PDA

Se full versjon : Hvordan er det øvrige mattinntaket?

Linemor
04 Apr 2010, 21:31
Bo på 18 mnd får fortsatt ganske mye melk av meg - 2-3 ganger på natten, en gang før frokost og ellers når han spør; ofte 5-6 ganger før legging igjen.

Men han spiser så minimalt ellers!

Til frokost får jeg i han maks én skive. På en god dag. Som regel kun 3-4 terninger med brød. Lunsjen hopper han gjerne over om han får velge, men er jeg heldig får jeg i han en riskake og litt frukt.
Til middag kan han spise noen få biter potet og noen munnfuller med proteiner av noe slag. Kvelds spiser han så og si aldri, enda jeg prøver hver kveld.

Nå lurer jeg litt på om det er fordi jeg ammer så mye. Det er vel egentlig ikke noe å lure på; det MÅ da være derfor?

Han er en helt normalvektig gutt som ligger midt på kurven på både høyde og lengde, så det virker jo som om han får i seg det han trenger. Men ejg begynner å bli litt bekymret for om han får i seg _riktig_ kost? Min melk inneholder da ikke all verdens lenger. Særlig tenker jeg på jerninntaket ...

Hvordan spiser deres små som ammes enda? Burde jeg kanskje prøve å kutte ut nattammingen? Er egentlig ikke klar for det enda, da pupp gjør underverker for natturolig pjokk og jeg virkelig trenger søvnen min om nettene (ammer fint i halv-søvne).

Noen råd?`Eller skal jeg bare la det gå sin gang?

Jeg planlegger gradvis ammelslutt til høsten når jeg skal i jobb og Bo i barnehage ...

Wanaagsan
04 Apr 2010, 21:41
Vår yngste ble nesten fullammet til hun var 11 mndr, og frem til hun var 20-21 mndr spiste hun ganske lite mat, egentlig. Hun er hjertebarn, så i bakhodet hadde vi vel at det kunne ha litt med saken å gjøre, sjøl om hun var operert og "frisk". Men hun var så mye forkjølet og småsyk, så nattammingsslutt ble utsatt og utsatt. Jeg trodde dessuten at hun ikke drakk så mye mm om natten - det var bare ca to kjappe amminger for natten, og ikke så mye om dagen... Men da jeg avsluttet nattammingen, ble det fart i appetitten. Hun var ikke undervektig før, men tynn. Endelig fikk hun litt mer "skikkelig" vektøkning.

Så ja, jeg tror ammingen kan fortrenge mer av vanlig mat enn man skulle tro.

heilo
06 Apr 2010, 12:09
Lillesøster hadde et liknende matinntak fram til litt etter toårsalderen da vi kuttet ut nattammingen. Hun spiste imidlertid greit i barnehagen når jeg ikke var i nærheten. Hun var veldig lite glad i brødmat, men kunne spise litt av middagen. Var/er glad i kjøtt og jeg syntes det var greit at hun f.eks. spiste skinken av brødskiven og ikke noe mer. Etter at vi avsluttet ammingen spiste hun litt bedre, men hun er fortsatt ingen storspiser. Jeg sjekket aldri blodprosent, men hun virket frisk og rask.

Jernet i kjøtt er det som er lettest tilgjengelig og det er vel først og fremst jern det kan bli for lite av. Unngå kumelkprodukter (youghurt) da det metter mye og inneholder lite jern.

Shoosa
08 Apr 2010, 14:25
Jernet i kjøtt er det som er lettest tilgjengelig og det er vel først og fremst jern det kan bli for lite av. Unngå kumelkprodukter (youghurt) da det metter mye og inneholder lite jern.
Melkeprodukter kan dessuten hemme jernopptaket. Jeg beklager at jeg ikke husker hvorfor, og jeg orker ikke finne lenke. C-vitamin øker jerninntaket, så det kan være lurt med en c-vitamin-tablett (animal parade sine er kjempegode!) sammen med jernrik mat.

Lille Sky hadde jernmangel da jeg hadde det. Hun fikk ikke så mye jernrik mat i seg siden vi var vegetarianere og ikke så flinke på å følge opp den siden av kostholdet, og hun ammet fortsatt en god del. Mine jernlagere var omtrent tomme, og da var det logisk nok ikke spesielt mye jern i morsmelken heller. Vi tok blodprøve begge to for å sjekke, og så fikk hun mikstur og jeg tabletter. Lett å få forstoppelse av jerntilskudd, men det bedres kraftig hvis man tar høy dose c-vitamin samtidig.

Kanskje du kan tenke litt utradisjonelt rundt kosthold rett og slett sånn at han spiser mer? Hvis det er skinke og ost som er best, dropp brødet en stund. Eller, legg det fram som en helhet, men godta at han plukker av. Og instruer for all del barnehagen om å gjøre det samme! Der kan det jobbe mange av den gamle sorten som vil at barna skal spise brød og spise opp og spise skorper osv, uten at de nødvendigvis sier fra til foreldrene om det.

Smoothie er også en god ting, lett å øke næringstettheten ved å ha oppi avocado og olje, f.eks. Eller finmalte nøtter.

fjummsi
08 Apr 2010, 14:30
Begge mine har spist tilsvarende mengder som du beskriver eller mindre fram til de var rundt to år. Da trappet de litt ned på ammingen og økte matinntaket. Jeg tror det er helt vanlig for selvregulerte barn, samtidig som noen også spiser masse annen mat. Så lenge de prøver litt og har fin vekt tenker jeg at de klarer å regulere det selv.