PDA

Se full versjon : En del spørsmål fra meg

Jeano
15 Jan 2007, 22:53
Jeg var på helsestasjonen på 2 års dagen til Løvetann.
Legen som skulle se på Løvetann sa at han ikke holdt kurven sin lenger.
Han veier 13,5 kg og er 87 lang. Det var altså vekten som var for liten.
Grunnen fant hun raskt.
Iom at du fortsatt ammer han så får han ikke i seg nok mat, derfor holder han ikke kurven sin:duh:

Jeg gjentar 13,5 kg

Men så nevner hun noe om muslimer(hun er muslim) Muslimer ammer til barnet er 2 år, men da er det slutt.
Noen som vet om alle muslimer ammer til barnet er to, og evt. om alle slutter da grunnet relgion? Hun nevnte dette bare i en bisettning, og kom ikke tilbake til det.

Men igjen er jeg glad for at jeg kan stole på at Løvetann ikke er for tynn og at han får i seg nok næring. Men hva med ei annen mor somikke stoler på det?
Trist er det ikke?

Taratroll
15 Jan 2007, 22:58
Høh? A er jo ca. like lang og hun veide 12,5 kg på 2 års kontroll. Og da sa de at vekten var gjennomsnittlig for høyden hennes. Men de har kanskje andre skjema for gutter da.

Al-Kemia
15 Jan 2007, 22:59
Det er trist!

Vil bare linke til http://askdrsears.com/html/3/T031100.asp - is your child getting enough to eat? Der blant annet det er en sjekkliste man kan se på om man lurer på om barnet har mangelsykdommer

Hvor mye viker Løvetann fra kurven og har han gjort det lenge?

Jeano
15 Jan 2007, 23:01
Høh? A er jo ca. like lang og hun veide 12,5 kg på 2 års kontroll. Og da sa de at vekten var gjennomsnittlig for høyden hennes. Men de har kanskje andre skjema for gutter da.
Ikke andre kjemaer, eller det er det vel, men han hadde dalt en hel kurve ned;)
Men det kan jeg vel bare være glad for, han var jo en mishelin baby

Jeano
15 Jan 2007, 23:02
Det er trist!

Vil bare linke til http://askdrsears.com/html/3/T031100.asp - is your child getting enough to eat? Der blant annet det er en sjekkliste man kan se på om man lurer på om barnet har mangelsykdommer

Hvor mye viker Løvetann fra kurven og har han gjort det lenge?
Neida han har gått ned ett hakk bare, jeg er ikke engsterlig altså, han får masse pupp, og han har begynnt å spise bra:)

mirimor
15 Jan 2007, 23:03
unnskyld meg, men miriungen veide 12,9 kilo og blei ikke amma ved 2 årskontrollen, og vekta blei overhodet ikke kommentert!

Perle
15 Jan 2007, 23:11
Jeg har hørt at muslimene skal amme i to år, men særlig mer om den saken vet jeg ikke.

Her er de nye vekststandardene fra WHO, så får du vurdert det selv:

Vekt for alder, gutt (percentiler):
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_p_0_5.pdf

Vekt for lengde, gutt (percentiler):
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfl_boys_p_0_2.pdf

Alle kurvene finns her:
http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

mara
15 Jan 2007, 23:16
altså, min gutt som ble tre i november er lettere enn det der så vet ikke hva og hvorfor hun mente han var så liten..

Jeano
15 Jan 2007, 23:17
I følge disse kurvene er han jo helt perfekt(men det visste jeg jo fra før;))

Jeano
15 Jan 2007, 23:17
altså, min gutt som ble tre i november er lettere enn det der så vet ikke hva og hvorfor hun mente han var så liten..

hun mente ikke at han var liten, men at han ikke holdt sin egen kurve:)

Garfield
15 Jan 2007, 23:19
Jeg mener å ha hørt eller lest en gang at den kurven som brukes er "utdatert", og at de arbeides med å lage en ny kurve...er det noen som kjenner til dette?

