PDA

Se full versjon : Magasinet i dag 10 okt- har dere lest???? nå med link-

Eple
10 Oct 2009, 18:06
En viss kjent klok kvinne her inne har skrevet til herr Juul og han svarer i dagens Magasinet:hopp:

Jeg sitter og venter på avisen nå og er så spent!:jupp:

Her er artikkelen på nett:

http://www.dagbladet.no/2009/10/13/magasinet/jesper_juul/samliv/relasjoner/familie/8550172/

Chance
10 Oct 2009, 18:19
Med litt hjelp av, Kaje. Kan ikke ta all æren, syns jeg!
Er så glad det kom på trykk, jeg. Var jo litt i tvil. Og jo mere jeg leser det, jo mere riktig syns jeg! Og de skrev hvilke kommune dette gjaldt, og DET hjelper meg! (forhåpentlligvis andre og da..).

Eple
10 Oct 2009, 18:19
:hyller: til deg! Og til Kaje :D

Grooo
10 Oct 2009, 18:44
Kan noen fortelle litt mer for oss som ikke har Magasinet tilgjengelig?

Snuppegulle
10 Oct 2009, 19:02
Kan noen fortelle litt mer for oss som ikke har Magasinet tilgjengelig?

Jaaaaa, tell us!

Purra
10 Oct 2009, 19:02
Synes både innlegget ditt, og svaret var meget bra.
Spørsmålet nå fremover er jo om et blir en debatt av dette.
Er litt dumt at dette ikke blir lagt ut på nett samme dag, skulle gjerne ha både twitret og facebooket dette i dag

Grooo; Du kan lese det hos meg til helgen, glemte å si fra i dag :flau:
Er om belønningssystemer som blir blir innført over hodene på oss foreldre, og hva dette kan skade barna på sikt. I forhold til at de i det nye systemet skal få såkalte pogs hver gang de gjør noe bra. Hva skjer da med den indre motivasjonen for å gjøre noe positivt.
Meget kort fortalt her...

Liz
10 Oct 2009, 20:08
:heia::heia::heia:

Så bra at det ble litt fokus på dette! Flott jobbet :)

Noor
10 Oct 2009, 20:37
"skolenes pedagogiske konkurs" :knegg:

Utrolig bra jobba, Chance! :hoppere:

Silence
10 Oct 2009, 20:40
På tur til butikken ens ærend for å få kjøpt dagbladet :knegg:

Wanaagsan
10 Oct 2009, 21:40
Så flott! Skal samle det i skeptisk-til-PALS-dokumentasjonsbunken min som jeg må presentere for skolen snart...

Jeg syns forresten Juul har rett ang. lærerutdanningen. Vi har 30 studiepoeng pedagogikk, veldig mange av oss som kaller oss pedagoger. Der mangler det (i hvert fall for meg - studerte for 10-12 år siden) både klasseledelse og relasjonsbygging. Det har jeg ingen betenkeligheter med å si. Men det er kanskje litt vanskelig å si det offentlig, for da sier jeg samtidig at alle andre lærere også har for dårlig utdanning, men de er så dumme at de ikke har oppdaget det sjøl... Juul skriver at "det er ingen skam å ikke kunne noe man ikke er utdannet til". Nei, kanskje ikke. Men er det ikke litt flaut å ha hevdet i hele sin yrkeskarriære at man er kompetent til jobben sin, men så kommer noen og sier at man ikke er det og at man er så langt fra kompetent at man ikke skjønner det sjøl engang!?!

Derfor kan jeg heller ikke si offentlig at den generasjonen som i dag er skoleledere, er av dem som gjerne hadde 2-3 års lærerudanning, noe jeg syns er altfor lite! Man vet også at lærere får veldig lite videreutdanning (kan betale litt sjøl, da - hvis man gidder - og det gjør man jo gjerne med den fantastisk overbetalte jobben vi har...). Jeg tror dermed at mange skoleledere og folk litt høyere opp i utdanningssystemet ikke har den faglige bakgrunnen de trenger for å lede bedriften skole-Norge...

