PDA

Se full versjon : Om nattamming - Nylander vs. "resten"

Essa
02 Feb 2007, 15:58
Jeg var på toårskontroll i dag. Og her er et utdrag av samtalen mellom barnelegen (som egentlig virker veldig flink og positiv) og meg:

Meg: "Han spiser lite mat. Spesiellt om morgenen."
BL: "Får han noe å drikke om natta?"
Meg: "Ja, han har fått pupp frem til nå, og nå får han vann."
BL: "PUPP? Har du nattammet frem til to år??? Hvor mye da?"
Meg: "Nja, en 7-8 ganger pr. natt i snitt..."
BL: "Men du vet jo at det er skadelig for tennene! Og han trenger det jo virkelig ikke!"
Meg: "Men Gro Nylander sier..."
BL: "Ja, jeg vet hva Gro Nylander sier, og jeg har lest den undersøkelsen hun viser til. Men Nylander er èn person som kan vise til èn undersøkelse. ALLE tannleger jeg har snakket med VET og har ERFART at nattamming er skadelig for tennene! Jeg har selv sett det mange ganger i løpet av mine 30 år som barnelege, og har selv måttet trekke ut tenner på små barn som har blitt nattamma! Men hvis du vil tviholde på Nylander og ignorere alle oss andre så versågod!"
Meg: "Eh... Han får lite sukker og vi pusser godt da... "
BL: "Bra du har pusset godt i alle fall. Tennene hans ser forresten fine ut."

Hva sier dere damer? Har hun et poeng? Jeg må innrømme at jeg ble litt i tvil selv...:sparke:

fru Potethode
02 Feb 2007, 16:03
Uten å legge til noe på hverken den ene eller andre siden, så har jeg hørt og lest dette flere ganger jeg også. Barnelegen "vår" mente at Nylander legger så mye vekt på denne undersøkelsen fordi hun vil at det skal være sant. Tannlegen min bare lo og ristet på hodet og sa at sukker er sukker uansett hvilken form det kommer i.

Wanaagsan
02 Feb 2007, 16:08
Jeg vil òg gjerne at det skal være sant... Nattammet til minsten var 15 mndr. Det som støtter meg, er det jeg har hørt (rykte?) om at det ofte er først når man (i ulike kulturer i menneskehetens historie) får raffinert sukker at tannråte begynner å bli et stort problem. Men jeg skulle jo ønske at noen som hadde greie på det, kunne fortelle meg mer om dette, forske mer på det og sånt...

Al-Kemia
02 Feb 2007, 16:09
Men er "alle" tannleger enig i at nattamming er galt da? Var ei nattammende tannlegedame som hadde et innlegg i F&B for noen måneder siden der hun avviser at pupp om natta er skadelig for tennene. Så det er iallefall en tannlege som ikke mener at pupp om natta er skadelig. Jeg har ikke hørt om andre tannleger som mener noe som helst om pupp om natta....

Forresten har jeg hørt at mm + matrester = potensiale for hull, mens mm + rene tenner = ikke noe problem.

NettNett
02 Feb 2007, 16:17
Har liksom ikke satt meg sånn inn i dette da eldste jenta ikke fikk sin første tann før hun var 18mnd gammel. Så det skadet ikke tennene hennes ihvertfall... men jeg har jo venninder som nattammet til over 2 år, og barna deres har ikke ødelagte tenner.

Hva tenker du selv da?

Serendipity
02 Feb 2007, 16:27
Min (og din også) sin erfaring etter å ha nattammet i over 2 år nå, er at det ikke skaper hull. Tipp har fine tenner han! Så denne legen din virker veldig bastant synes jeg - får ALLE som nattammer utover 6 mnd hull i tennene? Kan det være en sammenheng mellom nattamming og dårlig tannhygiene? Vet ikke, jeg ble faktisk litt irritert av å lese denne samtalen :irritert:

mara
02 Feb 2007, 16:27
min tannlege sier at mm på natta ikke er skadelig, derimot mme, saft osv.
for mm er organisk?

mara
02 Feb 2007, 16:28
Min (og din også) sin erfaring etter å ha nattammet i over 2 år nå, er at det ikke skaper hull. Tipp har fine tenner han! Så denne legen din virker veldig bastant synes jeg - får ALLE som nattammer utover 6 mnd hull i tennene? Kan det være en sammenheng mellom nattamming og dårlig tannhygiene? Vet ikke, jeg ble faktisk litt irritert av å lese denne samtalen :irritert:

enig. skikkelig sur...
hva nylander mener aner jeg ikke, må lese meg opp...

