PDA

Se full versjon : Grensesetting

Tusenogtredve
17 Oct 2009, 11:40
Jeg takket nei til en klem på jobb på fredag. Og følte meg latterliggjort i etterkant. Ja, du kan si at en klem ikke er noen stor greie, men for meg - i den settingen - så var det det. Den som ville ha klemmen var en for meg helt ukjent person, han er "trener" på trimopplegget vi har på jobb. Jeg har hatt null personlig kontakt med ham før. Ikke engang hilst på ham.

Det er bakgrunnen for følgende epost som jeg nettopp har sendt avgårde:

Hei, xxx.
Jeg føler meg latterliggjort av deg. Det er ingen god følelse.

Det kan virke som en filleting for deg, men det at mine grenser første ble forsøkt overtråkket og så i etterkant latterliggjort foran min kolleger og venner gav meg en følelse av avmakt. Ok. Du kan si at en klem ikke er en stor greie, men for meg der og da så var det en stor greie. Jeg ville ikke ha noen klem - og det gav jeg tydelig beskjed om. Da skal du som voksen mann faktisk godta det - uten å forsøke å latterliggjøre avgjørelsen min eller forsøke å få meg til å ombestemme meg.

Du kjenner meg ikke. Du vet ikke bakgrunnen for at jeg ikke ville ha noen klem. Du har uansett ingen rett til å bedømme om det var en riktig avgjørelse for meg eller ikke. Det handler om å ha respekt for sine medmennesker. Jeg fikk ingen respekt fra deg.

Jeg er mamma til to små jenter på 1 og 4 år. Det å lære jentene mine grensesetting er min aller viktigste oppgave. De skal få slippe å klemme gammelonkel Oskar dersom det føles feil for dem. Nå er de 1 og 4 og det handler om klemmer. Snart er de 13 og 16 og det handler om helt andre ting. Jeg har følt på kroppen at det er vanskelig å sette grenser når de rundt deg forventer at du godtar en klem - jentene mine skal få slippe å oppleve den manglende støtten når de sier nei. Det skal være nok å si nei. Fredagens hendelse har gjort med enda mer bevisst på dette - så takk for det.

Hvorfor utdyper jeg dette for deg? Hvorfor lar jeg det ikke bare glemmes? Jo, fordi du møter mange gjennom jobben din. Mange du ikke kjenner. Mange som har vært utsatt for overgrep, mange som ikke tør sette grenser. Jeg ber om at du neste gang noen takker nei, godtar dette umiddelbart og annerkjenner retten til å si nei. Ikke møt grensesetting med latterliggjøring, overstyring eller fleiping. Neste gang kan det ramme noen med en langt svakere psykisk helse enn meg.

Takk for at du leste denne henvendelsen grundig og for at du tenker gjennom det jeg har skrevet.

September
17 Oct 2009, 11:45
Oi, så tøff du er!!! Og jeg er heeelt enig med deg!

Kan det være han bare ble flau selv over situasjonen og at han derfor reagerte som han gjorde? Det er lett å reagere med fleip og tull når man blir usikker...

Håper vi får høre hvilken reaksjon du får av han.

Purra
17 Oct 2009, 11:49
Oi, får tårer i øynene her jeg!
Du er jammen meg tøff som gjør det.
Meget spent på om han svarer gitt

Tusenogtredve
17 Oct 2009, 11:52
Kan det være han bare ble flau selv over situasjonen og at han derfor reagerte som han gjorde? Det er lett å reagere med fleip og tull når man blir usikker...

Ja, jeg tror det kan være derfor han reagerte som han gjorde. Men han er profesjonell, og slikt skal ikke forekomme.

Jeg er egentlig ikke så tøff. Men jeg øver meg. Jeg har vært flink og snill pike hele livet mitt. Nå øver jeg meg på å kjenne etter hva jeg selv vil. En utrolig nyttig øvelse når man har barn, og en øvelse som angår kjernen i TiO.

Noor
17 Oct 2009, 12:26
Tøft gjort! :klemse:

Kvakk
17 Oct 2009, 12:28
Det var bra gjort. Jeg likte den mailen.

Jeano
17 Oct 2009, 12:32
Dette var jamme tøft gjort

CarinaNV
17 Oct 2009, 13:19
Å så fantastiskt! Jag också sitter med tårar i ögonen. Skulle vara intressant att höra responsen, tippar han inte tänkte sig helt om jag...

Sund
17 Oct 2009, 14:31
Du er tøff!
Jeg sliter innimellom med å si nei til klemmer. Kjenner folka, men har lite til overs for dem. Er i politiske settinger, hvor jeg godt kan klemme de jeg kjenner godt, men ikke de ekle, gamle, de jeg misliker ellers. Men det er omtrent umulig.
- Men latterliggjøring er jo bare rett og slett latterlig oppførsel av en treningsfyr.

Klemte han alle andre deltakerne forresten?

katari
17 Oct 2009, 14:40
wow, du er tøff! håper du får svar og at det ikke blir arrogant på noen måte, det vil isåfall virkelig vise hvor uproff han er. jeg er som deg en som sliter med å gi klemmer til mennesker jeg enten ikke stoler på elle kjenner særlig godt. jeg og bestevenninnen min klemmer aldri, men alikevel vet vi begge at vi er verdens beste venner. noen føler jeg det ok og klemme, andre ikke. men jeg er generellt en som ikke klemmer så mye. mye fordi jeg selv har blitt utsatt for å m"måtte" klemme når jeg ikke har ønsket det selv. det er mitt mareritt H skal føle seg tvunget til å klemme noen, derfor passer jeg alltid på at hun blir respektert dersom hun sier nei.

jeg synes du har gjort en kjempeviktig ting jeg! det skal du ha masse kurdos for!!! spent på om han svarer.

Tusenogtredve
17 Oct 2009, 18:51
Klemte han alle andre deltakerne forresten?

Det var premieutdeling. Så alle ble ropt opp, og han fleipet hele tiden om hvem som skulle få klem av han, og hvem som måtte klare seg uten. Type så på den som ble ropt opp og vurderte. Ment som fleip, helt klart, men jeg var ikke i humør til det der og da.

Liz
17 Oct 2009, 19:21
Bra gjort :klemse:

Shoosa
17 Oct 2009, 19:59
Jeg likte avslutningen på brevet ditt veldig godt. Det forteller mottakeren kort og presist hva du forventer av ham, uten å anklage eller mase. I det første avsnittet tenkte jeg at du var veldig sint, og det var du jo, men du skrev så fint og forklarte så godt at jeg tror de fleste vil forstå poenget ditt veldig godt. Jeg er veldig glad for at du tok deg tid og mot til å gjøre dette, jeg tror det har kostet deg en del.

Jeg er veldig spent på om du får du svar og hva slags svar det blir. Det er mulig han vil føle seg angrepet, og tenke at du er "hysterisk", men jeg tror ikke det, nettopp fordi du forklarer godt og viser ham at du ikke er ute etter å ta ham, men tvert imot beskytte deg selv. For hans egen del håper jeg han ikke prøver å vri seg unna med fleiping.

Hva tenker du om det å dele svaret hans her? Det blir jo søkbart. (Eller?) Kanskje du kan oppsummere uten å sitere. Jeg kjenner at jeg i alle fall er veldig nysgjerrig :)

Takk for at du delte.

Tusenogtredve
17 Oct 2009, 20:08
Hvis jeg får svar, så legger jeg det ikke ut på søkbart område. Det vil ikke være fair.

Ja, jeg starter eposten tøft. Jeg ville være sikker på at han konsentrerer seg om innholdet i eposten og ikke bare skummer gjennom.

meloni
17 Oct 2009, 20:14
Jeg likte e-posten godt, og synes det er bra at du gjør dette!

Willow
17 Oct 2009, 21:17
Flott e-post, veldig bra at du sendte den til han. Håper han fikk seg en tankevekker!

creemy
17 Oct 2009, 21:19
Godt skrevet, flott og vågalt gjort av deg.

Tusenogtredve
17 Oct 2009, 21:42
Jeg må få si tusen takk for alle svar i denne tråden. Det betyr svært mye for meg.:thanks:
Dere er gode å ha!

fru Potethode
17 Oct 2009, 22:03
Jeg vokste veldig på den e-posten, altså! Tok den umiddelbart opp til ettertanke. ;) Jeg er ingen klemmer selv og blir utilpass av for mye nærhet fra feil person. Men desverre biter jeg meg i det og tar i mot klemmen, stivt og keitete og lager en enda værre stemning etterpå enn om jeg bare hadde avslått på en saklig måte.

Du er tøff!

Rivella
17 Oct 2009, 22:05
:supermod: Du er dagens helt!

JifraNord
17 Oct 2009, 22:21
Oi, får tårer i øynene her jeg!
Du er jammen meg tøff som gjør det.
Meget spent på om han svarer gitt

veldig enig.. flott gjort at du tar tak i det å gir beskjed hva du mener!

Moder'n
17 Oct 2009, 23:53
Merker jeg blir litt sånn her: :huh::grave::sparke: :bag:

For jeg kommer fra en familie hvor man klemmer, jeg. Jeg er ganske privat av meg på mange vis, men klemmer har jeg aldri vært tilbakeholden med. Jeg er rett og slett uvant med at folk ikke vil ha klem. Hvorfor ikke, liksom?

Så jeg klemmer støtt og stadig. Og da også folk som tydeligvis ikke vil ha klem. :sparke:

Men jeg syns måten denne instruktøren oppførte seg på var litt rar. Du har helt rett i at man i en proff sammenheng bør tenke litt mer gjennom hvordan man oppfører seg. Syns du skrev et godt brev!

Tusenogtredve
18 Oct 2009, 20:15
Vi klemmer også masse hjemme. Nesten litt for mye i perioder. :lol:

Men det er forskjell på situasjoner. Jeg klemmer vanligvis i de fleste situasjoner, men akkurat i denne passet det meg utrolig dårlig. Hele meg strittet imot.

Det må være lov å takke nei til en klem, men det også må være lov å tilby en klem. Men det er bare lov å klemme dersom begge parter ønsker det.

Wanaagsan
18 Oct 2009, 20:30
Jeg tror han respekterer deg nå...Det gjør i hvert fall jeg! Du er tøff!

Pelly
18 Oct 2009, 20:40
Jeg tror han respekterer deg nå...Det gjør i hvert fall jeg! Du er tøff!
Det jeg skulle til å si...:respect:

Eple
18 Oct 2009, 22:16
:hyller: fy søren så stilig!

Du har så mange gode poenger og uttrykker deg så utrolig tydelig. Han kommer til å få hakeslepp... Håper han vil si unnskyld og ikke gå i forsvar.