Noor
10 Oct 2009, 22:10
(-: - nå fikk jeg så lyst til å fortelle om noe. Jeg går og utdanner meg til lærer nå på høgskolen i Vestfold. Jeg tar bacheleorløp, men om jeg hadde valgt lærerskolen, så er det noe helt nytt her nå. Man kan enten velge å bli ungdomsskolelærer eller en traineemodell for barnetrinnet. Om man velger ungdomstrinnet, har man bare ped. og enten norsk eller matte (dette skal etterhvert utvides til et valg om fordypning i flere retninger, men er foreløpig et prøveprosjekt i to fag) de to første årene, og så går man videre i fordypning ped. og fag. Det er mulig å bygge ut med et ekstra år til master. (Selv oppdaget jeg dette for sent til å søke, men ellers ville jeg gått den linjen). Og altså en traineemodell for barnetrinnet der man er masse ute i praksis i tillegg til spesialisering på denne aldersgruppen. Dette tror jeg er en god vei å gå for å få bedre pedagoger, tilpasset den aldersguppen man underviser på.

siemens
10 Oct 2009, 22:45
Håper det kommer på nett for oss som ikke har tilgang på papir!

Al-Kemia
10 Oct 2009, 22:52
Jepp - har lest. Og diskutert med min far, rektor ved en barneskole. Han mente også at det virket jævli rart å gi en liten dings istedet for å se barna.

katari
10 Oct 2009, 23:15
link med en gang det dukker opp på nett da! er så spent!

Grooo
10 Oct 2009, 23:38
Tyr.. hrmpfh... La merke til at du dobbeltsjekket at Dagbladet ble kjøpt ja.

Eple
11 Oct 2009, 00:05
Jepp - har lest. Og diskutert med min far, rektor ved en barneskole. Han mente også at det virket jævli rart å gi en liten dings istedet for å se barna.

Knallbra kommentar :fnis:

isleofview
11 Oct 2009, 21:49
Linker? :stortsmil:

Madison
11 Oct 2009, 22:04
En viss kjent klok kvinne her inne har skrevet til herr Juul og han svarer i dagens Magasinet:hopp:

Jeg sitter og venter på avisen nå og er så spent!:jupp:

GGGGGHHHH! Jeg har væert borte i helgen og regnet med at mannen haddde kjøpt dagbladet. No such luck, og jeg som gledet meg til å lese. For se hva jeg klarer å få tak i.

Eple
11 Oct 2009, 22:42
GGGGGHHHH! Jeg har væert borte i helgen og regnet med at mannen haddde kjøpt dagbladet. No such luck, og jeg som gledet meg til å lese. For se hva jeg klarer å få tak i.

kommer på nett over helgen ;)

-diab-
13 Oct 2009, 11:01
Nå er den kommet!

http://www.dagbladet.no/2009/10/13/magasinet/jesper_juul/samliv/relasjoner/familie/8550172/

Eple
13 Oct 2009, 18:34
flott Diab- tror jeg må poste den i første innlegg!:D

Mums
13 Oct 2009, 22:16
:klapp::klapp::klapp:

Anton
14 Oct 2009, 00:39
Mannen kjøpte dagbladet denne lørdagen, fordi JJ så så interessant ut! Vi kjøper aldri den avisa ellers. Så JA jeg leste det. Og jeg elsket også kommentaren "skolens pedagogiske konkurs".

Ma-i
14 Oct 2009, 01:43
Fantastisk!

Fikk ikke kjøpt Dagbladet i helgen, de avr utsolgt på butikken . Men nå kan vi jo lese på nett , har merket den ifavoritter.

Mumimama
14 Oct 2009, 09:35
Så bra at det blir tatt opp! Håper ikke de finner på noe sånt tull her... Kjenner jeg er spent på overgangen fra barnehage til skole.