PDA

Se full versjon : Om å være autentisk

kaje
05 May 2010, 23:54
Lillebap sover i sengen sin, men kommer ofte inn til oss i løpet av natta. Han er hjertelig velkommen altså. Så ligger han gjerne i midten da, vet dere. Og så masserer han meg rytmisk som med en kattepus sine poter mot lårene mine. Og vil gjerne ligge tettitett. Jeg sover dårlig slik.Jeg har snakket, snakket og forklart han, lagt pute mellom oss og andre tiltak, men det har ikke kommet frem. Jeg har også villet være varsom, for jeg vil at han faktisk skal føle seg velkommen til oss. Det har vært det viktigste for meg.

I kveld er pappaen avgårde og Lillebap ville legge seg i storsenga fra starten av. Han krøp opp på pappas pute. Jeg satt meg i senga og sa hjertelig: "Enda så høyt jeg elsker deg, Lillebap, så trenger jeg litt rom rundt meg for å sove godt om natten. Jeg våkner så lett når du masserer med føttene, ser du."
Lillebap så overrasket på meg og spurte: "Gjør du??"
Jeg nikket.
Han kikket på meg: "Hvorfor har du ikke sagt det før??"

Tenk at han sa det da!
Jeg ble overrasket, men sa at jeg nok burde sagt det tidligere, men at jeg ikke hadde følt det viktig nok før nå - og så presiserte jeg at jeg jo vil at han skal vekke meg hvis han trenger meg.

Han nikket og sa snusfornuftig: "Vekk meg da, hvis jeg masserer deg. Sånn som du gjør med pappa når han snorker."

Det var det, liksom...

Men det tok altså innmari lang tid før jeg virkelig var autentisk og ekte i forhold til dette. Tenk om jeg hadde klart det for 1/2 år siden.

Eple
06 May 2010, 00:03
Å- så nydelig!:hopp:

Det er av og til så enkelt- vi undervurderer dem kanskje? Og tenker ikke på at de vil finne løsninger men gi oss motstand?

Er så glad for at du delte dette- trenger inspirasjon til en lignende (kommende) samtale med Eplejenta. Problemet er bare at hennes yndlingsfrase for tiden er "å slapp av- det går bra!" :gal:

kaje
06 May 2010, 00:11
Å- så nydelig!:hopp:

Det er av og til så enkelt- vi undervurderer dem kanskje? Og tenker ikke på at de vil finne løsninger men gi oss motstand?

Er så glad for at du delte dette- trenger inspirasjon til en lignende (kommende) samtale med Eplejenta. Problemet er bare at hennes yndlingsfrase for tiden er "å slapp av- det går bra!" :gal:

:skratte:Hun er bare råååå!

Men hvordan skal du komme rundt den, da?

Jeg vet ikke hvorfor det tok meg så lang tid, egentlig. Det er mulig jeg undervurderer han, og det er også mulig at det er den lille biten i meg som gjerne vil han skal være vår lille kosegutt, alltid, alltid.. :bag:
Men altså - noe sier meg at jeg bør bli bedre på å tie stille frem til jeg faktisk kjenner det sånn i kroppen at jeg er helt klar og trygg for hva jeg tenker. For alt det før jeg kom til i dag, det ble jo bare meningsløst tull og gnag..? :sparke:

Saphy
06 May 2010, 00:13
Slike øyeblikk har jeg opplevd også; at jeg lenge har ønsket endring, og prøvd å få det til, men uten å si det så rett fram at det er forståelig. Men når det endelig er sagt, autentisk, så har jeg opplevd aksept fra Snupp. Og så blir jeg overrasket. Men hvorfor det egentlig? Hun har vist meg igjen og igjen at dersom hun blir møtt på en ekte og respektfull måte, så øsnker hun ingenting annet enn å samarbeide. Det er når hun ikke forstår at det er vanskelig å få til ting.

kaje
06 May 2010, 00:15
Slike øyeblikk har jeg opplevd også; at jeg lenge har ønsket endring, og prøvd å få det til, men uten å si det så rett fram at det er forståelig. Men når det endelig er sagt, autentisk, så har jeg opplevd aksept fra Snupp. Og så blir jeg overrasket. Men hvorfor det egentlig? Hun har vist meg igjen og igjen at dersom hun blir møtt på en ekte og respektfull måte, så øsnker hun ingenting annet enn å samarbeide. Det er når hun ikke forstår at det er vanskelig å få til ting.

Ja, Saphy - der sier du det! Det er jo akkurat slik det er. :blåsehjerter:

Pelly
06 May 2010, 00:18
Er for trøtt til å si mer enn :hjerteballong: nå. Og atter en gang takk for at du deler disse glimtene av hverdagen, tankene og samtalene deres - det inspirerer ofte, det gleder alltid og setter tankene i sving. :takk:

kaje
06 May 2010, 00:20
Selv takk, Pelly. Det var en hyggelig tilbakemelding. Jeg smiler og tar den med til sengs :hjerteballong:

Stratos
06 May 2010, 08:31
Er for trøtt til å si mer enn :hjerteballong: nå. Og atter en gang takk for at du deler disse glimtene av hverdagen, tankene og samtalene deres - det inspirerer ofte, det gleder alltid og setter tankene i sving. :takk:

:I-Agree:

siemens
06 May 2010, 09:19
Noen ganger blir en bare så paff av responsen, men så herlig god dialog det ble!

Filipine
06 May 2010, 09:27
Så fint det ble!

Jeg har også noen ganger blitt overrasket. Men samtidig så tror jeg at timing er utrolig viktig. Og det kan hende at din magefølelse gjorde at du klarte å gjøre dette på riktig tidspunkt. Litt is i magen kan ofte være fornuftig, er min overordnede mammaerfaring.

Cleopatra
06 May 2010, 13:18
Være ekte og helt ærlig fungerer best..
Egentlig med voksne også, men de vil liksom ha det der rundt grøten-pjattet..
Hvor mye bedre vi alle kunne hatt det om vi var mer ærlige med hverandre?

Barn er herlige mennesker! :rosaelefant:

kaje
06 May 2010, 13:31
Ja, det er jammen sant, Cleopatra :rosablomst:

Filipine - du er også inne på noe viktig her altså. Timingen. Lillebapen hadde nok slett ikke vært klar for denne for ett år siden. Da var han som lim om natten og hadde stort behov for nærkontakt mens han sov.

Noe sier meg imidlertid at han nok var klar en god stund før meg :flau:

Jeg kan forøvrig melde om en fin natt. Våknet av at Liten gutt kom ålende med massasjeben. Jeg hvisket til han og gryntet først misbilligende. Så krøp han bort og sa blidt, akkurat det samme som pappaen pleier: "Oi, sorry!" :fnis:

Pelly
06 May 2010, 13:44
:D hihi, "sorry" du...

kaje
06 May 2010, 14:12
:D hihi, "sorry" du...

Pappaen snorker og glemmer snorkeplaster altfor ofte! Godt de har vett på å være høflige da - de nattesøvnrøverne mine.
Jeg håper denne gode trenden varer. :hopp:

Filipine
06 May 2010, 14:13
Og så blir jeg så utrolig forelsket i både den store og den lille mannen min i sånne øyeblikk, når de er kopier av hverandre!

kaje
06 May 2010, 14:16
Og så blir jeg så utrolig forelsket i både den store og den lille mannen min i sånne øyeblikk, når de er kopier av hverandre!

Jepp - jeg og. For ikke å snakke om mannens øyne når han selv ser det :bankehjerte:

Heliose
06 May 2010, 14:39
Det var inspirerende lesning. Tror du man kan være ærlig på hvordan høytlytt sutring og komandering ved frokostbordet hver morgen føles også, eller blir det feil? Her er det kanskje min oppgave og finne ut hvorfor han sutrer og så fikse på det isteden. Kan det sammenliknes eller ikke?

Spirello
06 May 2010, 14:53
Inspirerende og koselig å lese! Lillebap virker supersøt! (Og jeg tror han og storebror hos oss hadde funnet tonen, etter hva jeg har lest om han i innleggene dine:blåblomst:)

kaje
06 May 2010, 22:52
Det var inspirerende lesning. Tror du man kan være ærlig på hvordan høytlytt sutring og komandering ved frokostbordet hver morgen føles også, eller blir det feil? Her er det kanskje min oppgave og finne ut hvorfor han sutrer og så fikse på det isteden. Kan det sammenliknes eller ikke?

Ja, sutring kan være en ufordring altså. Og da spesielt sutring før frokost og en stor dose kaffe.
For meg hjelper det å tenke på sutring som et følelsesuttrykk på linje med gråt. Når Lillebap sutrer så er det en grunn til det. Han viser følelser, men uten at han har ordene for det enda. Moren til Lillebap er litt slik med kraftig pms :flau:. Både Lillebap og jeg reagerer med å lukke igjen kommunikasjonen hvis noen ville sette grenser for oss da. Så for oss hjelper aller best å ta imot uttrykket, omsorg, nøsting og å hjelpe han finne ordene. Men hvis denne sutringen er en vane om morgenen, så kanskje han vil fortelle deg noe om sin opplevelse av morgenen på mer generell basis? Akkurat som du sier. :jupp:

Hvem vet - kanskje dere en dag er modne sammen - klare for å løse morgenene med en god autentisk samtale. :) Bare du kjenner deres kontekst godt nok til å vite hva som føles rett for dere, tenker jeg.

Inspirerende og koselig å lese! Lillebap virker supersøt! (Og jeg tror han og storebror hos oss hadde funnet tonen, etter hva jeg har lest om han i innleggene dine:blåblomst:)
Du, det har jeg også tenkt når jeg har lest dine innlegg. Hyggelig å høre :rosablomst:

Jeano
06 May 2010, 22:58
Herlige dere altså:bankehjerte:

Jeg får høre noen "ja men hvorfor sa du det ikke" eller "å ja men det visste ikke jeg" i det siste

kaje
06 May 2010, 22:59
Herlige dere altså:bankehjerte:

Jeg får høre noen "ja men hvorfor sa du det ikke" eller "å ja men det visste ikke jeg" i det siste

Herlig! Og så står man der og lurer - og hva i all verden gjorde jeg annerledes denne gangen da???

Jeano
06 May 2010, 23:03
Herlig! Og så står man der og lurer - og hva i all verden gjorde jeg annerledes denne gangen da???

Jeg tror at 5 åringen skal forstå alt sånn jeg forstår det, så glemmer jeg å forklare.

Gimp
06 May 2010, 23:11
Så fint å lese! Herlig gutt med herlig mamma!

Spennende tema, også - personlig språk og autensitet. Når er det ordene og når er det det tause språket som betyr mest...? Mye rart man kan lure på, ja :)

Lille O
06 May 2010, 23:35
Så fint det ble!

Jeg har også noen ganger blitt overrasket. Men samtidig så tror jeg at timing er utrolig viktig. Og det kan hende at din magefølelse gjorde at du klarte å gjøre dette på riktig tidspunkt. Litt is i magen kan ofte være fornuftig, er min overordnede mammaerfaring.
Mm, det samme er min erfarimg.

Ja, det er jammen sant, Cleopatra :rosablomst:

Filipine - du er også inne på noe viktig her altså. Timingen. Lillebapen hadde nok slett ikke vært klar for denne for ett år siden. Da var han som lim om natten og hadde stort behov for nærkontakt mens han sov.

Noe sier meg imidlertid at han nok var klar en god stund før meg :flau:

Jeg kan forøvrig melde om en fin natt. Våknet av at Liten gutt kom ålende med massasjeben. Jeg hvisket til han og gryntet først misbilligende. Så krøp han bort og sa blidt, akkurat det samme som pappaen pleier: "Oi, sorry!" :fnis:
ÅÅåå :firehjerter: Han er så SØT en lillebap. Ser han for meg der med massasjebena sine :icon_mrgreen:

maman
07 May 2010, 12:43
Inspirerende. Jeg må prøve dette ... jeg har en femåring som i hele sin levetid har ønsket å dra mammaen sin i håret før hun sovner og idet hun våkner ... og selv nå som hun sover mye i egen seng (deler av natta) har vi fortsatt dette problemet. Pappaen sier jeg kjefter på jenta mi i søvne når hun lugger ... uff ... jeg vet altså ikke om det selv. Jenta på sin side mener ikke å lugge, hun sier hun bare synes det er deilig å stryke meg på håret, men det ender alltid opp med at hun lugger også.

Imponert over hvor greit det gikk hos dere, selv om Lillebap kanskje heller ikke er helt våken når han masserer deg med bena sine (?)

kaje
07 May 2010, 12:51
Inspirerende. Jeg må prøve dette ... jeg har en femåring som i hele sin levetid har ønsket å dra mammaen sin i håret før hun sovner og idet hun våkner ... og selv nå som hun sover mye i egen seng (deler av natta) har vi fortsatt dette problemet. Pappaen sier jeg kjefter på jenta mi i søvne når hun lugger ... uff ... jeg vet altså ikke om det selv. Jenta på sin side mener ikke å lugge, hun sier hun bare synes det er deilig å stryke meg på håret, men det ender alltid opp med at hun lugger også.

Imponert over hvor greit det gikk hos dere, selv om Lillebap kanskje heller ikke er helt våken når han masserer deg med bena sine (?)

Nei, han er ikke våken. Men han våkner når jeg snakker med han :) Natten i natt gikk forøvrig like bra som forrige natt :) I natt la jeg en pute mellom oss når jeg la meg, slik for at den i-søvne-massasjen ikke så lett når frem. Vet ikke om det hjalp, altså. Men jeg merket ingen masasje før morgenkvisten og han krøp glad tilbake når jeg snakket med han.

Det høres ut som en utfordrende innsovings/våkningerituale hun har. Det er så godt for henne at hun vet du stoler på at hennes intensjoner er gode. Kanskje tiden er moden for en god samtale? Kanskje dere kan finne noe lurt som kan gjør håret litt vanskeligere å nå i søvne også?
Håper dere finner utav det. Jeg vil gjerne høre hvordan det går :jupp: