PDA

Se full versjon : Hjelp!

Chance
17 Jan 2007, 11:28
Skal plutselig inn til galleblære operasjon i morgen tidlig.
Og nå får jeg jo en utfordring med amminga. Leander dier så mye han vil, og ganske hyppig om natta. Han sover enten ved puppen eller i sjal.
Ammehjelpere eller andre.. Hvordan skal jeg gjøre dette? Er livredd for at dette skal ødelegge for amminga så går så innmari bra og vil holde på lenge til..
Jeg regner med å måtte ta endel smertestillende etter operasjonen. Tenkte å pumpe meg regelmessig. Men hva om jeg ikke orker? Går det ann å f.eks pumpe litt og amme resten? Vet ikke jeg altså.
Gruer for legginga også, om jeg ikke kan amme.. Skal på butikken og kjøpe mme og flaske etter på, just in case...
Nå blei det jaggu mye å tenke på plutselig..

fru Potethode
17 Jan 2007, 11:53
Det er ikke så mye jeg kan svare skikkelig på, så da lar jeg være. Men akkurat pumpebiten kan jeg jo litt om.

Jeg trengte fem pumpinger hvorav den ene helst på natt for å opprettholde produksjonen. Om du ikke har så kan du låne deg en elektrisk pumpe, da kan du slappe max av under pumpingen.

Og smertestillende... IKKE ta meg på ordet, men jeg mener å ha lest at det finnes ganske mye smertestillende du kan ta samtidig som du ammer. Og Leander har jo blitt ganske stor også nå. Og om du ammer/pumper like før du tar en ny dose? Mas hull i hodet på legene du kommer i kontakt med og be dem sjekke dette for deg!

Ellers kan jeg bare ønske deg riktig lykke til!

Chance
17 Jan 2007, 11:55
Det er ikke så mye jeg kan svare skikkelig på, så da lar jeg være. Men akkurat pumpebiten kan jeg jo litt om.

Jeg trengte fem pumpinger hvorav den ene helst på natt for å opprettholde produksjonen. Om du ikke har så kan du låne deg en elektrisk pumpe, da kan du slappe max av under pumpingen.

Og smertestillende... IKKE ta meg på ordet, men jeg mener å ha lest at det finnes ganske mye smertestillende du kan ta samtidig som du ammer. Og Leander har jo blitt ganske stor også nå. Og om du ammer/pumper like før du tar en ny dose? Mas hull i hodet på legene du kommer i kontakt med og be dem sjekke dette for deg!

Ellers kan jeg bare ønske deg riktig lykke til!

Takk, takk. Jeg skal nok spørre og grave, ja.
Jeg får se på det som en utfordring. Amminga er så viktig for oss, at det ville vært pyton om dette skulle føre til at det tok slutt..

Jeano
17 Jan 2007, 12:58
Først og frems føder vi en sønn på samme dagen og jammen meg så må du også opereres.
Ja ja, sånn kan det gå.
Da jeg opererte måtte jeg reise langt, så jeg var vekke i 2 døgn. Jeg pumpet meg 3-4 ganger i døgnet og hadde de sprengte puppene konstant.

Løvetann gråt en del, men ble trillet i vogn til han sovnet om natten.
Det første han gjorde da jeg kom hjem var å bli snurt. Han krabbet bort til meg og gråt, for så å krabbe vekk igjen å se surt på meg. Men da han kom tilbake ville han ha pupp. Så jeg satt på gulvet å ammet han.

Man blir fyllt med luft i magen, og det er ikke behagelig å røre på seg de første dagene. Du har ikke lov til å bære han, så du har behov for å ha mannen eller en annen voksen hjemme med deg.
Du skal også vente en stund etter operasjonen før du får lov til å spise, så kroppen føler seg ganske degradert etterpå.

Jeg brukte ikke smertestillende mer en i 2-3 dager(sånne jeg kunne amme med)

Jeg fikk beskjed om å ikke bære han på to uker, men det klarte jeg ikke å holde, han var tross alt vant til å bli båret i mange timer om dagen. Og vogn var ut på den tiden. Så etter en uke var samboer på jobb igjen og Løvetann på ryggen.

Men om du ikke får pumpet så mye, så ordner Leander opp det i en fei når du kommer tilbake;)

Lykke til, spør om det er noe du lurer på.

Chance
17 Jan 2007, 14:31
Takk for svar vannlilje.. Føler meg noen kg lettere nå, etter å ha lest din historie.. Dette skal nok gå greit. Jeg får mase om at jeg vil ha smertestillende som jeg kan ta når jeg ammer! Deilig med så kort varsel, jeg rekker visst nesten ikke å grue meg!

nypeblomst
17 Jan 2007, 14:52
Lykke til! Dette vil gå bra.

Jordbæret
17 Jan 2007, 19:27
Jeg hadde en liten snuppe på 7 uker som ikke tok flaske da jeg ble operert. Etter litt mas på narkoselegen fikk jeg klarsignal til å amme henne med en gang jeg våknet etter operasjonen. (Typisk nok ville hun ikke ha da, fordi jeg luktet ganske fremmed.) Jeg ga også beskjed på forhånd om at jeg ikke ville ha noe "farlig" smertestillende etter operasjonen, så jeg fikk Paracet. Det tok jeg det første døgnet, og så klarte jeg meg uten smertestillende (og uten særlig store smerter).

Ha med pumpe i tilfelle du må bli lenger enn du har regnet med. Ammingen tåler at du er borte et døgn.

Halvormamma
17 Jan 2007, 19:58
Lykke til på mandag! Ser Vannlilje har gitt deg noen gode svar:blåblomst: