PDA

Se full versjon : Konfliktløsning for dummies

Madison
17 Aug 2009, 20:40
Vi har hatt en fin dag idag, L og jeg. Balansen er sikkert midlertidig, jeg føler meg ofte som en skikkelig kjeftemamma for tiden, jeg prater for døve ører selv når jeg tilbyr ting hun liker etc etc etc. Temperamentet har eksplodert i sommer, og barnehagestarten gjorde meg litt bekymret for hvordan relasjonene hennes der skulle bli.
Men igår fant vi en løsning som hjalp idag også.

Vi var på besøk hos en venninne, L hadde en leke i to deler, og venninnen tok den ene delen. L var helt besatt på å få tak i den igjen, og venninnen like besatt på å ikke gi den tilbake. Vi klarte å stagge det totale raseriet, men konflikten lå og ulmet. Inntil jeg hvisket til henne:
Vet du hva? Nå later vi som om du ikke bryr deg om den leken i det hele tatt. Da tror jeg X glemmer den også, og når hun legger den fra seg, kan du bare ta den.
Det gikk under ett minutt, så var leken Ls.
Episoden gjentok seg, men da hvisket jeg det igjen: da bare later vi som ingenting, så glemmer hun den sikkert.
Jovisst, og så var det blitt en morsom ting. Før barnehagen idag minnet jeg henne på hva hun kunne gjøre hvis det var noe hun ville ha som andre hadde/andre tok noe fra henne, og hun hvisket tilbake med et stort smil: Late som ingenting, mamma!
og så sa jeg, også med en annen av gårsdagens øvelser friskt i minne: Og hvis noen tar på deg eller dytter deg når du ikke vil det, så later du som ingenting og bare sier fra til de voksne som kan hjelpe deg.

Gjett hva som møtte meg i ettermiddag?

En strålende jente som sa: Meg ikke krangla idag, mamma! Meg bare lot som ingenting, og da fikk jeg flyet.

Oooh. Happy mama. Føler meg så kompetent i øyeblikket at jeg deler sommerens andre triks som et forsøkt med stort hell et par ganger:
Det skjer jo at sånne i 2-3-årsalderen ikke er så glade i å dele. Midt i kampens hete (gjerne initiert av min fremmelige), har jeg faktisk klart å roe gemyttene såpass at jeg har foreslått at de hver kan få ha gjenstanden for konflikten mens jeg teller til ti. Det har ikke tatt mange gangene med telling før de deler fint, frivillig og rent ut sagt generøst med hverandre.

siemens
17 Aug 2009, 21:19
Synes dette var galant!

Kaskis
17 Aug 2009, 21:27
Så bra!

Jeano
17 Aug 2009, 21:28
Lurt, jentene har brukt denne på Bobble en del ganger, og den virker hver gang:fnis:

lirypa
17 Aug 2009, 21:29
Luringen!

:hoppere:

Lubelillen
17 Aug 2009, 21:41
Denne MÅ jeg huske altså. Min B har arvet temperamentet mitt (på godt og vondt :bag: ) nemlig.

Moder'n
20 Aug 2009, 13:00
Rett og slett genialt! Bøyer meg i støvet og noterer bak øret for framtiden.

:hyller: