så hun måtte ha med originalen, så de skulle skjønne at hun var utkledd)...

Da ungene gikk julebukk nå nettopp, var begge katter. (Jeg sydde ører på luen + sydde en hale som jeg festet med sikkerhetsnål til ca ensfargede klær i ca samme farge + malte snute og værhår). Nå hadde endelig storesøster (3 1/2) skjønt poenget, men lillebror syntes det var skummelt/teit/dumt/rart å kle seg ut som noe. Han skulle søren meg ikke være noen katt, sjøl om det er det han som regel er i rollespill.

Så jeg tror kanskje tingen er å la ungene være med å planlegge kostymet, lage en historie om det/leke det e.l.

Gutten min hadde nok gått i Postman Pat-kostyme, men jeg er òg en sånn "kjip" mor som så godt som mulig unngår kjøpekostymer (i hvert fall hvis de bare skal brukes én gang). Likte derfor idéen til moo (og ble imponert over at barnehagen gjennomfører idéen!).

Wanaagsan
12 Jan 2007, 20:52
åh så søt han var da!!!

hm hva med å sy en ridderdrakt?

ta en vanlig bukse eller strømpebukse, en ensfarget genser, lag en overkjortel (a la patenten til en refleksvest, et langt rektangel med hull til hodet, pålimt/påsydd et "våpenskjold" som du maler en fransk lilje eller en krone på?) belte rundt magen, papphjelm, pappskjold i "GULL" og en sånn ...hva heter det? ...hestehode på et skaft? det kan også lages i papp, to biter som limes sammen med garn i midten som hestehår. og hva med en pengepung med "gullmynter" som kan deles ut til de fattige?
Kjempeidé! Kanskje du kunne hatt en avdeling for karnevalsidéer òg på vanilje-siden din...? :nikker:

Mamma Mø
12 Jan 2007, 22:44
Takk for mange gode forslag. Jeg ville først og fremst ha noe enkelt, billig og hjemmelaget. Tror jeg må velge en figur som er kjent for Kråka for at han skal godta å ha det på seg. Kanskje katt hadde vært en ide...

I fjor var han lege, med rød joggebukse og ei hvit t-skjorte med rødekors-merke og identitetskort på. Røde kors-merket og identitetskortet lagde jeg på pc'en og skrev ut på Iron-on papir som ble strøket fast på t-skjorten. Så kjøpte jeg litt stasj på Apoteket, store sprøyter (uten kanyle ;) ), plastertape og noen ruller med bandasje. Ble billig og enkelt og Kråka visste neppe at han kledde seg ut.

Jeano
12 Jan 2007, 22:57
Kostyme behøver jeg ikke tenke på på noen år.
Jentene har så utrolig mye, alt fra and og hund til prinsessekjoler.
Men spørs om det blir en kapteinsabeltann kostyme på han om noen år. Men i februar skal han få være en hund:)

Lurifaksmammaen
12 Jan 2007, 22:58
Høres ut som det er mange flinke mammaer her!!!

Barnehagen vår praktiserer karneval med tema de...
I fjor skulle ungene stille i pysjamas (og med kosedyr på slep)
Veldig populært!!!!!!!!!!!

Vet ikke hva de lander på i år...

Mamma Mø
19 Jan 2007, 17:39
I siste nummer av "Kreative kvinner" er det flere mønster på karnevalsklær. Det er bla. konge- og prinsesseklær, ridder, Zorro, vampyr, og dinosaurus. :D

Ville Vanilje
19 Jan 2007, 18:45
Kjempeidé! Kanskje du kunne hatt en avdeling for karnevalsidéer òg på vanilje-siden din...? :nikker:

jeg har begynt med å organisere alle kostymene mine til å leies ut, kanskje jeg skal lage noen fine barnekarnevalskostymer også? god ide!!!

Mamma Mø
19 Jan 2007, 22:19
... kanskje jeg skal lage noen fine barnekarnevalskostymer også?

JA! JA! JA! :rockenroll:

abrakadavra
19 Jan 2007, 22:21
Høres ut som det er mange flinke mammaer her!!!

Barnehagen vår praktiserer karneval med tema de...
I fjor skulle ungene stille i pysjamas (og med kosedyr på slep)
Veldig populært!!!!!!!!!!!

Vet ikke hva de lander på i år...
¨
Heldigvis gjør barnehagen til Tryll det også...

piale
19 Jan 2007, 23:27
I siste nummer av "Kreative kvinner" er det flere mønster på karnevalsklær. Det er bla. konge- og prinsesseklær, ridder, Zorro, vampyr, og dinosaurus. :D

Hva er dette for et blad?
Noe man får kjøpt på Narvesen?

Mamma Mø
19 Jan 2007, 23:31
Hva er dette for et blad?
Noe man får kjøpt på Narvesen?
http://www.kreativekvinner.no/
Det er mest søm og litt strikking/hekling/interiør.

Og ja, kjøpes bl.a. på Narvesen.

Twig
19 Jan 2007, 23:48
Gutten min hadde nok gått i Postman Pat-kostyme, men jeg er òg en sånn "kjip" mor som så godt som mulig unngår kjøpekostymer (i hvert fall hvis de bare skal brukes én gang). Likte derfor idéen til moo (og ble imponert over at barnehagen gjennomfører idéen!). (OBS - dette er ikke et svar spesielt til deg, det var bare et så godt utgangspunkt for det jeg ville si :sol: )

Nå har jeg holdt meg på matten lenge, men nå MÅ jeg bare si noe :knegg:

Kostymer er ikke til for å brukes èn gang! Kostymer skal være fremme hele året! Rollelek med kostymer er en av de mest verdifulle lekene som finnes. Det har enormt mye å si for den sosiale og kreative utviklingen.

I andre land har foreldre skjønt dette, men i Norge er vi fremdeles på sånn "Barnehagen får lage kostymer for meg stadiet" Det synes jeg er så trist! Tenk på de barna som faktisk HAR et kostyme hjemme som de elsker - enten det er hjemmelaget eller kjøpt. Så er det EN dag med karneval i året, men da får de ikke brukt det for da har bhg. bestemt at alle skal gå i pysjamas eller være bjørner! Tenk så trist!

Det med kjøpepress kjøper jeg ikke ;) Barn blir minst like glade for et kostyme mor har laget som for ett som er kjøpt. Minsten min har en velfylt utkledningskasse (faktisk ikke en kasse, men et eget, lite rom ;) ) med vakre kostymer fra Alveslottet. Hun elsker dem, men hun er minst like glad i de kostymene jeg syr til henne! Dersom du lager noe til barnet ditt og legger sjelen og hjertet ditt i det vil det ALLTID bli tatt godt imot.

(Men jeg må innrømme at jeg da jeg jobbet i bhg. ble en smule irritert på foreldre som ikke ville lage kostyme ("kan ikke sy") til karnevalet, og nektet å kjøpe ("det er så dyrt"/"kjøøøøpepress") - samtidig som de sendte barna avgårde i splitter nye merkeklær flere ganger i måneden! Kostymer har barna kjempestor glede av, det har de ikke av dyre klær! Så hvorfor er det plutselig kjøpepress når det er snakk om noe barnet, ikke mor har glede av?)

Karneval er en kjempefin anledning til å skaffe barnet et flott kostyme. Enten ved å lage selv, sette bestemor/tante i sving eller kjøpe. Klart barna kan leke utkledning med gamle klær osv. Men som med alle "hobbyer" gir det ekstra stor glede å ha noe skikkelig "utstyr" - det vet vi da selv? Det er gøyere å strikke med flott garn, for mannen i huset er det stas å få nytt verktøy, artig å lage mat på ny komfyr osv. Unn barna i hvertfall et kostyme som er skikkelig vakkert!

Og la det kostymet være FREMME - tilgjengelig for lek mesteparten av tiden! Det blir så utrolig fin lek med kostymer! Uansett hvilke barn som er med minsten hjem på besøk, er det første de gjør å løpe opp og finne utkledningsklær. Barn er sulteforet på slikt!

Og sånn før noen påpeker det så var dette faktisk ingen salgstråd ;) Eldstejenten min hadde skapet sitt fullt av kostymer lenge før jeg hadde tenkt på Alveslottet. Mesteparten hjemmesydd (det var rett og slett ikke skikkelige kostymer tilgjengelige i Norge da hun var liten) - men i flotte, dyre materialer med masse fine detaljer. Hun elsker fremdeles å kle seg ut! Det gjør forresten jeg også... :dust:

Mamma Mø
20 Jan 2007, 00:07
Jeg tror jeg elsker deg, Twig. Nei, forresten... Jeg elsker deg. :knegg:

Jeg drømmer om å fylle ei kiste med utkledningstøy til Kråka. Kista er kjøpt, klærne mangler. Jeg vil ha ordentlige klær som ikke går opp i flammer dersom man står for nært et stearinlys. Dessverre tillater ikke økonomien å legge igjen penger på alveslottet akkurat nå og jeg nekter å legge igjen pengene på noe helsyntetisk fra en lekebutikk.

Twig
20 Jan 2007, 00:24
Jeg tror jeg elsker deg, Twig. Nei, forresten... Jeg elsker deg. :knegg:

:skratte:

Jeg drømmer om å fylle ei kiste med utkledningstøy til Kråka. Kista er kjøpt, klærne mangler. Jeg vil ha ordentlige klær som ikke går opp i flammer dersom man står for nært et stearinlys. Dessverre tillater ikke økonomien å legge igjen penger på alveslottet akkurat nå og jeg nekter å legge igjen pengene på noe helsyntetisk fra en lekebutikk.

Jammen, så sy da vel! Hvis du ikke er så vant med å sy, er det ofte lettere å ta utgangspunkt i plagg du har og bare sy dem litt om.

Enkle kostymer å sy:
Kanin eller mus: Kjøp 2 strømpebukse og en genser i samme farge, ensfarget. Sy et lite skjørt eller en shorts av et godt pels-stoff. Klipp bena av den ene strømpebuksen, sy ører av pels-stoffet og fest dem der bena var før. Fest en hale med en flott silkesløyfe på på shortsen eller skjørtet - og vips der har du et flott kostyme!
(Dette blir også lett en katt eller hund eller...)

Klovn: Dersom barnet har mønstrete tights eller bukser som er litt for små, tar du to av dem og klipper hver i to på lengden. Sy dem sammen slik at du får en bukse som har ett ben i hvert mønster. Sy en vest i et fargerikt stoff, og en diger sløyfe til å ha i halsen av det ene buksebenet du hadde til overs. Lag parykk av en strømpebukse med bena kuttet av - sy masse garn på i ulike farger. Ta på barnet en ensfarget genser i en glad farge under vesten og så har du verdens kuleste klovn!

Kapper er også lette å sy, bare velg et fint stoff! Og appliker gjerne litt pynt på! Med en kappe kan man være alt mulig rart.

Heks: Hvis du har et gammelt skjørt i mørke farger liggende, klipper du opp dette så det blir passe frynsete. Sy på lapper i andre mørke farger. Strikk eller sy et trekantet sjal til skuldrene av et fint stoff, f.eks. svart velour. Sy en heksehatt i svart filt - det er enkelt! Og vips har du en skummel heks.

Har du lekesilker eller andre fine, store tøystykker liggende trenger du ikke sy, da er det bare å bruke fantasien og knyte i vei!

