PDA

Se full versjon : Jebajeve meg

Shoosa
30 Jul 2009, 18:50
Dette skjedde for nesten en måned siden, så det er mulig jeg husker historien litt feil. Jeg hadde heldigvis skrevet ned dialogen sånn noenlunde, men noen har tegnet litt på den, og den er på to forskjellige ark. Poenget er uansett det samme :)

Etter frokost pleier Lille Sky å ta jern, fiskeolje og C-vitamin. Hun tar de to førstnevnte i flytende form og synes visst det er ganske ok, men det er C-vitaminen som er best. De er nemlig formet som dyr, og smaker ganske godt. Hun er spesielt begeistret for løven. En morgen ville hun helst spise mange slike tabletter, og vi måtte stoppe henne. Hun ble lei seg, fikk litt enkel trøst, og ble sittende og marke og surmule litt. Plutselig spurte hun: Du lei deg mamma?
Mamma: E eg lei meg? Nei, det e eg ikkje.
Lille Sky: tuffet? [skuffet]
Mamma: Nei, eg har det ganske bra eg.
Lille Sky: Jeg er tuffet.
Mamma: Ka e du skuffet for då? E du skuffet fordi du bare fikk en C-vitamin?
Pappa: Jeg synes ikke du skal legge ord i munnen på henne. Jeg synes det var et veldig ledende spørsmål.
Mamma: Du er skuffet, Sky.
Lille Sky, litt mutt og ser ned.
Mamma: Vil du ha mere trøst?
Lille Sky ser opp på mamma.
Mamma: Hva vil du gjøre når du er skuffet?
Lille Sky: Jebajeve meg.

Jebajeve er altså Lille Sky sin måte å si reparere på. Reparasjon er noe hun var veldig opptatt av akkurat da, og jeg ble veldig truffet av måten hun brukte ordet på akkurat den dagen. Kanskje det er sånn trøst oppfattes? Som at hun er litt i stykker, og så reparerer vi henne ved å holde og anerkjenne. Det er i alle fall godt å kunne være der for henne, og det er fascinerende hvor langt vi kommer med å sette ord på følelsene hennes.

kaje
30 Jul 2009, 18:59
For en nydelig historie, shoosa - jeg ble helt rørt her :hjertebank:

Lille jenta greide uttrykke behovene sine på sin måte hun - tenk som hun har lett etter rette ordet, og det fant hun. :hjertebank:

Pelly
30 Jul 2009, 20:15
:hjerteballong:Åh, det er så herlig når de begynner å uttrykke seg slik at det er lettere å forstå! Nydelig lite hverdagsglimt - takk for at du delte!!

Filipine
30 Jul 2009, 20:18
De ER jo små mirakler, intet mindre! :hjerteballong:

Noor
30 Jul 2009, 20:27
:gliser2:

Sofia
30 Jul 2009, 20:39
Så skjønn hun er :D

creemy
30 Jul 2009, 20:46
Så herlig :blome: