PDA

Se full versjon : Jeg er klar for avvenning, men 2 åringen er ikke.

Serendipity
06 Jan 2010, 21:40
Hva gjør jeg da? Stoler på at han rett og slett ikke er klar nå men vil bli det om en stund? At jeg heller forsøker når han er på den riktige modusen?

Bille er nå 2 år og 1 mnd. Jeg er veldig klar for å slutte mens han på ingen måte er det. Han dier kun på natta (har gjort det nå minst et halvt år, var ikke mye på dagtid før det heller) og jeg har "gladelig" gitt han da for at han skal få morsmelk så lenge som mulig. Var sikker på han kom til å slutte av seg selv da han var noen mnd over ett år, han hadde noen dager latt være å ta puppen. Men nei, han er nå veldig, veldig glad i puppen. Om natta vel å merke.

Men nå er jeg sliten av lite søvn, jeg trenger søvnen min og trenger å avvenne for at han forhåpentligvis da vil sove natten igjennom. Det skjedde i alle fall med storebroren. Men de få gangene jeg har forberedt han om at puppen trenger å sove og han heller skal få kos i stedet for, får han fullstendig raseri/gråte-anfall når han ikke får på natta. Det klarer jeg bare ikke, så han får. Dette går greit å fortelle han når han er mer våken, som på kvelden når han skal sove og jeg er lei av å bytte pupp 10-20 ganger :gal: Da legger han seg inntil meg og koser seg i søvn slik.

Men - kan dere forsikre meg om at dette også er en tid der han trenger puppen men den vil gå over etterhvert? At det er bedre å avvenne når vi begge er klar for det? Jeg kan nok holde ut litt til, for jeg tror det er viktigere for meg å gjøre dette på en fin måte slik jeg gjorde med Tipp, han sier fortsatt stolt at han var så flink å drikke opp all melken sin.

Nå babler jeg visst bare, er så trøtt ;) Jeg spør vel egentlig om råd på et spørsmål jeg egentlig vet svaret på selv, men må sikkert ha litt forsikring på det. Har vurdert sitron-triksen men er ikke helt sikker på om jeg vil avslutte slik eller på den måten jeg gjorde med Tipp. Prinsippet er jo det samme vel?

Ma-i
06 Jan 2010, 21:55
Kansje vente til det er litt mere lyst ute , altså det høres sikkert helt teit ut, men jeg har liksom hørt at så mange som tror ungen aldri vil slutte , mye lettere på vårparten når det blir lysere enn på høsten ogmidt på vinteren i mørketia.

Og hvordan vet du at han ikke liker sitron? ;)
Tror dere må snakke litt mer om det jeg, ta en forbereding, og så besdtemmer du deg for når om det er om noen dager ,uker eller måneder.

Jeg tror mye kan forberedes av sånt jeg, selv om man ikke tror at barnet er klar i utgangspunktet.
DEt vil gå over og dere vil slutte når dere er kllar fore det.

klem

MieMy
06 Jan 2010, 22:11
Hei Serendipity

Gikk akkurat inn hit på Blomsten for å lage en eksakt lik tråd, og så hadde du nettopp laget den for meg.
Kan jeg være med på din tråd?

AMmer også kun om natten (dvs ved leggetid om jeg legger...og samme puppebytteopplegg) og midt på natten engang tror jeg og om morgenene.

Har veldig lyst til å kun ha morgenpupp igjen, men vet ikke om det lar seg gjøre.
Forklarer og forklarer for Koala. Forbereder og forbereder

Er vanselig å si nei om natten når Koala våkner og blir supersinna og ikke minst VÅKEN av at jeg nekter.
HUn har faktisk klart seg uten godnattpuppen nå tre dager på rad, så den tror jeg kanskje vi har klart å avslutte. Sa her om dagen at hun kunne få i sofaen før vi la oss, men hun har faktisk GLEMT hvordan hun dier når hun ikke ligger..

Hun er 2,5 forresten..og egentlig ikke klar. Men det er jeg.
Hun sier at hun ikke vil være stor jente, men liten baby....:-)

Ikke for å kuppe tråden, men føler at vi er i samme båt!