Essa
02 Feb 2007, 16:37
Vet ikke, jeg ble faktisk litt irritert av å lese denne samtalen :irritert:

Skal jeg love deg at jeg ble også! Hun var jo utrolig bastant. Og det er jo naturlig å gå rett i forsvarsposisjon - i alle fall gjør jeg det.

Jeg tror ikke hun mener at alle som nattammer får hull i tennene, men alle som spiser mye godis og pusser dårlig får heller ikke råtne tenner når de er 3 år...

Jeg veit ærlig talt ikke hva jeg mener. Synes det er vanskelig å mene noe om jeg ikke har noe grunnlag for å mene noe om. Men jeg synes jo det er litt betenkelig når et stort antall fagpersoner mener det er skadelig, mens svært få mener det ikke er det... Men jeg vet veldig godt hva jeg ønsker å mene da! ;)

Taratroll
02 Feb 2007, 16:39
Vi var på barselgruppe med tanpleier for lenge siden og hun begynnte å dra frem det med natamming og hull i tennene. Da sa jeg at jeg hadde lest at det ikke var farlig så lenge man pusset tennene til barnet godt om kvelden. Dette avviste hun helt, fordi hun var tannpleier for barn på asylmottaket. Og de barna var ammet lenge og hadde hull i tennene. (Helt ærlig så tror jeg at jeg hadde respektert dama mer dersom hun ikke hadde kommet med det utsagnet.)

mara
02 Feb 2007, 16:39
samle fakta fra folk som mener det IKKE er så sikkert nattamming fører til flere hull og levere det til legen (i ekte mara er ei hurpestil :D)

Perle
02 Feb 2007, 16:54
Må prøve å fatte meg i korthet akkurat nå:

Enkelte forskere hevder at tannråte knapt eksisterte for lenge siden, altså hos steinaldermenneskene. De har studert levningene og ikke funnet spor av tannråte, eller i alle fall ikke hos barn. (Har ikke lest så veldig mye om dette så jeg kjenner ikke detaljene helt). Konklusjonen deres er at det ikke kan være morsmelk som gir tannråte. (Steinaldermenneskene praktiserte helt sikkert nattamming og selvregulering.) Derimot gir raffinert sukker tannråte, og saft, mme, vanlig melk er hovedsynderen.

De barna denne legen snakket om, som hadde tannråte, vil jeg tro heller fikk saft, mme eller liknende om natta, og ikke morsmelk. Jeg vil tro veldig mange barn faktisk får det i løpet av natta, flere enn de som blir nattammet?

Nylander har flere enn en studie å forholde seg til. Jeg stoler på integriteten hennes som fagperson. Blant annet har tannlegenes eget internasjonale tidskrift om tannråte, Caries research konkludert i 1998 med at langvarig amming fører ikke til høyere forekomst av hull i tennene.

Det er også kommet en ny studie om dette, og ut fra resultatene i denne studien, har nå NKA og ammehjelpen kommet med følgende uttalelse:

En ny amerikansk studie (2006) viser at det er ingen økning av kariestilfeller for barn over ett år som ammer fritt på dagtid. Når det gjelder nattamming, er det helt i orden å fortsette ammingen, og gi bryst et par ganger om natten. Prøv å begrense måltidet til omtrent 15 minutter.

Personlig har jeg litt blandede følelser for den begrensingen på å amme bare to ganger om natta. Jeg har nesten alltid ammet Lykketrollet mye mer enn det. (Og jeg tviler litt på at steinaldermenneskene begrenset nattammingen til to ganger...)

Jeg gjentat også det Ammehjelpen sier om tannråte og morsmelk:

Tannråte
Bakterien som forårsaker tannråte trenger sukker for å lage syre, og det er syren som angriper og ødelegger tannemaljen. Morsmelk inneholder lactoferrin, og det dreper bakterien som gir tannråte. Undersøkelser viser at morsmelk er like bra, eller til og med bedre, for tennene enn vann. Et viktig apropos er at ved tilsetning av selv små mengder sukker der barnet fikk morsmelk viste en eksplosiv økning av kariesbakteriene, så at munnen er ren (tannpuss) før natten er veldig viktig.

Dere kan lese alt hva Ammehjelpen sier om dette temaet her:
http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=347

Essa
02 Feb 2007, 17:00
Tusen takk, Perle! Det er så godt å bli overbevist! :D

Jeg vurderer faktisk å sette meg litt nøyere inn i dette og skrive et brev til henne (barnelegen altså). Hvor jeg viser til det Perle kommer med, og så kunne jeg tenke meg å gjøre en undersøkelse her inne på hvor mange som nattammer og hvor lenge og hvem som har hatt problemer med tennene....