:sy: :blåblomst:

Mette-mor
20 Jan 2007, 10:10
Jeg sier meg helt enig med deg Twig! Og tusen takk for gode kostymeforslag! Da jeg var liten hadde jeg masse kostymer (som jeg skulle ha hentet fra loftet hjemme snart kommer jeg på...) Alle kostymene var hjemmelagde. Var så heldig å ha en bestemor som elsket å lage kostymer så vi hadde helt fantastiske drakter av alle slag. Kom på et par andre kostymer jeg husker jeg lagde selv når jeg var lita (altså IKKE vanskelig å lage!) Blant annet feier. Svarte klær, flosshatt (som lett kan lages av papp), litt sot i ansiktet og så lagde jeg sånn "feietråd" av litt stivt tau som jeg i ene enden knøyt en knute på og stappet små lengder av tråden på tvers gjennom hovedtråden slik at det ble en sånn børstelignende sak... (litt vanskelig å forklare:ball: ) En annen ide som er enkel å lage er rødhette.

Husker jeg elsket å være rødhette!!! Røde klær og rødt skjørt, gjerne en rød kort kappe, rød lue og selvfølgelig kurv med flaske i, noe godt bakverk el.l.

Husker jeg elsket å være pen dame og få sminke meg også, med veske og kjole og hatt...

Gleder meg til Håkon skal på karneval!!! :glad:

Natti & Bella
20 Jan 2007, 10:38
Tusen takk for mange gode tips damer. Kanskje jeg må ta fram symaskina og øve meg snart:hoppere:

piale
20 Jan 2007, 20:56
Jeg elsker å kle meg ut selv, derfor gleder jeg meg i disse karnevalstider:blåblomst:
Storesøster vil være lille havfrue i år, så jeg har lyst til å sy noe selv. Ser for meg at det ikke kan være så vanskelig...??
Men hvis noen har noen gode råd evt mønster ol så hadde jeg blitt glad. Har ikke sydd så mye før nemlig..:rødme2:
Tenkte å kjøpe silke å sy av, tror dere det egner seg til havfruekjole?

Skal bruke Kong neptuns Kappe over som jeg har kjøpt hos Alveslottet. Den er forresten bare NYDELIG!!

trulte
27 Jan 2007, 12:26
Jenta mi er utrolig glad i tog og biler og proklamerte at Mamma,jeg vil være Thomas toget på karnevalet!! Jeg er ikke særlig flink med hverken nål eller tråd og ante ikke mine arme råd. Snakket litt med en av de ansatte i barnehagen og hun sa at om jeg tok på jenta blå klær så skulle hun hjelpe meg å male Thomas ansikt på jenta mi. Og gjett om jenta ble glad!
Hun hoppet og danset og hylte at hun skulle være Thomas tog!
Hadde prøvd å forklare at Mamma skulle prøve så godt hun kunne,men at jeg kunne ikke love noe. er så glad for at det løste seg...

moo
27 Jan 2007, 12:45
(OBS - dette er ikke et svar spesielt til deg, det var bare et så godt utgangspunkt for det jeg ville si :sol: )

Nå har jeg holdt meg på matten lenge, men nå MÅ jeg bare si noe :knegg:

Kostymer er ikke til for å brukes èn gang! Kostymer skal være fremme hele året! Rollelek med kostymer er en av de mest verdifulle lekene som finnes. Det har enormt mye å si for den sosiale og kreative utviklingen.

I andre land har foreldre skjønt dette, men i Norge er vi fremdeles på sånn "Barnehagen får lage kostymer for meg stadiet" Det synes jeg er så trist! Tenk på de barna som faktisk HAR et kostyme hjemme som de elsker - enten det er hjemmelaget eller kjøpt. Så er det EN dag med karneval i året, men da får de ikke brukt det for da har bhg. bestemt at alle skal gå i pysjamas eller være bjørner! Tenk så trist!

Det med kjøpepress kjøper jeg ikke ;) Barn blir minst like glade for et kostyme mor har laget som for ett som er kjøpt. Minsten min har en velfylt utkledningskasse (faktisk ikke en kasse, men et eget, lite rom ;) ) med vakre kostymer fra Alveslottet. Hun elsker dem, men hun er minst like glad i de kostymene jeg syr til henne! Dersom du lager noe til barnet ditt og legger sjelen og hjertet ditt i det vil det ALLTID bli tatt godt imot.

(Men jeg må innrømme at jeg da jeg jobbet i bhg. ble en smule irritert på foreldre som ikke ville lage kostyme ("kan ikke sy") til karnevalet, og nektet å kjøpe ("det er så dyrt"/"kjøøøøpepress") - samtidig som de sendte barna avgårde i splitter nye merkeklær flere ganger i måneden! Kostymer har barna kjempestor glede av, det har de ikke av dyre klær! Så hvorfor er det plutselig kjøpepress når det er snakk om noe barnet, ikke mor har glede av?)

Karneval er en kjempefin anledning til å skaffe barnet et flott kostyme. Enten ved å lage selv, sette bestemor/tante i sving eller kjøpe. Klart barna kan leke utkledning med gamle klær osv. Men som med alle "hobbyer" gir det ekstra stor glede å ha noe skikkelig "utstyr" - det vet vi da selv? Det er gøyere å strikke med flott garn, for mannen i huset er det stas å få nytt verktøy, artig å lage mat på ny komfyr osv. Unn barna i hvertfall et kostyme som er skikkelig vakkert!

Og la det kostymet være FREMME - tilgjengelig for lek mesteparten av tiden! Det blir så utrolig fin lek med kostymer! Uansett hvilke barn som er med minsten hjem på besøk, er det første de gjør å løpe opp og finne utkledningsklær. Barn er sulteforet på slikt!

Og sånn før noen påpeker det så var dette faktisk ingen salgstråd ;) Eldstejenten min hadde skapet sitt fullt av kostymer lenge før jeg hadde tenkt på Alveslottet. Mesteparten hjemmesydd (det var rett og slett ikke skikkelige kostymer tilgjengelige i Norge da hun var liten) - men i flotte, dyre materialer med masse fine detaljer. Hun elsker fremdeles å kle seg ut! Det gjør forresten jeg også... :dust:

Hmmm, jeg får veldig mange følelser her nå!

Ja, jeg synes utkledning er kjempegøy. Og barn som har tilgang til mange kostymer, er kjempeheldige.

Storesøster har en hel del kostymer etter hvert, arvet, laget, kjøpt. Men det går veldig mye i prinsesse/fe. Det blir både forutsigbart, og nokså kjønnsbestemt.

Til Halloween/nyttårsbukk, kjøpte jeg barna hver sin heksehatt og falsk nese, og resten av kostymen fikset vi selv. Men hun snakket en del om at *** har jo kjøpeheksekjole, og det er det som er "riktig" heksekostyme.

Når hun har venninner på besøk, kler de seg ut nesten hver gang, og de har det veldig gøy.

Men når det gjelder karneval i barnehagen, så mener jeg fortsatt at det er veldig synd og nokså lite kreativt med 9 prinsesser og 9 Spidermenn/Kaptein Sabeltenner på hver avdeling. (Og så ei stakkars jente og en stakkars gutt som har foreldre som ikke husket at det var karneval akkurat i dag, eller ikke synes det var så viktig.) Da vil jeg at barnehagen og foreldrene i lag skal legge ned tid og kreativitet i å finne ut av hva barna ønsker å kle seg ut som, og jobber med det som fellesprosjekt i barnehagen, med hjelp av foreldrene. Også av solidaritetsgrunner - det er ikke alle som har penger til hverken merkeklær eller kjøpte kostymer. Og at de dermed muliggjør en utvidelse av Sabeltann-prinsesse-speketeret som jeg faktisk mener legger begrensninger på fantasien til barna. Og det er ikke til å komme ifra, at enkelte barn sammenligner kostymene, og at kjøpepress i høyeste grad forekommer i barnehagen. Dessverre.

Så, ja, utkledning og kostymer, enten de er kjøpte eller hjemmesydde, er kjempeflott! Men jeg er kjempeglad for at barnehagen vår utfordrer den lettvinte "ut og kjøpe Spidermann-drakt/prinsessekjole" løsningen til karneval.

:)

Twig
27 Jan 2007, 13:04
Men når det gjelder karneval i barnehagen, så mener jeg fortsatt at det er veldig synd og nokså lite kreativt med 9 prinsesser og 9 Spidermenn/Kaptein Sabeltenner på hver avdeling. (Og så ei stakkars jente og en stakkars gutt som har foreldre som ikke husket at det var karneval akkurat i dag, eller ikke synes det var så viktig.) Da vil jeg at barnehagen og foreldrene i lag skal legge ned tid og kreativitet i å finne ut av hva barna ønsker å kle seg ut som, og jobber med det som fellesprosjekt i barnehagen, med hjelp av foreldrene. Også av solidaritetsgrunner - det er ikke alle som har penger til hverken merkeklær eller kjøpte kostymer. Og at de dermed muliggjør en utvidelse av Sabeltann-prinsesse-speketeret som jeg faktisk mener legger begrensninger på fantasien til barna. Og det er ikke til å komme ifra, at enkelte barn sammenligner kostymene, og at kjøpepress i høyeste grad forekommer i barnehagen. Dessverre.

Hmm..jeg er ikke helt enig her, men det var vel ingen bombe :knegg:

For det første: Hva er galt med et prinsessekostyme? Det legger overhodet ingen demper på barnas kreativitet i leken? Minsten min er ofte prinsesse, da flyr hun som oftest rundt med sverd og dreper dager :knegg:

De aller fleste foreldre i Norge i dag har råd til å kjøpe et kostyme til barna sine hvis de ønsker det. Det er bare snakk om en prioritering - eller kanskje å kjøpe litt mindre vanlige klær, som de fleste barn har altfor, altfor mye av.
Og dersom man ikke kan/ønsker å kjøpe, er det jo bare å lage!

Problemet med barnehagekarneval er at det svært, svært sjelden ender opp som et samarbeidsprosjekt mellom barnehage og foreldre. Bortsett fra at foreldrene kanskje får et ord med i laget i forhold til å bestemme tema. Men de fleste foreldre jeg har vært borti engasjerer seg overhodet ikke i dette, de er bare glad for å slippe å ordne med et kostyme. Hva om barnehagen heller la litt arbeid i å fortelle hvor viktig lek med kostymer er?
Problemet med kostymer laget i barnehagen er jo at de sjelden er holdbare nok til å vare til lek utover akkurat den dagen karnevalet foregår...
Hvor mye av foreldrerollen skal vi egentlig overlate til barnehagen? Skal de overta alt som krever litt ekstra innsats? Er det egentlig ønskelig??

Jeg har i løpet av ti år i barnehage ALDRI opplevd et barn som har kommet til karnevalet uten kostyme. Jeg har opplevd barn som synes en annens kostyme var finere enn sitt eget, men dette har like gjerne vært et hjemmesydd som et kjøpt!

Og hvis man som forelder synes at det er et problem at barna kler seg ut som prinsesse eller Spiderman - så er det jo bare å vise dem sybøker eller handle et sted som presenterer et større spekter av kostymer! De må jo få en idé om hva det faktisk går an å kle seg ut som! Et barnehagekarneval med fast tema innebærer jo at alle barna ser nesten helt like ut - er det mer kreativt?

Og til slutt: Hvorfor skal man alltid ta hensyn til de foreldrene som ønsker å gjøre minst? Hva med barna til de foreldrene som har gjort en innsats, sydd eller kjøpt flotte kostymer som barna er glade i og ønsker å bruke på karnevalet. Skal deres ønske om å gå i dette bli oversett fordi et par foreldre synes det er stress? Jeg synes barnehager heller burde oppfordre, på en positiv måte, foreldrene til å legge ned en ekstra innsats her. Det tar bare noen få timer å lage et kostyme og det gir utrolig mye mer igjen i form av barnas glede! :blåblomst: