PDA

Se full versjon : Noen spørsmål om væskeinntak og melkeproduksjon i andre levehalvår

moo
13 Feb 2007, 08:19
Jeg ammer lillejenta på snart 9 mnd. Vi begynte med fast føde ved 6 mnd. Jeg vet at man anbefales å tilby mm før måltider med fast føde, men det har jeg aldri gjort med mine barn - jeg har på en måte sett på amming som noe helt separat fra fast føde, og fortsatt selvregulert amming helt uavhengig av faste måltider. Det har fungert fint, føler jeg.

Jeg nattammer ganske mye så regner med at produksjonen holder seg oppe gjennom det. På dagtid blir det mange småammemåltider, avbrutt av at hun er så nysgjerrig på alt og alle rundt henne.

Jeg så for meg en veldig sakte og gradvis introduksjon av fast føde på nivå med smaksprøver i to-tre måneder, men hun hadde andre tanker, og var relativt raskt opp i tre-fire måltider hver dag.

Dermed føler jeg ikke at hun får så mye morsmelk på dagen. Dette har ført til at jeg ikke alltid tilbyr vann i kopp til måltider, da jeg håper at hun vil drikke litt mer mm innimellom måltidene. Venninna mi reagerte på dette, og mente at mm er mer som mat enn drikke å regne. Og selv om jeg vet at mm er tynnere og mer som tørstedrikke i begynnelsen av ammingen, så ble jeg litt usikker på om jeg gjør noe lurt eller om hun absolutt bør få vann til alle grøt-/middagmåltider?

Og finnes det noen andre råd og tips som hjelper på å opprettholde produksjonen?

Sofia
13 Feb 2007, 09:36
Men Moo - er ikke produksjonen din helt fin i forhold til det hun etterspør, da? Jeg tenker at all "smådiingen" i løpet av dagen med stor sannsynlighet dreier seg om tørst. Og jeg tenker at hvis du selvregulerer, så har du alltid nok til å møte etterspørselen hennes. Trenger hun mer iverksetter hun øketiltak. Jeg gav aldri Lille My vann så lenge jeg var i nærheten. Det introduserte vi som tørstedrikk da jeg begynte å jobbe og pappaen var hjemme med henne. Før det var det ikke behov for det, synes jeg.

Svarte jeg på noe av det du lurte på nå, egentlig?

Perle
13 Feb 2007, 09:37
Jeg ville ammet før måltidene, jeg da. Det er den sikreste måten å opprettholde produksjonen på, samt at barnet får hjelp av morsmelken til å fordøye maten i magesekken. Når du ammer før måltidene, vil barnet automatisk spise litt mindre av den andre maten, og dermed vil en større del av næringsinntaket være morsmelk, og melkeproduksjonen holder seg følgelig større. Uten måltidene med fast føde ammer du naturligvis selvregulert. Slik tenker jeg i alle fall, og slik har jeg gjort det. Lykketrollet fikk ikke vann før hun var nærmere året, tror jeg. Men hun spiste lite fast føde, så det er kanskje litt annerledes.

Bekymrer du deg forresten for melkeproduksjonen? Hvorfor det? Så lenge hun selvregulerer får hun vel nok?

moo
13 Feb 2007, 11:17
Dere har sikkert rett i det at produksjonen er der den skal være i forhold til behovet. :)

Jeg har nok bare forvirret meg inn i noen tanker om hvorvidt hun trenger vann i tillegg, og om morsmelk på dette stadiet er egentlig drikke eller mat: Når nybakte mødre advares at å gi tillegg på kvelden kan gå ut over produksjonen, så er det ikke nødvendig å skille mellom mat og drikke, men når jenta mi som spiser bra med fast føde er tørst, er det da riktig å se på mm som drikke som kan slukke tørsten?

Hehehe, jeg bør nok legge til at hun er litt over den øverste vekt/alderkurven, så jeg vil heller ikke overfore henne!

Jeg kan selvfølelig prøve å tilby mm før måltidene en stund og se hvordan det går. Men jeg ser ikke for meg at hun kommer til å die noe særlig bare fordi at jeg tilbyr - hun har helt klare meninger om når hun vil og ikke vil ammes! :)

Takk for svarene, det er sikkert vanskelig å svare på slike forvirrede spørsmål!

CarinaNV
13 Feb 2007, 11:23
Vet inte om detta är något svar på din fråga men men... Jag har alltid hört att speciellt små barn ofta äter och dricker skilt från varandra, därmed behöver man inte servera vatten nödvändigtvis till maten utan mera något som släcker törsten (vatten eller mm) emellan måltiderna i utgångspunkt. Vi uppmanar sällan till att dricka till maten för Ruben annat än om han verkar sätta i halsen eller om maten är onaturligt torr för hans smak...

moo
13 Feb 2007, 11:34
Vet inte om detta är något svar på din fråga men men... Jag har alltid hört att speciellt små barn ofta äter och dricker skilt från varandra, därmed behöver man inte servera vatten nödvändigtvis till maten utan mera något som släcker törsten (vatten eller mm) emellan måltiderna i utgångspunkt. Vi uppmanar sällan till att dricka till maten för Ruben annat än om han verkar sätta i halsen eller om maten är onaturligt torr för hans smak...

Det synes jeg er kjempeinteressant at du sier, for selv greier jeg rett og slett ikke å spise uten drikke til, så jeg har bare gått ut ifra at slik er det for alle, uansett alder. (Og jeg maser mye på mannen min dersom han glemmer å finne frem drikke til barna til måltider.) Men kanskje jeg kan slappe av litt da! :)

CarinaNV
13 Feb 2007, 11:38
Det synes jeg er kjempeinteressant at du sier, for selv greier jeg rett og slett ikke å spise uten drikke til, så jeg har bare gått ut ifra at slik er det for alle, uansett alder. (Og jeg maser mye på mannen min dersom han glemmer å finne frem drikke til barna til måltider.) Men kanskje jeg kan slappe av litt da! :)

Jag är lite granna likadan som du... Har börjat tänka om på senare tid. Jag tror att vi (vuxna, stressade) ofta dricker för att skölja ned maten i stället för att tugga den gott nog och därmed få nog med saliv och enzymer till att svälja maten och därmed få en fin matsmältning. Av den grunden försöker jag uppmana barnen till att tugga mera (genom att inte erbjuda vatten annat än om de ber om det eller efter maten) innan de sväljer.