PDA

Se full versjon : Foreløbig diagnose

isleofview
24 Nov 2009, 19:05
Da har jeg vært hos ortoped i dag, på Sofies Minde og fått vite at jeg har atrose som har utviklet seg i store-tå-leddene og det er derfor jeg har problemer med smerter i føttene og bl.a. av skotøy pluss at jeg er tverr plattfot, ante ikke at det var noe som het det engang, jeg! Videre tok de avbilde av føttene mine for å lage spesial-såler som han forklarte at kan gjøre prosessen noe SENERE, men la til at det desverre etterhvert er operasjon som eneste utvei... Enten å fjerne bruskdannelser eller å STIVE AV STORE-TÅ-LEDDET! :sjokk:
Noen som har erfaring eller kunnskap til denne sykdommen?

Al-Kemia
24 Nov 2009, 19:41
Jeg vet bare at det er vont. :klem:

meloni
24 Nov 2009, 20:13
Ingen erfaring eller kunnskap, ville bare si at det var bra de fant ut av det, selv om avstiving og operasjon høres kjipt ut. :klemse:

Tusenogtredve
24 Nov 2009, 20:18
Nei, jeg kjenner ikke til denne sykdommen, men har, av andre grunner, ei avstivet tå. Det er ikke så skummelt som det kan høres ut som. Selve operasjonen og tiden etter var heller ikke så veldig vond.

Al-Kemia
24 Nov 2009, 20:19
Med avstivet tå - er det ikke at grunnleddet blir ubøybart? Hvordan er det egentlig å gå med stiv tå??

kjersti
24 Nov 2009, 20:34
Som student var jeg med og såg på operasjoner av tær, ikke avstivning men de retta opp storetær som hadde blitt så skeive at pasientene ikke fikk på sko. (hallux valgus, heter det.) Det var lokalbedøvelse og et forheng foran beina slik at de som lå og blei operert slapp å se på alt det som foregikk. Jeg satt i hodeenden til pasientene og snakka om været, så selve operasjonen var ganske udramatisk. Har hatt pasienter til røntgenkontroll et par tre uker etter operasjon, de humper rundt på krykker for å ikke belaste for mye, men det virker ikke som det er særlig vondt.

Noor
24 Nov 2009, 20:59
Uff, det høres ikke godt ut. :klem:

Forøvrig tror jeg det er det samme som dronning Sonja er operert for flere ganger, så om ikke noe annet er du i godt selskap.

siemens
24 Nov 2009, 21:15
Artrose er naturlig aldersslitasje i leddene, alle får en eller annen grad av artrose i leddene om vi blir gamle nok, men noen får det for tidlig og det kan ha mange ulike årsaker som feks genetisk eller veldig stor overvekt.

Behandlingen er i første omgang smertestillende ved behov, fysioterapi, og etterhvert fjerne brusk, stive av ledd eller bytte ut led (kneled og hofteled feks) (altså operasjon). Det lønner seg å vente så lenge som mulig med å operere.

Sånn omtrent. Avstivet stortåledd klarer man seg veldig fint med.

Tusenogtredve
24 Nov 2009, 22:54
Med avstivet tå - er det ikke at grunnleddet blir ubøybart? Hvordan er det egentlig å gå med stiv tå??

Det er ikke noe problem å gå med avstivet tå. Jeg var litt ustø med en gang gipsen ble tatt av, men det tror jeg var mer på grunn av litt muskelsvinn etter en tid på krykker enn på grunn av selve tåa.

isleofview
24 Nov 2009, 23:51
Jeeeez, guys! :vettskremt: Just for the record: Jeg kommer aldri, aldri , aldri til å operere for å stive av noen ledd, nei. Nope. Nix. Never. :irritert:
Da prøver jeg ALT av alternative metoder før det, altså. Healer, you name it.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg har fått denne irriterende sykdommen NÅ - og ikke da jeg var overvektig og veide over 100 kg, heller ikke da jeg var gravid og jobbet stående på harde murgulv på Ikea i 8 timers skift?
Irriterende er det jo fordi jeg føler meg så frisk ellers, bare de elendige føttene mine hindrer meg i noe som helst nå. :banghead:
Håper de sålene vil hjelpe... Så tenker jeg attføring og omskolering som jeg har vært inne på tidligere. Kansje best å tenke en mer stillesittende, kreativ jobb fremover...

