PDA

Se full versjon : Authoritarian parenting: How does it affect the kids?

Eple
28 Feb 2010, 12:38
Lest denne?

http://www.parentingscience.com/authoritarian-parenting.html

Jeg har en supertrøtt snuppe her og kan ikke skrive noe, men kommer tilbake:jupp:

Cleopatra
28 Feb 2010, 13:38
Jeg bare hater å putte en forelder inn i en gruppe sånn, det er umulig.
Alle foreldre prøver vel det beste de kan, og å være autoritær eller "slapp" er jo like dårlig.
Best er å være i midten, og å lytte til barna.

hurramegrundt
28 Feb 2010, 22:17
Jeg bare hater å putte en forelder inn i en gruppe sånn, det er umulig.
Alle foreldre prøver vel det beste de kan, og å være autoritær eller "slapp" er jo like dårlig.
Best er å være i midten, og å lytte til barna.

Jeg leser det helt annerledes, Cleopatra, jeg har foreldre rundt meg som har en autoritær foreldrestil som ideal. "Barna må lære seg hvem som bestemmer". Selvfølgelig gjør de også det beste de kan, men de mener jo at de gjør det ved å stresse på regler og lydighet. For sånn er de oppdratt selv, og det er viktige verdier for dem. Men de reflekterer kanskje lite over ulempene som følger med, som det pekes på i denne artikkelen. Alle har jo sine greier som ikke er så bra, og det kan være verdt å reflektere over hvordan ting blir som de blir.

Båsene er jo teoretiske uansett, ingen foreldre fyller alle kriterier til en bestemt kategori. Men det er vel verdt å reflektere over også de mer negative sidene av den linjen man velger å legge seg på. Jeg ønsker hvertfall å gjøre det.

Cleopatra
28 Feb 2010, 22:23
Det fins vel alltid noen som er autoritære.
Det fungerer vel ikke i dagens samfunn, og med dagens barn?

Jeg velger å tro at de aller fleste er litt for slappe, og tar litt lite ansvar. De legger all oppdragelse over på pedagogene.. BH og skole.

Når vi er mange barn og foreldre samlet, er det heller besteforeldregenerasjone som er "strenge".
De på vår alder er ikke sånn, unntak fins jo selvsagt.

meloni
28 Feb 2010, 22:32
Jeg ser tydelige unntak rundt meg, folk jeg kjenner som kjører den autoritære linja og mener at skolen nå til dags er for slapp osv osv.

hurramegrundt
28 Feb 2010, 22:41
Jeg leser ikke denne artikkelen som en oppfordring om å bli slappe, jeg, altså. Som meloni ser jeg mange unntak rundt meg og synes det er vanskelig å møte "de må jo lære" på fornuftig vis. At de kanskje ikke lykkes å gjennomføre en autoritær stil til fulle, og dermed ender opp som "Uninvolved" og slappe, gjør jo ikke saken bedre. Litt kunnskap om at lydige barn ofte kan bli lite tilpasningsdyktige barn er på sin plass, synes jeg. Dette står det litt om i boken "Relasjoner med barn" også, det synes jeg var så bra.

siemens
28 Feb 2010, 22:43
"Å prøve det beste en kan" er av og til ikke godt nok.

Jeg liker generelt båstenking og empiri (ellers kunne jeg jo ikke ha jobbet slik jeg gjør) - vel vitene om at det meste befinner seg et eller annet sted på et kontinuum med ekstremene i endene. Uten båsene er det vanskelig å forske.

Det sagt er jeg litt for ør i hodet nå til å lese hele teksten.

Kaskis
01 Mar 2010, 10:06
Interessant artikkel, men jeg synes den erklærer mye uten å forklare hvorfor.