Uansett er jeg skeptisk til å følge disse kurvene "slavisk", de tar jo ikke høyde for individuelle forskjeller, men er bare gjennomsnitt og standardavvik i forhold til den tiden de ble utviklet og rådataene samlet.

Da storebror var liten var han en liten michelin som sprengte hele vektkurven til de grader. Jeg er glad at jeg fullammet ham da, for hvis ikke hadde jeg sikkert fått beskjed om å slanke ham.

innlegget ditt etterspør jo noe helt annet, men jeg måtte bare få lufte disse tankene :-)

mara
15 Jan 2007, 23:20
Jeg har hørt at muslimene skal amme i to år, men særlig mer om den saken vet jeg ikke.

Her er de nye vekststandardene fra WHO, så får du vurdert det selv:

Vekt for alder, gutt (percentiler):
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_p_0_5.pdf

Vekt for lengde, gutt (percentiler):
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfl_boys_p_0_2.pdf

Alle kurvene finns her:
http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

hvordan leses disse?

Jeano
15 Jan 2007, 23:23
Jeg mener å ha hørt eller lest en gang at den kurven som brukes er "utdatert", og at de arbeides med å lage en ny kurve...er det noen som kjenner til dette?

Uansett er jeg skeptisk til å følge disse kurvene "slavisk", de tar jo ikke høyde for individuelle forskjeller, men er bare gjennomsnitt og standardavvik i forhold til den tiden de ble utviklet og rådataene samlet.

Da storebror var liten var han en liten michelin som sprengte hele vektkurven til de grader. Jeg er glad at jeg fullammet ham da, for hvis ikke hadde jeg sikkert fått beskjed om å slanke ham.

innlegget ditt etterspør jo noe helt annet, men jeg måtte bare få lufte disse tankene :-)

Luft iveg du;)
Løvetann er ikke noen lettvekter i grunn
http://www.fotoknudsen.no/archive43/1406200500318TCKR1IITWWcq2evKD/medium/1501200721092TdFORsPXcExkUUSq4.jpg

Dette er tatt i dag

(her ser dere at jeg snakket sant anng stuebordet før i dag:sparke: )

mara
15 Jan 2007, 23:30
hun mente ikke at han var liten, men at han ikke holdt sin egen kurve:)

åå, men sånt svinger da veldig?

mara
15 Jan 2007, 23:31

jeg har hørt at den kurven er basert på hvite amrikanske barn (på mme??)

Perle
15 Jan 2007, 23:32

Det er de nye kurvene jeg har linket til. De kom i fjor en gang. Jeg tviler på om helsestasjonene har oppdatert seg.

Jeano
15 Jan 2007, 23:34
jeg er ikke noen tilhenger av kurver jeg altså, tenk om vi hadde fått beskjed om å slanke oss eller spise litt mer om vi ikke holdt kurven vår:)

Mara, det kan nok stemme det, de har jo også tatt feil og trodd at barn må ha mye mer mat en det de egentlig behøver også

mirimor
15 Jan 2007, 23:36
Fint bilde. Han er bare så utrlig skjønn! Ser da helt perfekt ut i mine øyne!

Sjalabais
16 Jan 2007, 00:50
Det at han ikke følger urven sin nå, kan jo bare være at han har en vektjustering i forhold til "normalen".

Venninna mi sin baby var (og til en viss grad fremdeles) en såkalt "michelin"-baby. Han fikk en periode problemer med en del oppkast/sprutgilp og fulgte ikke kurven sin. Venninna mi hadde en enrom melkeproduksjon og ammet mye og ofte. Legen sa da at det kunne være at grunnen til at han fallt tilbake i forhold til kurven sin var at han hadde en justering i forhold til hva som er mer normalt, og at oppkast/sprutgulp kom av overspising, ikke sykdom (gutten blei utredet opp og ned og i mente, uten at de fant ut hva som var galt). Legen som uttalte dette er barnelege, ikke allmennlege, så jeg vil tro at han vet litt om hva han snakker om :)

Han er nå en litt stor (men ikke legner "monster"-stor) liten gutt som utvikler seg helt normalt, uten å ha hoppet opp til sin gamle vekstkurve igjen - han følger den han falt ned til.

