PDA

Se full versjon : Timeout

Zita
18 Jan 2007, 00:41
Hører jo så mye snakk om timeout, men jeg er litt usikker på om jeg egentlig vet hva det går ut på og hvorfor det ikke bra? Vil noen av dere kloke damer opplyse meg litt? :flau:

Mobymamma
18 Jan 2007, 00:58
Her kan du lese hva Jesper Juul skriver om timeout:

http://www.family-lab.no/article.asp?id=633

Zita
18 Jan 2007, 01:03
Takk for link, Mobymamma!

(Begynte såvidt på "Ditt kompetente barn" en gang, men fikk aldri lest den før den ble tilbakelevert. Tror jeg må få skaffet meg den igjen og sette av litt tid. :nikker: )

Mobymamma
18 Jan 2007, 01:06
Jeg har kjøpt meg boka, men ikke kommet så langt at jeg har fått lest den. Jeg synes JJ har mye interessant å komme med, og liker måten har ser ting fra barnas ståsted på. :blomsterfjes:

-diab-
18 Jan 2007, 14:49
Takk for link. Det var interessant lesing. Vi har aldri sendt barna verken i trappa eller på rommet sitt, men ser at det er ganske vanlig blant mange andre i omgivelsene. Og en gang så jeg det i barnehagen til storebror - likte det ikke...

sanaa
18 Jan 2007, 21:38
Spennende lesing. Jeg 'strever' en del med min 4 åring om dagen og fant mange gode råd der!

Mobymamma
18 Jan 2007, 23:21
Her er en til link om timeout for dere som er interessert (på engelsk):

http://www.naturalchild.com/guest/peter_haiman.html

Ivrig
05 Feb 2007, 16:39
"
Det kan være en god idé å ta en «time-out» av og til, men ta den sammen. Når konflikten er kjørt fast i et destruktivt spor i maktkamp kan man ta barnet med inn i et annet rom, sette seg ned og tenke over tingene sammen. Når de voksne klarer å tie stille en liten stund, er det ofte barna som først kommer på konstruktive forslag til løsninger. "

Jeg hra brukt time out når jeg har jobbet i barnehage, men på den måten JJ beskriver over her. Tror av og til det er bra for et barn som har slått seg vrang å komme seg unna stedet der situasjonen oppsto. Jeg tror det blir enklere å gjennfinne fokus og snakke om det som skjedde. Når man har snakket sammen spør man barnet (med en blid og hyggelig stemme , som man har hatt hele tiden) om det vil sitte litt alene å "tenke litt "/(roe seg ned) eller om det vil være tilbake igjen.

NettNett
05 Feb 2007, 19:16
Vi bedrev mye JJ i barnehagen jeg jobbet i sist gang. Det var utrolig fint å ta barnet ut av situasjonen, men ikke som straff, som en bedre måte å få roet situasjonen, og gjøre alle parter til lags. Å få snakke og roet ned barnet utenfor situasjonen er den beste metoden, i mine øyne.... liker ikke sånn "NÅ SITTER DU DER I 4 MINUTTER FORDI DU ER 4 ÅR". Alle barn er forskjellige. Ta vare på forskjellene i hvert enkelt barn...

Time out sammen med en voksen er greit for meg, bare det ikke blir sånn firekantet 4minutter for 4 år opplegg... da er det isåfall ikke rart unger ikke vil bli storte :hosten:

Chance
05 Feb 2007, 19:31
Om ting skjærer seg helt for Lukas, og jeg ser at han sliter med å "hente seg inn" igjen. Tar vi ofte en liten pause sammen. Vi trekker oss tilbake, og setter oss på et rom som det er stille og rolig, og tar en prat. Det funker veldig bra. Time out kunne jeg aldri tenkt meg å prøvd!

September
05 Feb 2007, 20:09
Å ta barnet ut av situsjonen sammen med en voksen ser jeg på som noe annet enn timeout.Timeout tenker jeg på som nesten en skammekrok, og det liker jeg IKKE! Skam skaper bare et mer usikkert og i lengden, et mer sint barn tror jeg. Men å ta barnet ut av situasjonen tror jeg absolutt kan være lurt av og til:)

NettNett
05 Feb 2007, 20:33
Å ta barnet ut av situsjonen sammen med en voksen ser jeg på som noe annet enn timeout.Timeout tenker jeg på som nesten en skammekrok, og det liker jeg IKKE! Skam skaper bare et mer usikkert og i lengden, et mer sint barn tror jeg. Men å ta barnet ut av situasjonen tror jeg absolutt kan være lurt av og til:)

Enig, jeg burde ikke kalle det time out...:blomsterfjes: