PDA

Se full versjon : Å slutte med å pelle seg i nesa

lirypa
13 Sep 2009, 21:34
Kyllingen peller seg mye i nesa, og spiser. Ikke veldig sjarmerende. :sparke: Jeg har prøvd å ignorere det, men det har bare ført til at det blir mer og mer. Jeg føler at jeg må ta tak i dette nå. Hun er fullt klar over at det ikke er noe fint.

I dag prøvde jeg meg med en liten prat. Jeg sa at jeg veldig gjerne vil at hun skal slutte. Hun sa "men jeg vil pelle meg i nesa!". Vi pratet litt til, om at voksne ikke gjorde det og nå som hun ble større måtte hun snart slutte, akkurat som man slutter med bleie og smokk osv. Jeg prøvde å foreslå en gradvis variant. Først litt mindre, og så etter en stund liiiit mindre og så etter en stund eeeeeeenda litt mindre og så etter enda en stund slutte helt. Det fenget i alle fall oppmerksomheten. Resten av dagen har jeg lagt merke til at hun har pelt lite, og også ofte stoppet. Det er jo storartet, men hvordan forholder jeg meg til det? Skal jeg kommentere at hun ikke peller? Eller når hun peller?

Jeg er altså litt forvirret. Noen tanker?

Purra
13 Sep 2009, 21:37
Vi er for øyeblikket på ignorering, klarte det dog ikke i dag da den gikk rett i munn etterpå! :vettskremt:

Abbonerer her ja...

kaje
13 Sep 2009, 21:52
Ja, nesepilling ja - har vært endel av det her i huset også.
Vi har også hatt samtaler som dere, og Lillebap liker heller ikke føle seg kritisert, så her er det lurt å trå varsomt ja.
Det som hjelper han er om jeg rekker han et papirlommetørkle og kjærlig spør om han trenger papir. Iblandt sier han nei, sånn irritert. Da spør jeg om han gjerne vil pille litt, og om han kan gjøre det på badet. "der er du alene vet du, der er det ingen som blir uvel, der kan du pille"

Nå er det lenge siden jeg har sett han pille, faktisk. Og jeg håper håper at det er fordi han har sluttet og ikke fordi han ikke ahr noen buser der inne :fnis:

Sund
13 Sep 2009, 22:07
Har ingen svar, men følger med.

veslA har egentlig ikke pilla så mye, men hun blir veldig opphengt i neseborene sine etter å ha lært av ungene i barnehagen at man skal ta en pekefinger i hvert bor når man synger "med krøllete hale og nesevis"... Før fortsatte hun med resten av bevegelsene, nå er det nesten bare nesefokus.

fru Potethode
13 Sep 2009, 22:55
Junior kunne fortelle at han kunne ikke slutte, fordi det smakte så deilig og at magen hans ropte på buser. :kvalm: Sto på ganske intenst en stund, men nå pirker han og tørker vekk busene på papir eller noe. Desverre er "noe" sofaen eller buksa eller noe, men jeg er ikke så nøyen på det.

Så når Lillegutt nå er inne i sin ekstremperiode med busespising satser jeg på at det gir seg med han også, etterhvert...

meloni
13 Sep 2009, 22:57
Storebror er nesten manisk når han holder på. Det hjelper ikke å be ham slutte, for han bare svarer "nei, jeg er på fisketur!!" - "lure" mammaen min som spurte om det en gang og det syntes han var hysterisk morsomt... Jeg prøvde i dag å spørre om han trengte papir, men da bare så han uforstående på meg.

Følger med i denne tråden, jeg.

Eple
13 Sep 2009, 23:05
Jeg har gjort som Kaje- med gutta. Men med Eplejenta har jeg ikke giddet helt enda:bag:

Nå driver vi og forsker litt på snørr- blåse og hente ut med q-tips og studere:fnis: Jeg har begynt å si at jeg synes det er ekkelt med snørr som renner ned i munnen- og ber henne snyte seg. Og vi er på vei et sted! (tror jeg:fnis:...)

Her i familien sliter vi med noe litt kjipere faktisk... Eplejenta insisterer på å ta av seg bleiene når hun har bæsjet- gjerne i sofaen!:sjokk:

Bæsj er eklere enn snørr- ingen tvil om det :kvalm:

Lille O
14 Sep 2009, 00:01
Ja, nesepilling ja - har vært endel av det her i huset også.
Vi har også hatt samtaler som dere, og Lillebap liker heller ikke føle seg kritisert, så her er det lurt å trå varsomt ja.
Det som hjelper han er om jeg rekker han et papirlommetørkle og kjærlig spør om han trenger papir. Iblandt sier han nei, sånn irritert. Da spør jeg om han gjerne vil pille litt, og om han kan gjøre det på badet. "der er du alene vet du, der er det ingen som blir uvel, der kan du pille"

Nå er det lenge siden jeg har sett han pille, faktisk. Og jeg håper håper at det er fordi han har sluttet og ikke fordi han ikke ahr noen buser der inne :fnis:
Så lurt, kaje - det om å be han gjøre det på badet eller litt diskret. Det skal jeg huske hvis problemet dukker opp her. Han piller heldigvis veldig skjelden, og om han gjør det er en "Æææsj" nok til at han stopper.

Her i familien sliter vi med noe litt kjipere faktisk... Eplejenta insisterer på å ta av seg bleiene når hun har bæsjet- gjerne i sofaen!:sjokk:

Bæsj er eklere enn snørr- ingen tvil om det :kvalm:
Yuck!! Åååe, æsj. Men skjønner godt at hun ikke vil gå med bæsj i bleia da.. På tide med potte kanskje??

Ma-i
14 Sep 2009, 00:21
Hardere lure tips til en som alrdi har fått oppfordingen om å sluttesom barn og eller?

Til min store gru har Alveprinsen nå startet også, så vi øver oss beggeto på å bruke papir, og ellers gå på badet .... :sparke:

Juliblomst
14 Sep 2009, 07:14
Vi er visst i denne fasen vi også.. Jeg tenker at det er min feil. For jeg hater å ha buser i nesa, de må ut og det å snyte seg hjelper ikke. Så han har vel sett mor på badet med papir. Eller så har han sett barn i barnehagen. For det startet nå rett etter at han begynte der..?

Han blir altså så sint når jeg ber han slutte og at det er ufint å gå med en finger langt oppi nesa til en hver tid.. Jeg følger med videre her.
Skal bli enda flinkere med kleenex. For jeg ber han ta en, men heretter skal jeg heller gi han en.

Liz
14 Sep 2009, 07:18
Æsj.. denne tråden var ekkel :isjokk:

:fnis:

Oliven
14 Sep 2009, 20:50
Æsj.. denne tråden var ekkel :isjokk:

Veldig! :knegg:

kaje
20 Sep 2009, 19:30
Ok - Lillebap er forkjølet og finpusser gamle vaner her i dag...

isleofview
20 Sep 2009, 19:34
Man får vel bare gå foran med et godt eksempel, da. Men det gjør jo ikke de fleste av oss... hehehe
http://www.davesdaily.com/funnynews/pickingnose_07-05.htm

kaje
20 Sep 2009, 19:42
Man får vel bare gå foran med et godt eksempel, da. Men det gjør jo ikke de fleste av oss... hehehe
http://www.davesdaily.com/funnynews/pickingnose_07-05.htm

fjordtausa
20 Sep 2009, 20:27
Vel, jeg innrømmer glatt at jeg ikke går foran som et godt ekesmpel :kort:- jeg kan ikke fordra skorper i nesa, men spise dem det gjør jeg altså ikke......

Moder'n
24 Sep 2009, 22:23
Vel, jeg innrømmer glatt at jeg ikke går foran som et godt ekesmpel :kort:- jeg kan ikke fordra skorper i nesa, men spise dem det gjør jeg altså ikke......

Å spise buser (http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/26/394439.html) er visstnok godt for immunforsvaret, har jeg hørt.

Det er likevel sannsynlig at jeg heller tar meg en ekstra doser C-vitaminer, gitt. :fnis:

Shoosa
25 Sep 2009, 22:38
Takk for link, Moder'n! Det har jeg alltid tenkt, men aldri tørt å si høyt. Tror du den 5 år gammel dagbladet-artikkel er til å stole på? Jeg fant i alle fall den tyske professoren (http://www.privatklinik-hochrum.com/de_neu/aerzte/lungenkrankheiten/bischinger_friedrich.php) som påstås å ha sagt det, men jeg kan ikke tysk, så jeg aner ikke hva som står.

Moder'n
26 Sep 2009, 21:04
Takk for link, Moder'n! Det har jeg alltid tenkt, men aldri tørt å si høyt. Tror du den 5 år gammel dagbladet-artikkel er til å stole på? Jeg fant i alle fall den tyske professoren (http://www.privatklinik-hochrum.com/de_neu/aerzte/lungenkrankheiten/bischinger_friedrich.php) som påstås å ha sagt det, men jeg kan ikke tysk, så jeg aner ikke hva som står.

Den norske Wikipediaartikkelen om snørr (http://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8rr) refererer til Dagbladet-artikkelen. Akkurat det i seg selv gjør jo ikke påstanden mer troverdig, men den antyder kanskje noe siden den ikke blir rettet opp?