PDA

Se full versjon : Om å stå på kommandobruen...

kaje
10 Nov 2009, 20:55
"Hva er det som har skjedd?" spurte vi oss selv her en kveld.
"Hvorfor vil ikke Lillebap legge seg slik som han pleier?"
Lille gutten vår som pleier sprette glad og fornøyd opp trappen.
Som koser seg med å bli lest for og som kryper tett inntil en av oss og sovner så godt..
Hva skjedde med han?

Det stod liksom en annen Lillebap foran oss - en Lillebap med utfordrende blikk, en Lillebap som sa oss et klart og tydelig NEI!!! Og så gikk han bort til legokassa si, og bygget, resolutt..
Vi sukket og tenkte på diskusjonene på badet kvelden før. Og kvelden før det.

"Sikkert bare en fase" sa en av oss, nølende...
Men vi kikket på hverandre og visste at det nok ikke var det.

Men hva var det da?
Jo, når vi kikket nærere så fant vi faktisk en mamma og en pappa som var kommet over til vintertid. Kvelder som ble så veldig lange, plutselig. En mamma og en pappa som var slitne når det endelig var tid for leggetid.

Vi fant en mamma og pappa som ikke inviterte til stell og kveldskos med dialog og samspill. Vi fant en mamma og pappa som stod på utsiden av leken, som liksom hadde funnet plass på komandobruen. Som ville dirigere helt utenfra.

Vi kjente vi var glade for at vår fine Lillebap visste å si ifra. Vise oss sine grenser.
Og så gikk pappaen bort til legokassa og ble med og bygget. Noen minutter senere spratt to glade gutter gjennom stua og inn på badet.
Nå hører jeg de leser der oppe.
Det ble litt sent i kveld - men det var tid som var vel forvaltet.

Purra
10 Nov 2009, 21:15
Lillebap er så heldig som har dere, og takk for at du deler med oss.

Hermione
10 Nov 2009, 21:31
Du, dette traff meg. Jeg har hatt en kjip kveld med en gutt som absolutt ikke vil legge seg. Til slutt gav jeg tapt, og det var O som måtte trøste et barn som gråt så sårt. Mens mor lå på sofaen med hodevondt.

Ikke så rart at han er sånn, kanskje, mor har legevakts-økter og er enten på jobb eller veldig sliten. Far har snart eksamen.

Huff, vi har ikke klart å forstå dette, vi. Men takk at du minnet meg på det! I morgen er en ny dag, og da skal jeg jammen klare å være bevisst på at gutten min trenger tid og nærhet sammen med mammaen sin! :icon_smile:

Wanaagsan
10 Nov 2009, 21:39
Godt å lese - og ikke så godt å lese. Jeg vet jo om det. Storesøster har begynt å etterspørre litt mer mammakontakt om kvelden. Men hun er høflig og samarbeider veldig godt. Oversamarbeider. Sier mamma at hun har influensa og er sliten, så går storesøster opp og legger seg igjen - etter å ha snakket 20 minutter totalt med mamma den dagen. Uff... Lettere med barn som sier godt fra. Sjøl om det er mer slitsomt... Man får i hvert fall mindre dårlig samvittighet - fordi man er nødt til å strekke seg litt lenger.

siemens
10 Nov 2009, 21:42
Vet du, det der er erfaringen her i huset også. Vi kommer jo hjem så sent, jeg kommer hjem 18 fire dager i uken, og tre av de dagene er det supern og superfar som henter meg, rett fra barnehagen. Da er det viktig at supern kjenner at det er litt rom for ham også, ikke bare at vi skal mekke middag, rydde etter middag og boms i seng.

Så vi har forsøkt å finne noe som funker; en av oss lager mat, den andre er med supern. Det sier vi tydelig i fra. Vi sier også tydelig hvem som skal på badet med ham og hvem som skal være med å lese bok. Og så får han være med på å avtale ifht når leken er slutt. Så gir og tar vi alle mann. Vi vil jo også være sammen med ham så mye som mulig, men samtidig trenger han sove.

Eple
10 Nov 2009, 21:49
:klemse: takk for at du deler!

Jeano
10 Nov 2009, 22:51
Takk for at du deler. Hadde ei velldig sliten jente her i dag jeg også. Ei som trengte meg men som ikke fortalte det med ord. Det er slitsomt men det må til

kaje
10 Nov 2009, 22:54
Du, dette traff meg. Jeg har hatt en kjip kveld med en gutt som absolutt ikke vil legge seg. Til slutt gav jeg tapt, og det var O som måtte trøste et barn som gråt så sårt. Mens mor lå på sofaen med hodevondt.

Ikke så rart at han er sånn, kanskje, mor har legevakts-økter og er enten på jobb eller veldig sliten. Far har snart eksamen.

Huff, vi har ikke klart å forstå dette, vi. Men takk at du minnet meg på det! I morgen er en ny dag, og da skal jeg jammen klare å være bevisst på at gutten min trenger tid og nærhet sammen med mammaen sin! :icon_smile:
:stryke:Litt den samme vaskeklutfølelsen jeg har hatt.

Her kom pappaen ned med et stort smil - de hadde hatt det herlig, og jammen ga det mannen energi, ser jeg. Men det er det å klare å se det :jupp:

Godt å lese - og ikke så godt å lese. Jeg vet jo om det. Storesøster har begynt å etterspørre litt mer mammakontakt om kvelden. Men hun er høflig og samarbeider veldig godt. Oversamarbeider. Sier mamma at hun har influensa og er sliten, så går storesøster opp og legger seg igjen - etter å ha snakket 20 minutter totalt med mamma den dagen. Uff... Lettere med barn som sier godt fra. Sjøl om det er mer slitsomt... Man får i hvert fall mindre dårlig samvittighet - fordi man er nødt til å strekke seg litt lenger.

Storesøster har en mamma som klarer se hva hun trenger selv om uttrykkene hun viser er vage - heldige jenta :hjertebank:

Og ja - det er lettere med barn som sier tydelig ifra.

Vet du, det der er erfaringen her i huset også. Vi kommer jo hjem så sent, jeg kommer hjem 18 fire dager i uken, og tre av de dagene er det supern og superfar som henter meg, rett fra barnehagen. Da er det viktig at supern kjenner at det er litt rom for ham også, ikke bare at vi skal mekke middag, rydde etter middag og boms i seng.

Så vi har forsøkt å finne noe som funker; en av oss lager mat, den andre er med supern. Det sier vi tydelig i fra. Vi sier også tydelig hvem som skal på badet med ham og hvem som skal være med å lese bok. Og så får han være med på å avtale ifht når leken er slutt. Så gir og tar vi alle mann. Vi vil jo også være sammen med ham så mye som mulig, men samtidig trenger han sove.
Åå det høres ut som dere har lagt kortene godt for gode ettermidager. Godt å kjenne at det flyter. Her er det også fordelt godt altså - men det var bare det at vi falt litt ut av den gjensidige relasjonen vi pleier ha med han rundt leggetid. Vi var ikke helt tilstede, og Lillebap meldte fra om det :)