PDA

Se full versjon : "Amming" (mating?) - 2 1/2 gammelt barn

Wanaagsan
04 Jun 2010, 10:52
2 1/2-åringen var i narkose i går morges og fikk ikke morgenpuppen som vanlig. Det syntes hun var litt dumt, sjøl om vi hadde snakket om det. Men i hvert fall - da hun begynte å våkne etter narkosen, spurte hun om melk. Jeg visste ikke hvor lenge jeg måtte vente med det og spurte en sykepleier på oppvåkningen "Kan hun bli kvalm hvis jeg ammer henne nå?" (svar: Tror ikke det, men helst vent til hun våkner litt mer).

Men det jeg bet meg merke i, var hvor rart jeg syntes spørsmålet mitt hørtes ut. Jeg fikk assosiasjoner til "mating" når jeg snakket om amming. Litt sånn: "Dette ganske store ammebarnet er så sulten, så jeg har lyst å gi en halv liter melk eller deromkring." Det var jo bare kosepupp mest; er ikke så mye melk igjen, egentlig - hun slukte et glass saft for tørsten seinere da hun våknet litt mer og hadde fått kosepuppen. Og jeg syntes på en måte at det hadde vært riktigere å spørre om jeg kunne gi henne litt pupp enn å bruke ammeordet, for det forbinder jeg på en måte med mating/større mengder melk. Jeg er imot at amming av babyer bare forbindes med måltid/mating, altså. Men vet at mange bare ser på amming som mat. Og da ble det liksom litt rart å spørre om jeg kunne amme når det mest var trøst/kos.

Synspunkter?

(Sykepleieren var ung og hadde sikkert aldri tenkt over at et så stort barn fortsatt kunne få pupp. Det satt òg en mor der og ga saft på kopp som trøst til et barn på ca et år. Men jeg syns de skjulte evt fordommer fint. Jeg gjorde jo heller ikke noe stort nummer av det - ga puppen diskret og greit, syns jeg).

Shoosa
04 Jun 2010, 11:01
Jeg skjønner hva du spør om, men tror at det er litt dialekt-forskjeller ute og går også. Jeg liker for eksempel ikke uttrykket "spise pupp", og er heller ikke helt komfortabel med "gi pupp". Jeg sier heller "amme" eller "gi/få melk". Har vel også brukt verbet "puppe", men det er mest på tøys. Men nå har jeg ikke ammet på et år omtrent, så da er nok jeg egentlig ikke rett person til å svare.

Hjertemamma
04 Jun 2010, 11:47
Innad i familien sier vi "gi pupp"/"ville du ha pupp?", men til andre bruker vi amme-ordet. Vet ikke helt hvorfor, "pupp" føles for privat kanskje? Jeg ville vel ha sagt "bryst" hvis jeg skulle snakke om den kroppsdelen til andre. Er det bare jeg som er formell, eller?

På siden: Hva har hun vært i narkose for?

Wanaagsan
04 Jun 2010, 21:48
Det tok meg flere år meg amming før jeg brukte gi/få pupp-begrepet. Nå bruker jeg det litt. Men når det sto saft fremme, tror jeg det lett kunne gi misforståelser hvis jeg spurte om å gi henne melk, så stor som hun var...

Hun tok MR og måtte derfor ha narkose for å ligge helt i ro... (Skulle sjekke om cysten i tungen virkelig er en cyste (mycocele), sånn at den kan opereres, i motsetning til om det er et hemagiom, som antagelig ikke kan gjøres noe med).

Cleopatra
04 Jun 2010, 22:10
Jeg sier å amme, så de skjønner hva det går ut på.
Å gi pupp er også greit å si tenker jeg..

Syns det er synd at folk har fordommer, men bryr meg egentlig ikke.
Lillegutt er 2,5 år og stor for alderen, mange ville nok rygget om de så at han dier enda...

Han får kun i senga morgen/natt.