Al-Kemia
25 Nov 2009, 09:03
Jeg har tverrplattfot og har hatt mye hjelp i såler. Det har vært mer generelle smerter i beina og tærne + hovenhet - men uansett - de har hjulpet meg. Siste sålene var dyre, men har blitt brukt i mange år. Så mitt tips er å spørre om kostnadene for sålene FØR de bestilles så ikke regninga blir et sjokk... og også spørre hvor lenge det antas de kan brukes - for selv om det kan bli dyrt er det billig å betale f.eks. 200 kr pr år for å slippe beinsmerter.

that reminds me: jeg burde fått meg time til ortoped og bestilt nye - de gamle har blitt brukt i 5 år og er helt nedslitte.

siemens
25 Nov 2009, 09:05
Pröver igjen: Du har ikke fått denne sykdommen nå, den er egentlig ikke en sykdom per se, men en tilstand som har utviklet seg over tid. Atrose = slitasje i leddene, alle får det i större eller mindre grad, men noen mer og tidligere enn andre. Kan ikke tenke meg at healer kan fikse på en leddforandring som er permanent altså.

Feks så kan det at du jobbet mye stående på hardt gulv ha framskyndet prosessen akkurat hos deg (mens din kollega ikke har fått problem) - individuelt - du var kanskje disponert for det! Mange mennesker med "ensidige fysiske yrker" som belaster leddene som får artrose för/mer enn andre. Feks ser man på skjeletter av de som satt mye på huk og jobbet at knärne er helt "oppspist". De som har båret mange tunge börer har artrose i knärne.

isleofview
25 Nov 2009, 11:42
Hmmm... Al-Kemia, tror jeg får dyre såler via Sofies Minde, skrev under på et papir med bestillingen, pris ble ikke nevnt...

siemens - takk :bag: må ofte ha ting med teskje, jeg. hehe

MEN - nå lurer jeg på: Hvordan vet man at man er tverrplattfot? Altså, jeg har jo ikke visst om dette hele mitt liv, aldri blitt tilbudt såler eller noe. Al-Kemia, hvordan fikk du vite det? Skulle prøve å forklare til mannen, men kom til kort. :alien:

Al-Kemia
25 Nov 2009, 12:06
Jeg hadde mye vont i beina uten at det "var noen grunn". Tærne mine hovnet opp med jevne mellomrom også. Så da ble beina mine røntget og jeg dro til ortoped. Han sa jeg var tverrplattfot - at buen mellom grunnleddet i stortå og lilletå var flatt/nedsynket. Og jeg ser det og under foten. Jeg har træler på tre plasser - under grunnleddet til stortåa, grunnleddet til lilletåa og en midt i mellom. Var også der i midten jeg hadde vont. Den skal ikke være vektbærende til den grad at man får træler. Eller - er vel ikke træler, men tykk læraktig hud som tydelig kjenner trykket. Før så det ut som om jeg hadde tredeputer som på en katt...

isleofview
25 Nov 2009, 12:54
Jeg har træler på tre plasser - under grunnleddet til stortåa, grunnleddet til lilletåa og en midt i mellom. Var også der i midten jeg hadde vont. Den skal ikke være vektbærende til den grad at man får træler. Eller - er vel ikke træler, men tykk læraktig hud som tydelig kjenner trykket. Før så det ut som om jeg hadde tredeputer som på en katt...

Jeg har ikke træler i huden, og skjønner ikke helt den siste setningen din, før hva da, før du fikk såler? Hvordan går man fra "puter" til træl? :jupp:

Al-Kemia
25 Nov 2009, 15:47
mente vel egentlig at trælene så ut som tredeputer. Og det var før jeg fikk såler... eller; før jeg fikk såler, da jeg gikk med høye hæler om jeg hadde anledning og gjerne sto lenge på betonggulv. nå går jeg så godt som aldri med høye hæler og står jeg på noe hardt har jeg fulldempete løpesko eller sitter mest mulig. jeg får så vont i beina om jeg står på hardt gulv at jeg har investert i (i mine øyne) knalldyre sko som er designet for løping på hardt underlag.