Oi, dette blei litt langt, men det er kanskje det svaret du leiter etter?

Sofia
16 Jan 2007, 10:36
Lille My var 13 kg og 90 cm på toårskontroll og ble betegnet som "slank og fin". Dette mistenker jeg handler mer om helsesøsters problemer med amming enn om noe annet.

Også irriterer jeg meg - på den ene siden skrives det om at det er et kjempeproblem med fedme hos barn, også skal de samtidig ha det til at helt normale unger ikke er tjukke nok? Hjelp! Vannlilje - han er nydelig og perfekt og det er ikke noe å bekymre seg for.:klemse:

indiana
16 Jan 2007, 10:43
mi jente er snart 4 år og 12,5 kg og 93 cm....

det rare er at det aldri har blitt komentert på storesøster ( jeg og pappaen er liten), men på lillesøster som jeg fremdeles ammer har de anntydet at jeg må slutte å amme for hun er så lita, enda hun er akkurat like stor som storesøster var på samme alder...

så det har nok med amming å gjøre ja!!

Halvormamma
16 Jan 2007, 12:26
I følge disse kurvene er han jo helt perfekt(men det visste jeg jo fra før;))

Jepp, han er perferkt:serhjerter: Flott bilde!!! Godt du ikke lar legen vippe deg av pinnen, og stoler på deg selv!!

mara
16 Jan 2007, 12:37
Han er nydelig, glemte å si det for jeg var i farta ;)

fru Potethode
16 Jan 2007, 13:20
Herregud... Er det virkelig så ille? :kort:

Hva skal jeg si da? Jeg skal på toårskontroll med en gutt som nå er nesten tre kilo lettere enn da han var på 15 måneder kontroll. Og han har jo strekt seg litt på den tida også... :vettskremt:

Vims
16 Jan 2007, 14:26
Synes ikke du skal bli stresset over dette, jeg! Amm i vei!!
Mine vokser alltid først utover, så oppover. Da er de for "tynne" en stund, før de blir rundere og så strekker seg igjen. Men jeg ammet jo ikke dem, da, så....;)

Wanaagsan
16 Jan 2007, 19:23
Jeg kjenner en muslim som ble ammet til hun var tre år. Tror hun var litegrann flau over det, men ikke sånn veldig. Men hun kommer fra en familie med liten skolegang, så jeg vet ikke om de er så belest i Koranen (vet ikke hva som står om det i Koranen heller - har bare hørt at Koranen og Bibelen anbefaler amming i to år, men jeg har lest en del i Bibelen og aldri funnet noe om amming...).

Men til noe helt annet: Hvor kan jeg finne strikkeoppskriftene til det som Løvetann har på seg på bildet? Særlig vottene og luen (er lei av å strikke bukser)... Det var så fint!

Jeano
16 Jan 2007, 23:33
Jeg kjenner en muslim som ble ammet til hun var tre år. Tror hun var litegrann flau over det, men ikke sånn veldig. Men hun kommer fra en familie med liten skolegang, så jeg vet ikke om de er så belest i Koranen (vet ikke hva som står om det i Koranen heller - har bare hørt at Koranen og Bibelen anbefaler amming i to år, men jeg har lest en del i Bibelen og aldri funnet noe om amming...).

Men til noe helt annet: Hvor kan jeg finne strikkeoppskriftene til det som Løvetann har på seg på bildet? Særlig vottene og luen (er lei av å strikke bukser)... Det var så fint!

De vottene er vanlige nøstebarnvotter, jeg har bare strikket de litt lengre i skaftet. Luen er også fra nøstebarn(velldig enkel) jeg strikket i rettstrikk istedenfor riller.