PDA

Se full versjon : Er dette ok reaksjon?

Garfield
20 Jan 2007, 14:28
Leste linken under "time out- innlegget", og siden jeg stadig prøver å bli en bedre mamma lurer på hva dere tenker om denne reaksjon :-)

Av og til når storebror herjer villt og ikke på noen måte har tenkt å dempe seg tar jeg ham med til et annet rom og sier "her kan du herje akkurat som du vil, så kan du komme tilbake når du er ferdig". Jeg vet jo at han egentlig har lyst å holde på med dette der vi er, men enkelte ganger blir lydnivået for høyt for meg

Dette er ikke noe som skjer ofte, si maks 1 gang i måneden. Jeg håndterer det heller ikke som en straff. Leste "time-out" artikkelen til J.Juul, hvor han skrev: Til slutt en god tommelfingerregel: Hvis du overveier å bruke en eller annen «metode» overfor barnet ditt, så overvei først om du ville gjøre noe tilsvarende med kjæresten din. Her må jeg svare JA. Hvis min mann hadde startet å spille på slagverket sitt mens jeg spiser middag hadde jeg også fått ham til å gå til ett annet rom til han er ferdig.

Siden det å være mamma ikke bare handler om å være konstant bekymret, men også om å være usikker, vil jeg gjerne vite hva dere har å si om min håndtering av situasjonen :-)

Eple
20 Jan 2007, 14:35
Jeg er enig- det er forskjell på å sette et barn i "skammekrok" og på det å veilede når ting passer og ikke. Jeg tåler ikke feks hopping i sofaen. Det er bare helt uaktuelt. :(

Men derfor lagde vi en regel på at når de trengte å herje så fikk de gjøre det i sengen vår. Der kunne de hoppe, tulle og turne rundt uten at det plagde meg. Og da ble alle fornøyde. Dette krenker ikke barnet, men gir dem en forståelse for mine personlige grenser.

Og en ting til- mine gutter er nå snart 6 og 9. De har fått masse slik veiledning opp gjennom. Veldig tydelige voksne som sier hva vi liker, orker og trenger av hensyn. Og de uttrykker sine behov på samme måte:) De er generelt veldig gode på det å ta hensyn!:nikker:

Lørdagsklem fra Eple:klem:

Blesha
20 Jan 2007, 14:42
Vi har det sånn med hopping og roping. Det er ikke så ålreit å gjøre det i sofa'n i stuen, men vi oppmuntrer gutten vår til å danse, turne og hoppe det han orker i storsengen. Er det sånn at jeg er den som ikke makter de høye lydene, er det gjerne min kjære som blir med til storsengen. (Gutten vår vil ha en av oss med).

Jeano
20 Jan 2007, 18:32
Det er ikke straff å si at han kan fortsette i et annet rom, da har han jo et reelt valg. Han kan slutte å herje og rope eller fortsette i et annet rom.

Eple
20 Jan 2007, 18:47
Det er ikke straff å si at han kan fortsette i et annet rom, da har han jo et reelt valg. Han kan slutte å herje og rope eller fortsette i et annet rom.

:nikker:

Løvemamma
20 Jan 2007, 22:14
Vi gjør samme. Det er jo veldig J. Juulsk da. Han snakker jo om hvordan man ikke skal sette grenser rundt barnet, men sette grenser for seg selv i stedet. Altså: DU kan herje (ikke noen grenser her), men du må gjøre det et annet sted, for her forstyrrer du andre (du setter grensen slik at den skjermer deg og evt andre i rommet). En slik måte synes jeg er fin fordi du samtidig viser hvordan han kan handle sosialt kompetent. Det er viktig å kunne vise respekt for andre og også å kunne forstå at noe ikke er godt for andre.

Når det gjelder begrepet "straff", synes jeg at det er vanskelig å si at noe er en straff og noe ikke. Det er jo kun den som eier opplevelsen som kan si at den oppleves som en straff eller ikke. Eks: Barn som ønsker lærerens oppmerksomhet oppførere seg utagerende i klasserommet. Han får en negativ sanksjon, som er ment som en straff. Men han opplever det kanskje som en belønning - for læreren kom faktisk bort til ham for å si ham "straffen". Han oppnådde det han ønsket - oppmerksomheten. For en del barn er negativ oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet.

Så dersom man lurer på om man har handlet "straffende" overfor barnet sitt må man ta barneperspektivet og spekulere rundt det. Så klart han egentlig ville herje der du var, men det er ikke sikkert at det er en straff ikke å få gjøre det der. Kanskje å herje et annet sted er nest best og egentlig helt topp...