PDA

Se full versjon : ...men hun har jo så lite melk...

Baldrine
11 Feb 2007, 21:51
Får spørre her om dere har noen gode forslag til en litt kjedelig situasjon på jobb. Jeg jobber som barnepleier ved nyfødtintensiven, og er midt oppi ulike typer ammeproblematikk hver dag. Det jeg ser er en svært vanlig tenkemåte er at barnet må få MME av ulike slag, og begrunnelsen er at mor har så lite melk.

Et prematurt barn er, logisk nok, ikke utrustet for å vente på at mor skal få i gang melkeproduksjonen, og mor er gjerne i en slik situasjon at hun ikke får produsert noe særlig med melk. Da mener jeg at det er godt nok indisert å gi tillegg. Og det er mange situasjoner der tillegg er den eneste løsningen, så misforstå meg rett...

Det jeg like ofte opplever, er at mange mødre er kjempemotiverte for å amme, men at personalet "pusher" tillegget på dem, og så sier de at tillegget er nødvendig fordi mor har så lite melk, og det kommer helt sikkert ikke til å bli noe av ammingen. Jeg stiller spørsmål ved en slik begrunnelse, og syns ikke den er god nok. Hvorfor har mor lite melk? Kan en del av årsaken være at barnet blir mett på tillegg? Og hadde det ikke da vært en ide å kutte tillegget/trappe ned og slik legge til rette for å amme?

Jeg er helt ny på avdelingen, og har ikke lyst til å gjøre meg ut med noen der enda, men syns absolutt at dette er en problemstilling som burde vært drøftet der. Spørsmålet mitt er hvordan det er lurest å gå frem for at problemstillingen blir oppfattet som et forsøk på å kvalitetssikre rutinene og ikke som kritikk. Og i tillegg har jeg ikke lyst til å stikke meg ut som ei kjeftesmelle, og novisen som kan alt, om dere skjønner... Har dere noen forslag?

Christine76
11 Feb 2007, 22:00