PDA

Se full versjon : Antikampanjer

Wanaagsan
26 Apr 2010, 22:50
Jeg leser for tiden "Fra lydighet til ansvarlighet" av J.Juul og H.Jensen. Litt tung, men med mye fornuftig innhold. Og akkurat av den typen jeg ser etter. Det handler mest om relasjonskompetanse og ledelse.

Nå har jeg nettopp lest at antikampanjer sjelden fungerer. F.eks. mobbekampanjer. Mobbingen går som regel ned først, og så eskalerer den når trøkket ikke holdes på samme nivå lenger - hvis man bare tenker anti-mobbing. Hvis man ser helhetlig på institusjonen og gjør noe grunnleggende med den, har man bedre sjans.

Dette er ikke fjerne tanker for meg (syns det er viktig å kunne si til barn - og andre - hva jeg vil heller enn hva jeg ikke vil at de skal gjøre; ellers er det vanskelig å blidgjøre meg. Man kan jo ikke gjøre ingenting!). Men det var godt å lese det likevel.

Jeg går jo og har lyst til å bli kvitt PALS på skolen til datteren min. Eller; jeg har lyst til å erstatte PALS med noe bedre. Det er sånn jeg har tenkt litt uten å være veldig bevisst på det. Nå skal jeg prøve å tenke sånn litt mer bevisst. Det fører ikke til noen stor lykke "å fjerne PALS - punktum". Da er de tilbake der de startet, og de fleste har en god grunn til å starte sånne store prosjekter for å få orden på skolemiljøet. Det er platt å kritisere uten å tilby noe alternativ.

Tenker dere sånn når dere går imot time-out eller hva det nå skulle være - med TiOs "velsignelse"?

Og har noen gode tanker til hvordan man kan snu en dum tendens som er erstattet av en annen dum tendens på en skole? Jeg tenker i første omgang at foreldrene trenger å gjøre noe sammen, snakke sammen - mer enn det lille "supperådet" FAU gjør. (Har respekt for FAU, altså, men det er altfor få som er med, så da blir det litt begrenset hva de kan gjøre, sjøl om de på vår skole har vist seg ganske handlekraftig på konkrete ting). Tror kanskje jeg må inn i FAU/foreldrearbeid...sjøl om jeg ikke har tid...

Eple
26 Apr 2010, 23:57
Tenker som deg- og boken har jeg lest (litt av) he he

Var på foredrag ang den boken i København med JJ, og det var rett før vi skulle innføre en lign metode. Det var en snodig opplevelse:fnis:

Kunne tenke meg å ta en kaffe en dag og snakker mer om dette. Hva sier du?

katari
27 Apr 2010, 07:18
har ikke lest boken, men er enig med deg i at det beste er å ha ett forslag til en bedre metode ettersom man vil ha de til å fjerne den metoden som taes i bruk.

Sett sammen ett slags skriv med kilder til bøker og forskning som underbygger hvorfor man ikke burde bruke slike systemer som PALS til å "Underkue" og "få ro" på ungene.

Jeg tror det er for stor fokus på at om noe tar tid og venne barna til så blir det regnet som en umulig oppgave. Men barn må lære ovber tid, fra gode rollemodeller og få gode forklaringer og forståelse for sin nysgjerrighet og måte og komme frem til konklusjonen på egenhånd(gjennom og mange ganger gå feil vei.) jeg tor årsaken til at PALS er såpass "poppis" er at de lærerene som kansje ikke har så mye erfaring og føler at de ikke får til å få respekt og få ungene til å lytte, de unngår en del stress ved å bare plotte inn oppførsel i systemer som ofte kortvarig gir gode resultater.

Men hvorfor skal ungene straffes fordi lærerene ikke vet/klarer bedre tenker jeg.

Heldigvis er det noen skoler her uten PALS, og jeg har alle planer om å søke H inn der når tiden kommer. Og jeg håper bare at den 4-6 års perioden de andre skolene er med på- at det blir ett engangsforteende. (men det spørs jo på lærerene da.)

Wanaagsan
27 Apr 2010, 09:57
Tenker som deg- og boken har jeg lest (litt av) he he

Var på foredrag ang den boken i København med JJ, og det var rett før vi skulle innføre en lign metode. Det var en snodig opplevelse:fnis:

Kunne tenke meg å ta en kaffe en dag og snakker mer om dette. Hva sier du?Bortsett fra at jeg ikke drikker kaffe, har jeg veldig lyst til det :) Jeg er nødt til å jobbe mer med dette! Snakkes.