PDA

Se full versjon : hun er så sint!

Dudu
21 Aug 2009, 10:54
Snuppa er 21mnd og ble storesøster for 1 mnd siden. Den første uken etter at vi kom hjem fra sykehuset jobbet hun veldig med å finne plassen sin, men etter dette har det gått fint med de to.

Men snuppa er så sint. Og hun har vært det lenge. Hun gråter for alt, kaster maten rundt ved matbordet, slenger seg i gulvet når hun ikke får viljen sin - som igjen fører til at hun faktisk får vondt da hun dunker hodet i parketten. Skal gjøre alt "sjøl" som hun sier :knegg: men hva gjør jeg med det at hun er så sint? at hun trasser på alt? jeg trenger noen råd og hjelp på veien! Med en nyfødt så er jeg litt mer sliten enn vanlig og jeg kjenner at tålmodigheten er ikke hva den burde være :( Men når ingenting hjelper? Hun hyler klorer og slår når jeg prøver å snakke med henne. Jeg prøver å være anerkjennende i forhold til følelsene hennes, men hun kan faktisk ikke besteme alt.

så hva gjør jeg?

Akershus36
25 Aug 2009, 08:46
Har vore gjennom mykje av det samme her :(

Store-S har hatt mykje meir behov for nærheit og oppmerksomheit etter at vesle-S kom. Har ikkje nokon gode råd herfrå. Me har vore heldige då pappen har vore mykje sjukmeldt, og eg har elles sørga for å ha besøk for ikkje å vera åleine med begge spesielt i leggesituasjonen.

Ein stor klem til deg og lukke til :stryke:

Pelly
25 Aug 2009, 08:58
Her er det ingen baby som tar oppmerksomheten, men det er nok av sinna-situasjoner for det.
Sprelli er ganske bestemt og tydelig på hva hun vil og ønsker, og blir frustrert og sinna om hun ikke får ting til eller får det slik hun vil.
Hos oss hjelper det en del å hele tiden forberede og forklare neste ting som skal skje, men ikke for lang tid i forveien, og ikke da må det ikke være noen andre ting som skal skje innimellom der, da bli det kluss. Og så går det bedre når jeg husker å ikke bare si stopp eller nei når hun er iferd med å gjøre noe risikabelt, men heller leder oppmerksomheten over på noe annet interessant. Og dersom hun får valg, så er det lette ting å velge mellom, gjerne viser det hun kan velge mellom. Er jo relativt lette å rive med dersom man er litt entusiastisk i stemmen i den alderen der da, men slitsomt å være "barntv-tante" for ofte. Men, slik går det rimelig greit som oftest, men dog uten liten baby å ta hensyn til altså...