PDA

Se full versjon : 3-åring som ikke vil rydde rommet sitt.

NettNett
04 Feb 2007, 11:01
Ja, jeg vet hun er liten men jeg prøver nå iallefall å få til et samarbeid mellom oss omsorgspersoner og barna våre.
Jeg hjelper henne selvsagt hele tiden.
Kan noen komme med forslag til endringer som kan gjøre situasjonen litt mer virkningsfull?

Sånn gjør jeg det:

Nå ser jeg at det er veldig mye leker på gulvet inne på lekerommet.
Mamma har lekt der inne og du har lekt der inne.
Jeg syns det er veldig koselig å leke der inne når det er ryddet. Syns ikke du også?
Kan ikke du og jeg hjelpe hverandre med å legge på plass lekene i kurvene sine?

Ikke alltid det er respons med en gang, men hvis jeg starter med ryddingen så kommer hun frivillig etter et par minutter. Eller så utsetter vi det et par timer til hun ser situasjonen selv, at det er koseligst å leke der inne når det er ryddet.
Er dette riktig måte å gå frem på?

Hva syns dere?

Blir liksom litt usikker.

ohelene
04 Feb 2007, 11:02
"Skal vi sjå kor raskt vi kan klare å få alle leikene opp i leikekassen? Klar - ferdig - gå!"

NettNett
04 Feb 2007, 11:24
"Skal vi sjå kor raskt vi kan klare å få alle leikene opp i leikekassen? Klar - ferdig - gå!"

HOHOHO. Flash back til barnehagen :lol:

ohelene
04 Feb 2007, 11:30
HOHOHO. Flash back til barnehagen :lol:
Ja - men det funkar. Humor og leik er den beste redskapen syns eg.

NettNett
04 Feb 2007, 11:38
Ja - men det funkar. Humor og leik er den beste redskapen syns eg.

Det er det nok. Skal teste ut den der :)
Takk takk :klem:

Eple
04 Feb 2007, 12:28
Jeg ville latt være å spørre om hun vil hjelpe- si heller hva du vil hun skal gjøre og lag avtaler. "Nå kan jeg ta biler i denne kassen så kan du ta dukker i denne" Hvis hun har et annet forslag er jo det ok. Men å stille spørsmål til noe som egentlig ikke er et valg er dumt- for hvis de sier nei får de bare vite at det ikke var et valg likevel... Da blir de som regel litt sure. Hvertfall mine. Hva med å gi henne en klut med grønnsepevann på? Da kan hun vaske litt, rydde litt og så er det festligere enn å bare legge ting på plass.

Vi gjorde noe med førstemann som fungerte fint- pappaen var med og hjelp med rydding, mens jeg lagde noe godt. Så hadde vi kaffebesøk på rommet som luktet grønnsepe og hadde gulvet fritt for lego. Det var koselig og fungerte som en skikkelig gulrot. Og så lærte han hvordan han skulle gå frem også.

(men etter en stund ble det så mange leker at det å rydde ble veldig vanskelig, da trengte han hjelp igjen)

Dette MÅ jeg begynne med igjen- minsten er helt uten trening i å rydde, pluss at han ikke gidder å prøve... Han vil heller at broren skal gjøre det for ham....

Hvertfall- lykke til med ryddingen!:)

NettNett
04 Feb 2007, 12:34
Ja, hun syns det er fryktelig gøy å vaske, så det får hun alltid lov til.

Skal prøve å kutte ut spørsmålene og heller lage avtaler. godt tips :klem:

indiana
04 Feb 2007, 12:59
jeg var flink før med det... da var det sånn at et kvarter før barnetv begynte så jeg " nå begynner snart barnetv, la oss rydde opp så vi rekker det...

eller kl. er 9 ryddetid!!