PDA

Se full versjon : Vil kjøpe, mere mere, vil kjøpe mere biiiil!!!

kaje
14 Oct 2009, 18:55
Vi har vært en uke hos mormor i Spania vi. Og eh.. vel, det ble shoppet endel. Lillebap sin mormor ser ikke barnebarnet så ofte og rimelig kjapt hadde bilparken utvidet seg med over 50 nye biler gitt...

Og Lillebap reagerte som mammaen sin på shopping. Det ble et kick så utrolig for han. Og naturlig nok reagerte han med å ville kjøpe alt han så. Og jeg forsøkte snakke, forsøkte forklare, skrive opp på ønskelister, men Lillebap var ikke klar for å lytte. Det var visst ikke jeg heller, forstod jeg senere..

Så satt vi der, på en restarant - og du fikk øye på en slik automat hvor man kan putte på penge og få ut en ball med noe greier i.
"mamma, jeg vil ha en sånn!!"
"Men Lillebap husker du vi snakket om på veien hit at jeg ikke vil kjøpe mere ting og tang nå. Ingen flere steiner til meg og ingen flere biler eller andre ting til deg. Husker du det?
"Ja - men jeg viiiil!!!" Stemmen gikk opp mot fistel..

Du spratt ned av stolen "Da går jeg mamma. Du er dum!" Jeg så sinnet bygge seg opp og du gikk innimellom noen bord.
"Jammen, Lillebap - kan vi ikke løse dette sammen da? Jeg forstår jo godt at du vil kjøpe en slik - det er slik som når jeg ønsket meg den Lilla samlestenen i går, er det ikke?
Du kikket bestemt på meg. "Neei!"

Så satt jeg meg ned jeg også, under et bord ved den fine automaten. forstod at jeg slett ikke hadde lyttet, bare pratet og pratet. Så ba jeg deg fortelle meg om de kulene - hvem du ønsket deg, og hvorfor og slikt. Du pekte og forklarte, jeg lyttet og stilte spørsmål. Jeg var så glad - for så kjente jeg at du klarte dele med meg, og at jeg klarte lytte ordentlig.
Mormor kom bort med en euro, men jeg viftet henne bort. Den gamle damen var nok noe flau over sin store datter som satt der under bordet mens spanjollene satt rundt.
Men jeg var fornøyd jeg - begynte føle at vi var på lag igjen, du og jeg, Lillebap. Jeg tenkte at du kanskje klar for å mer dialog.

"Er det slik at det kiler litt i magen når du får nye ting, Lillebap?
Slik er det for meg. Jeg blir sånn glad, liksom..."
Du ble stille.
"Vet du hva, Lillebap.. Jeg vet om noe som er viktigere for meg likevel jeg, enn nye ting. Vet du hva det er? "
Du ristet på hodet.
"Det er vennskap det, Lillebap - og familie. Deg og meg. Det er det aller viktigste for meg. Og vet du - når jeg leker med deg, sånn ordentlig, ja da kiler det også sånn godt i magen. Da blir jeg glad inni meg." Jeg smilte mot deg.
Og der smilte du tilbake.
Og vet du - jeg vil ikke kjøpe noe til deg eller meg i dag - men leken sammen, Lillebap - den har vi, har vi ikke?"
"Ja, vi kan leke med bestmojbilen og jinghalelmujen."

"Det kan vi gjøre, vet du. Og frå vi lyst til å kjøpe noe igjen, så kan vi jo kikke på det sammen, og kanskje skrive det opp på en ønskeliste slik vi gjorde før?"

Du nikket blidt.

Og vi krøp sammen ut fra innunder et bord på en restaurant i en liten by i det store Spania. Jeg er en stor dame og var både stiv og støl, men det var likevel ikke vanskelig å smile mot de undrende spanjolene som kikket på oss.

Shoosa
14 Oct 2009, 19:28
Så nydelig! Du møtte han så godt. Og du merket at du ikke hadde gjort det før, bare fortalt ham hvordan han burde føle, istedenfor å lytte til hva han følte. Tenk at din lytting og din anerkjennelse kan gjøre så mye med ham. Du tør å dele tanker og egne feil med ham, og får mye mere tilbake.

Liz
14 Oct 2009, 19:33
:firehjerter: Han er heldig som har deg som mamma, han. :)

Marit
14 Oct 2009, 19:36
Du inspirerer Kaje!

Spirello
14 Oct 2009, 19:50
Jeg er så glad i å lese disse historiene deres! Du er så inspirerende, og jeg lærer masse av å lese:blomsterfjes:

Eple
14 Oct 2009, 21:33
:hyller: hvordan klarer på gang på gang å sette ord på hva som EGENTLIG er viktig????

:takk:

hurramegrundt
14 Oct 2009, 21:43
Å så bra! Det er så herlig når man virkelig når igjennom. :hjerteballong:

siemens
14 Oct 2009, 22:03
:nikker:

Pelly
15 Oct 2009, 10:16
:respect: Jeg beundrer deg så Kaje for måten du møter Lillebap på! Og takk for den ekte og ærlige måten du deler med oss på!! Ai låv ju!!!:hjerteballong:

Chance
15 Oct 2009, 11:02
Å herregud, nå begynte jeg nesten å grine!
Kan ikke du vær så snill å skrive en liten bok om hvordan du møter din lille venn, og hvordan dere sammen løser små problemer? Det er bok jeg gladelig skulle delt med alle og selv brukt som innspirasjon!
Tusen takk for at du deler, Kaje!

Lille O
15 Oct 2009, 11:09
Signerer alle du ovennevnte!
kaje du er inspirator nr.1!!!

Jeg må bare spørre...:sparke:

"Ja, vi kan leke med bestmojbilen og jinghalelmujen."

Ringhale... Ringhaleer.. Eh..? :sparke:

Kvakk
15 Oct 2009, 11:11
:kjærleik: Flott historie å lese.

Puspersille
15 Oct 2009, 13:25
Kan ikke du vær så snill å skrive en liten bok om hvordan du møter din lille venn, og hvordan dere sammen løser små problemer? Det er bok jeg gladelig skulle delt med alle og selv brukt som innspirasjon!
Dette var mine tanker også!

Puspersille
15 Oct 2009, 13:26

Ringhalelemuren! :D

Jeano
15 Oct 2009, 13:35
Jeg får tårer i øynene jeg, du er så god til å se han, han er den helldigste gutten jeg vet om

Stratos
15 Oct 2009, 14:02

Kan bare signere Chance. Kaje: I :hjerte2: you!

kaje
15 Oct 2009, 21:42
Dere gjør meg helt rørt. Tusen takk for gode ord alle sammen :treblomst:

:fnis: Det er en ringhalelemur ja. Lillebap sitt favorittdyr. Han liker alle lemurer, men ringhalelemurer aller best.
Her er hans andre møte med arten, det var på ferien vi var nå. Som du ser får koselemuren hans en fin samtale med andre lemurvenner.
Skulle ønske det var lyd med det her bildet altså. Lillebap snakket og snakket med den nydeligste lemurstemmen du kan tenke deg :hjertebank:

http://www.fotoknudsen.no/archive196/020220082046zBNpqDqVdPYxdFpGqf/medium/15102009074005ff4ed6b0c84acf80.jpg