PDA

Se full versjon : Lillebap funderer på dette med kjøtt...

kaje
03 Jan 2010, 22:43
"Du mamma - altså... jeg spiser jo kjøttet på fisken... Men jeg spiser vel ikke fisken??? Må den dø?"

Lillebap fikk noen bekreftelser på dette i dag. Og oksekjøttet vi spiste i går. Han syns det var ille. Så snakket vi litt frem og tilbake. Jeg fortalte litt om at det går an å velge la være spise kjøtt, men at man da må passe godt på å få i seg proteiner nok og slikt...

Han tenkte litt.

"Hvis jeg var deg mamma, så ville jeg ikke spist kjøtt fra dyr altså!"

Sa gutten.

Så tenkte vi litt videre sammen og jeg spurte hva han tenkte om seg selv og dette. Vel - han tror nok han trenger bli vegetarianer. Men ikke slik som ikke kan spise leverpostei og baconost. Han mente slik som ikke spiser det ordentlige kjøttet. Hva han nå mener med det.

Så spennede det er å tenke sammen, fundere, spørre, lytte.
Ikke vet jeg hvor veien går videre i morgen.

Annet enn at vi skal på butikken og lete etter et nytt merke poteter. De smaker jo litt ulikt, og Lillebap og jeg vil lete etter om kanskje noen andre poteter smaker bedre for han enn de vi har hatt i jula.
For atte - det å ikke like mandelpoteter betyr da ikke at man ikke liker noen slags poteter i det hele tatt??

Jeano
03 Jan 2010, 22:47
De rosa potetene smaker best.
Han Lillebap er herlig.
Jeg har hatt samme runden med Bell. Hun spiser egg og skinke, men der stopper det.

kaje
03 Jan 2010, 22:49
De rosa potetene smaker best.
Han Lillebap er herlig.
Jeg har hatt samme runden med Bell. Hun spiser egg og skinke, men der stopper det.

Ja rosa ja - de må vi prøve :jupp:

Egg og skinke er flotte proteinkilder da :rosablomst:

Jeano
03 Jan 2010, 22:50
Ja rosa ja - de må vi prøve :jupp:

Egg og skinke er flotte proteinkilder da :rosablomst:
Ja men ikke nok, for hun spiser da kun det hvite på egget og bare så vidt litt skinke

Ma-i
03 Jan 2010, 22:55
bønner,erter og linser samt nøtter har jo endel protein.

hirse og quinoa har også mer protein enn vanlig mel.

ost inneholder jo også endel proteiner

kaje
03 Jan 2010, 22:56
Oi, er det vanskelig syns du - å finne proteinkilder nok til henne? Husker jeg forsøkte meg på det i ungdommen. Men jeg likte jo ikke belgfrukter heller jeg da.

hurramegrundt
03 Jan 2010, 22:56
Herlig!

Dette er en hjertesak for meg, så jeg er spent på hvordan gutta forholder seg til det etterhvert. Det siste jeg vil er at de skal lukke øynene og bli bevisstløse konsumenter. Så jeg synes Lillebap sine funderinger er vel på sin plass! (Jeg spiser kjøtt, jeg altså, men jeg later ikke som om jeg ikke vet hvor det kommer fra.)

Og veldig bra at han er på jakt etter bedre poteter. Han har et åpent sinn, den gutten din!

lirypa
03 Jan 2010, 23:01
Her lurer Kyllingen på hvorfor fisken ikke liker å bli spist. :knegg:

kaje
03 Jan 2010, 23:03
Herlig!

Dette er en hjertesak for meg, så jeg er spent på hvordan gutta forholder seg til det etterhvert. Det siste jeg vil er at de skal lukke øynene og bli bevisstløse konsumenter. Så jeg synes Lillebap sine funderinger er vel på sin plass! (Jeg spiser kjøtt, jeg altså, men jeg later ikke som om jeg ikke vet hvor det kommer fra.)

Og veldig bra at han er på jakt etter bedre poteter. Han har et åpent sinn, den gutten din!

Ja, det er spennede syns jeg også.
Og - jeg smiler og kjenner meg igjen i din måte å spise kjøtt på. Særlig i dag, kanskje :fnis:

Lillebap har et åpent sinn så lenge vi lar han eie det hele, og er inspirator. Hvis han merker frustrasjon eller at vi forsøke legge føringer så tar han klar ledelse altså, og er ikke så villig til å prøve nytt. Naturlig nok, tenker jeg.

kaje
03 Jan 2010, 23:04
Her lurer Kyllingen på hvorfor fisken ikke liker å bli spist. :knegg:

Herlig! :knegg:

Ma-i
03 Jan 2010, 23:05
Kikerter er rike på proteiner, her blander vi dem i det meste også som del av pannekakerøre i smoothie og saus .