*tenke tenke*

Tarefugl
02 Feb 2007, 17:07
Perle, hva skulle vi gjort uten deg. :barn: Nå har jeg litt å "slå i bordet med" neste gang vi er på helsestasjonen.

Garfield
02 Feb 2007, 17:08
Flott å få fakta Perle :) Jeg skal snart på 10 måneders gruppe, og nattamming kommer garantert til å bli et tema. Kjekt å kunne argumenter men hvordan tannråte oppstår, syre og lactofeerin osv osv....de kommer sikkert til å bli helt satt ut...hehe

mara
02 Feb 2007, 17:24
takk for fakta!!!

Serendipity
02 Feb 2007, 19:59
Jeg satt bare å tenkte på en ting ang den fiendtlige holdningen mange leger og tannleger har til nattamming etter at barnet har fått tenner... Om man helst ikke skal nattamme når de første tennene har kommet, hva med all ammingen på dagtid da? For vi går jo ikke og pusser tennene etter hvert puppemåltid (og etterhvert vanlige matmåltid) da heller?! Så HVA er egentlig forskjellen på å amme noen ganger for natt kontra det å amme på dagtid? På dagtid får de jo gjerne oftere pupp også så lenge de fullammes i alle fall. Kjenner jeg blir litt oppgitt over dette jeg :besvimer:

Tusenogtredve
02 Feb 2007, 20:24
Forskjellen på tannpuss på natt og dag, er at spyttproduksjonen er lavere på natta. Derfor er det viktigere å pusse på natt enn på dag. Det gjelder også voksne (men ikke MM).

Serendipity
02 Feb 2007, 20:36
Forskjellen på tannpuss på natt og dag, er at spyttproduksjonen er lavere på natta. Derfor er det viktigere å pusse på natt enn på dag. Det gjelder også voksne (men ikke MM).
Ok, da ble jeg litt visere i dag også :huh:

Garfield
03 Feb 2007, 00:23
bare for å støtte opp om teorien at mm ikke gir hull...Jeg nattammet storebror i nesten 2 år, og flere ganger per natt, og han hadde perfekte tenner...null hull...så det så :)

Baldrine
03 Feb 2007, 01:07
Det er da ingen som sier at vi må pusse tennene flere ganger per dag? Jeg vil tro at det er mye verre stoffer i maten ungen får i seg i løpet av dagen enn det er i melken - som forøvrig har bakteriestatisk effekt...

I tillegg, om tannleger gir grønt lys for nattamming eller ikke, avhenger av hvilken tannlege man snakker med. Min sier at så lenge ikke barnet ligger på puppen "hele" natten slik at tennene bades i melk ofte, er det ikke noe i veien for å amme på natten. Problemet oppstår når puppen er mer i munnen enn utenfor, men da er det ikke melken som er farlig for tennene. Da er det at tennene utsettes for "noe" hele tiden. Å ha noe konstant i munnenvil jo nødvendigvis slite på tennene - uavhengig av hva det er snakk om... (Kanskje ikke vann, da...)

-diab-
04 Feb 2007, 03:30
Jeg bare lurer hva disse motstanderne av morsmelk om natta etter 6 måneder mener om de barna som er under denne alderen. Er tennene sterkere før de runder halvtårsdagen? Slik at det ikke er et problem? Tviler på det...

Forresten står det jo alder på barnetannbørster. Ut fra utvalget for de minste, så må tennene til de under 6 måneder være utrolig robuste, for det finnes visst ingen tannbørste beregnet for de som får tenner før fylte 6 måneder.

Vesla vår på snart 16 måneder ble forresten ammet om natten fram til tidligere i denne uka, mens jeg med storebror ble fortalt at jeg måtte slutte når tennene kom, og sluttet da når han var 9 måneder. Å slutte å nattamme vesla før hun ble 5 måneder var iallfall uaktuelt!

Twig
04 Feb 2007, 10:05
Jeg fullammet begge mine til de var et år, noe som innebar amming annenhver time hver eneste natt de siste månedene med begge.

De er nå henholdsvis 5 og snart 15. 15-åringen har hatt ett lite hull i tennene, femåringene ingen. Så hyppig nattamming har hvertfall ikke satt spor på barnas tenner her i huset! :blåblomst: