PDA

Se full versjon : Mindre melk når man er gravid.

Kvakk
31 Jan 2007, 22:41
Hos meg ble melkemengden drastisk redusert da jeg ble gravid. Nå er jeg 12 uker gravid, og det er nesten helt tomt. Hender det at melkemenden tar seg opp igjen, eller vil det bare bli mindre og mindre til det er helt slutt snart? Hva er vanlig?

Millami
31 Jan 2007, 22:50
Hos meg ble melkemengden drastisk redusert da jeg ble gravid. Nå er jeg 12 uker gravid, og det er nesten helt tomt. Hender det at melkemenden tar seg opp igjen, eller vil det bare bli mindre og mindre til det er helt slutt snart? Hva er vanlig?

Har ingen fasit, men noe erfaring. Jeg ble gravid da Litjtuppa var ca 9 mnd og fullammet omtrent enda på den tiden. Fram til hun ble året var hun veldig interessert i puppen og det virket ihvertfall som hun var fornøyd med mengden som kom. Etter den tid og fram til nå som hun helt har sluttet har det bare blitt sjeldnere og sjeldnere etterspørsel så jeg regner med en kombinasjon av det og kanskje at melkemengden naturlig minker når man er gravid har gjort at det nå er omtrent tomt hele tiden. Lekker som en sil da,men det har jeg gjort i åresvis etter ammeslutt med andre ungene også.

Susanne
31 Jan 2007, 22:55
Jeg fikk ikke mindre melk når jeg ble gravid.

Kvakk
31 Jan 2007, 22:57
Her gikk Tulla mi fra nesten å bli fullamma til å spise store måltider nesten på dagen jeg testet positivt. Så tydligvis var det ikke nok mm lenger.

Serendipity
31 Jan 2007, 23:02
Jeg vet ingenting om å være gravid og amme, men jeg vil bare gratulere deg med baby i magen :klemse:

Kvakk
31 Jan 2007, 23:04
Jeg vet ingenting om å være gravid og amme, men jeg vil bare gratulere deg med baby i magen :klemse:

Takk :blomsterfjes:

Susanne
31 Jan 2007, 23:06
Jeg testet positivt på toårsdagen til storesøster, så hun spiste jo mye fra før.
Fikk mest pupp om morgenen, på kelden og natta.

Det kan jo være at det er fordi at hun spiser mere at du har mindre melk også da? For du får jo mindre melk av å amme mindre.

Jeg ammet hele svangerskapet og syns det var veldig kos.

mirimor
31 Jan 2007, 23:07
Jeg fikk helt klart mindre melk. Amma ca 15 uker ut i svangerskapet, da var det slutt. men miriungen dia bare 2-3 ganger i døgnet da jeg blei gravid da.

Millami
31 Jan 2007, 23:11
Her gikk Tulla mi fra nesten å bli fullamma til å spise store måltider nesten på dagen jeg testet positivt. Så tydligvis var det ikke nok mm lenger.

Jeg vet om ganske mange som merker forandring både i mengde og at melka kan endre smak. Jeg har aldri smakt så vet ikke ang det, men vil anta at det kan være hormoner som gjør dette, og de mengdene kan jo være veldig forskjellige fra person til person.

Slyngel
31 Jan 2007, 23:52
Jeg fikk mindre melk da jeg var gravid, og fra ca uke 20 virket det som om det var helt tomt. Gutten fortsatte likevel å die, så noe må det jo ha vært der. Helt mot slutten tror jeg det tok seg litt opp.

Perle
31 Jan 2007, 23:57
Morkaka produserer hormoner, bl.a. østrogen, som hemmer melkeproduksjonen. Det er dermed helt vanlig at man får mindre melk når man er gravid. Melka kan også endre smak. Noen barn vil gradvis avvenne seg selv på grunn av dette. Og dersom de samtidig dier sjeldnere enn før vil det også føre til at melkeproduksjonen går ned.

Men det går an å amme gjennom hele svangerskapet også, og det selv om man har minimalt med melk etter hvert. (Det har jeg selv gjort.) Det som trengs er en puppeglad unge. :blomsterfjes: Brystene blir gjerne ømme under svangerskapet og det er vanlig at det kan være litt ubehagelig å amme i perioder.

Ningamor
01 Feb 2007, 00:00
Oj, så moro at du er gravid igjen! :blomsterfjes: Gratulerer så mye!
Kan heller ikke svare på spørsmålet da, men ble overraska da jeg så hvem som hadde posta spørsmålet. Har du holdt det hemmelig helt til nå, eller er det jeg som har fulgt dårlig med?

ohelene
01 Feb 2007, 00:01
Eg amma tre månader inn i dei dei to siste svangerskapa og begge gangene var det nokså lite mjølk igjen når dei slutta å die (ved hhv. 12 og 17 mnd. alder).

Wanaagsan
01 Feb 2007, 00:08
Jeg får mindre melk når jeg er gravid. Sist gang var det sånn jeg først skjønte at jeg var gravid. Og det var ved at melkeproduksjonen tok seg opp igjen at jeg fikk mistanke om at det var en spontanabort i gjerde...

Likevel - jeg mener at vi greide å øke litt da jeg var 5 mndr på vei med lillebror, og storesøster hadde omgangssyken. Sluttet å amme 3 mndr før lillebror ble født. Merket ikke antydning til spreng - sluttet omtrent på dagen...

Kvakk
01 Feb 2007, 13:07
Oj, så moro at du er gravid igjen! :blomsterfjes: Gratulerer så mye!
Kan heller ikke svare på spørsmålet da, men ble overraska da jeg så hvem som hadde posta spørsmålet. Har du holdt det hemmelig helt til nå, eller er det jeg som har fulgt dårlig med?

Takk :blomsterfjes:

Det har ikke vært offentlig så veldig lenge. Så nå kan jeg endelig spørre om alt jeg lurer på...

Jeg har foresten en bok som er din.

Halvormamma
01 Feb 2007, 13:43
Ville bare gratulere deg jeg, med spire i magen:klem:

CarinaNV
01 Feb 2007, 14:30
Så fantastiskt! Gratulerar med graviditet, :snill: