PDA

Se full versjon : Tannpuss, ansvarlighet og magi!

Gimp
09 Sep 2009, 00:01
I lys av Kajes tråd om maktkamper som sniker seg innpå en - her kommer en magisk historie om storesøster og tannpuss...

Storesøster er ikke alltid villig til å pusse tenner. Og jeg har tenkt mye frem og tilbake, men kommet frem til at det må hun. For det bestemmer jeg. Fordi det er viktig.

I kveld var storesøster var kjempetrøtt, og ville ikke/orket ikke pusse tenner. Vi snakket lenge om det, jeg henta til og med tannbørsten inn på rommet hennes sånn at hun slapp å gå ut på badet igjen. Jeg sa at mat i tennene var mat for Karius og Baktus, kom med noen sånne moralgreier. Og jeg ba henne kjenne med tunga om tennene var rene. Ingen ting hjalp.

Så tenkte jeg på Kajes tråd, og at hvis vi fortsetter sånn som vi gjør, så kommer hun aldri til å like å pusse tenner. Jeg spurte for ca 10 gang om hun ville pusse tenner. Hun sa nei. "Nei vel", sa jeg, "du bestemmer. Men jeg håper du vil pusse tenner i morgen."

"Jeg vil pusse dem i dag", svarte hun...

Det føltes som magi! Men så var det bare det at hun fikk ansvaret selv, hun fikk bestemme selv. Neste prosjekt er å få til det samme med legging...

kaje
09 Sep 2009, 08:24
Skjønne dere :hjertebank:

Det kjennes så godt når man kommer videre - med dialogen og balansen på plass, liksom. Vi har nydelige stelle-oss stunder om dagen. Utrolig godt.

Juliblomst
09 Sep 2009, 10:01
Men, hva hvis hun hadde sagt nei, hva hadde du gjort da? Og hva om hun hadde sagt nei de neste dagene.
Jeg bare spør av ren nysgjerrighet. Jeg synes også det er fint når barn tar de riktige valgene selv og man slipper tvinge dem.

Men, når det kommer til tannpussen har jeg vært streng. Nå har jeg jobbet med tenner i 6 år, så det har vel noe med saken å gjøre.

Vi har også koselige stellerutiner selv om vi har hatt perioder med "tvangspussing"

Nå har ikke jeg leste Kajes tråd, jeg burde vel kanskje det før jeg spør om det jeg spør om her:regnbuefjes:

Uansett, det var en søt leggehistorie som endret seg så fint!!!

Gimp
09 Sep 2009, 10:23
Kaje - ja, nå føler jeg liksom at jeg er inne på noe, har knekt noen koder, lært meg å lese henne bedre! Nå er vi kompiser, altså :)

Juliblomst - jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort... Det er jo ikke sikkert hun vil pusse tenner i kveld selv om hun ville i går, heller. Men jeg tenker at det uansett er viktig at hun selv finner gleden ved å ha rene tenner. Og evolusjonen har jo gjort det så viselig at vi bytter et sett tenner i barneårene, jeg velger å tro det er en mening med det. Selv om jeg selvfølgelig ser poenget med gode pussevaner...