PDA

Se full versjon : Å sette ord på følelser selv

Shoosa
01 Nov 2009, 21:49
Lille Sky har egentlig aldri likt å pusse tenner så veldig godt. Vi har likevel gjennomført det så godt som hver eneste kveld, med forskjellige taktikker. Noen ganger synger vi oss gjennom tannpussen, eller sier små vers som rimer og har fin pusserytme. Andre ganger pusses det nærmest med tvang :bag:

I kveld kom hun hjem fra farmor og farfar, hadde sett Linus i svingen og spist litt i bilen på vei hjem. Hatt en fin ettermiddag, alt i alt, men var sliten da hun kom til oss, gråt nesten. Sånn lyd hun lager når hun er sliten og glad for å se oss men skulle ønske det var for en time siden...

Papparius gikk på badet med henne for å pusse tenner. Så ville hun at jeg skulle være der også, og så løp hun ut i stuen for å gjemme seg. Noe hun ofte gjør i den situasjonen (og når hun skal kle på seg), alltid på samme sted :fnis: Jeg kom etter, pappaen var sliten og ikke helt motivert til å gjøre det på den milde måten. Så jeg satte meg i stolen med henne og så på en vase med flytelys i vinduet en stund, og ut på den mørke natten. Lot tannbørsten ligge litt, bare satt.
Sky: Jeg vil ikke pusse tenner!
Shoosa: Du vil ikke pusse tenner.
Sky: Er det mørkt?
Shoosa: Ja, nå er det svarte natten.

Etter litt mere prat og kos fikk jeg pusse tennene nede, men hun lukket munnen mer og mer igjen da jeg holdt på bak. Så kom det:

Sky: Jeg synes det er så bbaalig. [gråt bittelitt]
... fikk henne til å gjenta noen ganger, skjønte til slutt hva hun sa.
Shoosa: Du synes det er ubehagelig! Du liker ikke når vi pusser bakerst.
Sky: Neeeeei, det er ubbaaalig.
Shoosa: Ååå, du skulle ønske vi slapp å pusse tenner! Tenk hvis vi bare kunne skylle dem med vann!
Sky: Mmh.
Shoosa: Det hadde vært deilig.
Sky: Jeg vil ikke pusse bak, jeg vil bare lukke.

Med litt hjelp fra meg klarte hun å forklare at munnen hennes må liksom lukke seg, hun klarer ikke å la være. Jeg blir jo irritert over at hun gjør det, for tannbørsten sitter jo fast. Så veldig ofte sier jeg noe i retning av at det er vanskelig for meg å pusse når du lukker munnen. Kan du slippe tannbørsten? eller det blir vondt for deg når jeg dytter hardt. Jeg vil ikke at det skal være vondt for deg. Jeg dytter hardt når tannbørsten sitter fast i tennene dine. Nå fikk hun endelig forklart hvorfor hun lukker munnen, jeg har tenkt at det er på tull, for hun vet jo godt at hun holder fast tannbørsten.

Så snakket vi litt om hva som skjer med tenner som ikke blir pusset, og jeg forklarte om hull, boring, trekking og bedøvelse. Hun satt med store øyne og fulgte med, tror hun fikk med seg det meste.
Shoosa: Jeg vil at alle tennene dine skal være rene.
Sky: Jeg vil ikke pusse tenner!

På en måte skle det litt ut etter det, men så satte jeg i gang en sånn "problemløsing sammen med barnet"-samtale, der jeg skrev opp forslag til hvordan vi kunne få det til. Problemet var at hun ikke hadde noen forslag. Men hun fulgte med på mine og Papparius sine, og jeg foreslo et for henne: Ikke pusse tenner i det hele tatt. Det var hun helt med på å ta med på listen.

Hun fiklet litt med et par telys som sto ved siden av oss, og så var hun plutselig klar for å pusse likevel. Stående oppe på en hylle mens hun så på orkidéen vår som blomstrer akkurat nå. Fint med litt distraksjon når det er noe ubehagelig hun skal gjøre. Etter fluortabletten var hun veldig klar for sengen, og sa fra om det.

Spent på hvordan det blir med tannpussen i morgen kveld jeg, kanskje det har løsnet litt nå? Det var i alle fall veldig godt å snakke med henne, og fint at hun klarte å sette ord på at det er ubehagelig når vi pusser bakerst.Så har vi noe å jobbe ut fra, i det minste.

kaje
01 Nov 2009, 22:03
Å for en rørende samtale - jeg er virkelig rørt her :hjertebank: Tenk så godt å bli så hørt somd et hun ble i dag - helt herlig.