Ellers så spiser vi kjøtt vi altså ,og fisk . er vanskelig å unngå det uten gluten,soya og melk i kosten. Spesielt uten gluten ihvertfall. det er jo endel protein i korn.

Jeano
03 Jan 2010, 23:07
Kikerter er rike på proteiner, her blander vi dem i det meste også som del av pannekakerøre i smoothie og saus .

Ellers så spiser vi kjøtt vi altså ,og fisk . er vanskelig å unngå det uten gluten,soya og melk i kosten. Spesielt uten gluten ihvertfall. det er jo endel protein i korn.

Moser du kikkertene da eller?
Bell har så vidt begynnt med litt saus nå, les 1 ts til en stor potet

kaje
03 Jan 2010, 23:09
Sant det, Ma-i.
Jeg elsker både linser og kikerter men får så mye luft av det. Trodde det var bare en overgang - men det er nok ikke det. Desverre.
For jeg fikk ganske dilla på hummus i høst - namme!

Lillebap liker god kokte røde linser blandet med avocado, som poteterstatning.

Men altså - det er ikke sikkert han dropper kjøtt og fisk da.

siemens
03 Jan 2010, 23:09
Hehe, jeg har tenkt akkurat samme i kveld jeg - som drøyt 30 år eldre enn Lillebap! Vi satt nemlig og spiste pinnekjøtt og mannen og jeg filosoferte litt over hvorfor akkurat ribbene er det man spiser i jula, er jo ikke det beste på dyrene, og da jeg begynte å tenkte på hva det var jeg spiste fikk jeg liksom ikke lyst til å spise mer.

Jeg synes det er herlige funderinger fra Lillebap, og vi har begynt litt på det samme med supern. Vi leser en bok nesten hver kveld nå som heter Barbapapa redder dyra, og der er det dyr som flykter fra jegere, krypskyttere og fiskere som vil drepe dem. Foreløpig har jeg sagt noe om at det å skyte dyr bare fordi det er morsomt ikke er lov, men har ikke helt fullført ifht det at det er lov når det skal være mat. Plutselig fikk jeg liksom litt problemer med det selv!

Ma-i
03 Jan 2010, 23:11
Ja moser dem, de kan også blandes i melk fks og gjerne med litt søt rismelk eller honig også .

I stedenfor mel til jevnng fks så bruker jeg kikerter , det er jo også greit til hvit saus ,også til fks grateng eller lasagne

Ma-i
03 Jan 2010, 23:15
Sant det, Ma-i.
Jeg elsker både linser og kikerter men får så mye luft av det. Trodde det var bare en overgang - men det er nok ikke det. Desverre.
For jeg fikk ganske dilla på hummus i høst - namme!

Lillebap liker god kokte røde linser blandet med avocado, som poteterstatning.

Men altså - det er ikke sikkert han dropper kjøtt og fisk da.

Ja linser kan være litt leie slik, gule split-linser og sånne gule som ligner litt på riskormn kan jeg ikke spise uten å merke det i magen altså.

Kikerter går greit så lenge de er ligget lenge nok i bløt,skylet 3 ganger i løpet av bløtleggingen og nytt vannog kokt godt nok.
de på boks merker jeg at ikke er så gode for magen min, men ekstra skylling og koking pleierå hjelpe der også.

kaje
03 Jan 2010, 23:15
Hehe, jeg har tenkt akkurat samme i kveld jeg - som drøyt 30 år eldre enn Lillebap! Vi satt nemlig og spiste pinnekjøtt og mannen og jeg filosoferte litt over hvorfor akkurat ribbene er det man spiser i jula, er jo ikke det beste på dyrene, og da jeg begynte å tenkte på hva det var jeg spiste fikk jeg liksom ikke lyst til å spise mer.

Jeg synes det er herlige funderinger fra Lillebap, og vi har begynt litt på det samme med supern. Vi leser en bok nesten hver kveld nå som heter Barbapapa redder dyra, og der er det dyr som flykter fra jegere, krypskyttere og fiskere som vil drepe dem. Foreløpig har jeg sagt noe om at det å skyte dyr bare fordi det er morsomt ikke er lov, men har ikke helt fullført ifht det at det er lov når det skal være mat. Plutselig fikk jeg liksom litt problemer med det selv!

Ja, det er noe der altså. :nikker:

Men litt slik naturens gang også da. Når Lillebap snakker om farlige dyr - som løver og slikt pleier jeg snakke om at jeg tenker at de er sultne, eller at de forsvarer seg - og ikke at de er slik farlig uten årsak liksom. Jeg tror det er lettere for han når han forstår hvorfor, jeg. Da har jeg trukket linjer til oss og vår sult også. Så tankene hans kommer nok ikke helt fra det blå. Men jeg forholder meg på undringsnivå altså. Ikke slik at jeg forsøker legge føringer eller komme med skrekkpropaganda...