Pelly
06 Jan 2010, 22:12
Sprelli ble nettopp avvent nå, mye pga det ble litt mye igjen, begynt å henge i puppen på natta og det taklet jeg bare ikke. Jeg kunne ikke være smokk. Jeg har litt blanda følelser om måten vi gjorde det på, med sitrontrikset, det funket jo nesten litt for godt. En liten del av meg hadde vel gjerne håpt at det ikke hadde virket (hun liker jo surt godteri), og at vi kunne fortsatt litt til. Men det kjennes greit ut nå, allerede etter halvannen uke, og har ikke merket noen særlig endring på Sprelli egentlig. Eller, det er ikke godt å vite med to uker ferie og tilbake til hverdagen, men det ser ut til å gå bra.
Lykke til den veien du velger!

Serendipity
06 Jan 2010, 22:14
Trenger ikke flere tråder om samme sak, bare kjekt at jeg får høre andre sine erfaringer mens de pågår også :jupp:

fru Potethode
06 Jan 2010, 22:24
Jeg og Lillegutt hadde drømmeavvenningen om natta. Jeg kuttet jo dagammingen ganske tidlig, men var klar for nattamming lenge. Men produksjonen klarte ikke de lange oppholdene om dagen og slakket svært mye av. Til slutt slo ikke engang utdrivningsrefleksen inn og Lillegutt gadd rett og slett ikke å kjempe med brystet og fant ut at det var bedre å sove istedet.

Vet at dette ikke er til hjelp for dere, ungene er større og mye dyktigere med puppen enn det han var, men dette er altså min solskinnshistorie om amming.

Serendipity
06 Jan 2010, 22:28
Jepp - han er nok dyktig med puppen han her ja ;) Og tomt? Nei det er det langt i fra!! Jeg har fått ammepupper igjen med til tider spreng fordi han har økt produksjonen med den hyppige sugingen i det siste :gal: BH´ene har begynt å stramme også :irritert:

MieMy
06 Jan 2010, 22:34
tror ikke på at det er noe utdrivning her i gården lenger, det er nok mest kosen.
jeg kan gå dagesvis jeg uten spreng..bare litt ømhet.
men tomt--nei det er det definitivt ikke-
og om jeg sier at vi må spare, tilfelle det kommer en annen baby engang (kremt)- nei, det vil hun ikke være med på

hihi

Moder'n
06 Jan 2010, 23:31
I en lang periode ammet jeg nærmest kun på kveld, natt og morgen. Hun ba innimellom om pupp på dagtid, men vanligvis gikk det greit å avlede henne (ofte var hun rett og slett bare sulten).

Jeg har skrevet om nattavvenningen (http://ringblomst.no/forum/showthread.php?p=370217#post370217) her på forumet før, men gjentar jo gjerne til glede for andre lesere: :bag: :fnis:

Et par måneder før snuppa mi ble to år var det ei natt jeg bare fikk helt nok. Hun hadde vært så ekstremt på hugget med å tømme puppene, og jeg hadde fått nok! Så jeg bestemte at fra og med neste natt skulle det ikke ammes mellom midnatt og kl. 05. Første natten var slitsom! Jeg hadde ikke hatt mye tid til å forberede henne, så jeg tok det vel i stor grad litt på sparket.

Hun var helt fra seg og gråt og gråt. Det endte med at jeg tok henne med meg ut av soverommet og satt i mørket i en forholdsvis OK stol med henne på fanget. Jeg sang for henne og trøstet henne og forklarte at nå var det natt, og jeg og puppene trengte å sove. Og så sa jeg at det også ville være godt for henne å sove. I tillegg fikk hun hele tiden tilbud om vann.

Etter et par timer våken sovnet hun til slutt, og da var utrolig nok det verste over for oss! Det var slett ikke så vanskelig de påfølgende nettene, og hun kom raskt inn i en rutine med å sove hele natten.

Jeg hadde tidligere halvhjertet prøvd å minimere ammingene på natten, men det har nok vært akkurat det - halvhjertet. Denne gangen følte jeg at det var NOK! Jeg hadde virkelig bestemt meg, og det tror jeg snuppa mi merket.

Etter dette har det kun vært kveldspupp og noen ganger morgenpupp. Og det syns jeg for tiden er greit. Så får jeg etterhvert se når og hvordan jeg skal avvenne totalt. For det gjør meg ikke noe å amme på kvelden.

(Nå er forøvrig snuppa syk. Hun plages med slim i luftveiene og får ikke helt til å hoste dette opp alltid. Og da blir det veldig trist og leit, og hun gråter. Da er det ingenting som slår en pupp, altså! Så selv om jeg på mange vis skulle ønske jeg kunne avvenne, er jeg akkurat nå glad for at jeg har puppen til trøst. Enn så lenge. :blomsterfjes:)

Tina
06 Jan 2010, 23:42
Jeg ammer også min 2,5-åring kun om natt, og vil virkelig slutte, og hun er helt med på det - på dagen. Om kvelden/natten gråter hun så sårt om hun ikke får "hupp" at jeg ikke har hjerte å nekte henne.

Så jeg tenker også på avvenning, men har utsatt det litt foreløpig, samme problemstilling som deg. Jeg er lei, men hun er ikke klar. Har også vurdert sitrontrikset... Men slått det fra meg foreløpig.

Serendipity
06 Jan 2010, 23:47
Konklusjonen min er vel at jeg ikke har krefter til å gå gjennom en natt med sår gråt, så da er det bedre å fortsette. Det beste hadde jo vært at vi trappet ned til kun sove-pupp og morgen-pupp. Det var vel det jeg gjorde med Tipp tror jeg.

Shoosa
07 Jan 2010, 00:54
Pappan min påstår at i Kamerun tar damene chili på puppene når de vil avvenne. Funker som bare rakkern. Men jeg tror egentlig ikke på ham, for chili gjør vondt å få på huden, og sitter veldig godt i.

Ellers ikke så mye å bidra med, bortsett fra: :stryke:

Serendipity
07 Jan 2010, 10:22
Ha ha - i natt tror jeg han bare har forsynt seg en gang :D Og da vi våknet sa han "hin, hin, hin", noe som betyr "andre (hin) puppen". Men neida, han skulle ikke ha pupp, han skulle INN på badet :sjokk:

Ja ja, det er slik det ofte er når man tror man ikke klarer mer, er det ikke det :)

Ma-i
07 Jan 2010, 10:37
Å, så godt å høre!
En liten kneiok til overstått!

En bar jobb dere gjør sammen altså :)

Serendipity
09 Jan 2010, 16:04
Som vanlig så snur det når man tror man ikke klarer mer :)

I går kveld tok pappaen med seg ungene på badet for en kosestund før legging så fikk jeg se på danseprogrammet jeg liker. Jeg fulgte ikke med klokka men syntes plutselig det var litt stille og slo på babycallen. Der hører jeg en søvnig stemme mumle litt "mamma", "puppi" og jeg fikk helt sjokk! Siden det var så rolig, så tenkte jeg at mamma og puppen bare skulle holde seg nede i stua og etter en liten stund kom mannen min ned igjen og hadde forlatt en sovende Bille. Og natten i natt har vært rolig, tror han har funnet puppen maks to ganger. I stedet har han ligget inntil og kost på den måten - noe som gjør meg varm langt inni hjertet siden han ikke har villet ligge inntil før, bare snudd seg bort og rullet over i sin seng når han var mett av pupp.

Gutten min begynner å bli stor. Og om det blir mindre pupp nå en liten stund fremover, så skal jeg jammen klare å gi han det lille han trenger der :firehjerter:

Cleopatra
09 Jan 2010, 16:14
Jeg gir min mellomste pupp en gang i døgnet.
Tidlig om morgenen..
For jeg vil han skal ha MM en stund til..
Ellers er det tomt!

Jeg forklarer at det er tomt, og han godtar det.
Han sover hele natten og har gjort det lenge.
Nå har jeg en baby til, så det er jo mye mer komplisert her hjemme.

fru Potethode
09 Jan 2010, 19:28
Synes det var flott å lese det siste innlegget ditt, jeg, Serendipity! :nikker:

MieMy
25 Jan 2010, 21:21
...men her vil noen absolutt ikke slutte. Her er vi tilbake i kveldspupp (pappa får ikke legge når jeg er hjemme), et par ganger i løpet av natten (hvis ikke blir hun så sint atte- og pappan kan ikke kommer inn på rommet hennes og sove videre med henne), og om morgenen.

Når jeg er borte (ikke at det er så ofte)- da aksepterer hun papsen og spør ikke etter meg eller pupp. Men ellers er det mor og puppen.
Jeg vil gjerne slutte kjenner jeg. Men hun vil ikke altså. Og pappan vil jo gjerne legge henne og roe henne om natten...

Tips?