Så godt for henne å fa brukt ord om dette, og så fatastisk at hun klarte dele ordet ubehagelig. Det lød jo som det helt prefekte ordet for det hun følte også da - gode tulla di:hjertebank:.

Nå som dere er så langt, kanskje dere kan komme videre også ved å bekrefte følelsene, og beklage at dere vil pusse likevel - og at dere kan hjelpe henne med å velge "leker" som gjør det mere morsomt?

Lillebap strever også med dette i perioder, og trenger at vi anerkjenner følelsene hans i dette, og hjelper han ved å leke frem lysten. Den største er å ønske kjenne på de rene gode nypussede tennen med tungen. Men ikke alltid hjelper det - så vi prøver mye lek. Her en dag så liksom snakket jeg med bakteriene der inne i munnen hans. De snakket med meg - og fortalte at de frøs, de ville ha en slik myk hvit skumdyne over seg. Så begynte vi å pusse - og der kom dynen jo. :) De ble så glade - alle ville ha slik dyne. Etter litt så ville de ut å bade - og Lillebap gurglet og skylte ut - så vinket vi farvel til vennene der de forsvant ned i sluket :fnis:

Happy
01 Nov 2009, 23:11
Vi har løst noe av tannpussproblemen ved å kjøpe sånn tannbørste som de med tannregulering bruker. Du har sikkert sett sånn, med én bust bare? Den er såpass liten at man ikke så lett brekker seg på den. Kanskje det kunne være noe for dere også?

Jeg er tammelig imponert over samtalen og hvor fint dere klarer å hjelpe lille Sky :)

Shoosa
02 Nov 2009, 22:33
Vi har løst noe av tannpussproblemen ved å kjøpe sånn tannbørste som de med tannregulering bruker. Du har sikkert sett sånn, med én bust bare? Den er såpass liten at man ikke så lett brekker seg på den. Kanskje det kunne være noe for dere også?

Jeg er tammelig imponert over samtalen og hvor fint dere klarer å hjelpe lille Sky :)
Det var en god idé, takk skal du ha.

I kveld var hun forferdelig trøtt og sliten, ville helst legge seg før middag, men holdt ut lenge nok til å spise. Så var det litt pusling, og så tannpuss. Endte opp på kjøkkengolvet, av alle steder.

Lang samtale i kveld også, men jeg husker ikke alt som ble sagt. Viktige punkter:
Sky: Jeg vil ikke!
Shoosa: Noen ganger har jeg det sånn at jeg ikke har lyst, og så vil jeg likevel. [eksempler]
Klarte nesten å få henne med på den, men situasjonen var ikke helt riktig, hun var alt for sliten.

Kaje, vi prøvde oss med diverse leker, men det slår bare ikke an. Hun gjennomskuer oss og ser veldig godt at poenget ikke er å leke, men å få børstet tennene. Det var litt morsomt med den lille mannen som bor i tennene, han drev og stakk fram håret og rompen så Papparius kunne få vaske det med tannbørsten, men det holder kanskje en kveld til og så må vi finne på noe nytt. Det er jeg faktisk ikke klar for. Tannpuss er en av livets realiteter, det må gjøres uansett. Det kan gjerne være hyggelig og morsomt underveis, men ikke på en slik måte at vi må slite oss fullstendig ut for å få det til. Blæ, nå jeg hører mine egne kommentarer langt bak i hodet, og innser at jeg kanskje syter litt nå... Altså, det er jo ikke så mye å be om at vi diller og leker litt rundt dette. Hm. Må tenke litt mer.

Så spiste jeg knekkebrød, og hun ville så fryktelig gjerne smake. Jeg presiserte og fikk henne til å gjenta at da må vi pusse tenner en gang til etterpå, men egentlig uten noe håp om å gjøre en avtale. Hun er for liten til det enda. Etter at hun hadde spist et og et halvt knekkebrød var hun sigen og klar for sengen, og absolutt ikke klar for tannpuss. Vi klarte det likevel, uten tvang.

Jeg kjenner at jeg ikke er helt fornøyd med å bruke så mye tid og krefter på noe så lite. Selve pussingen tar under ett minutt, men all akkederingen tar mye mer. Det handler heller ikke om at hun prøver å utsette legging, i alle fall ikke alltid.