PDA

Se full versjon : Hvordan er avføringen til deres toåringer som fortsatt ammes?

Linemor
21 Feb 2011, 12:35
Min lille gutt på litt over 2 år har veldig mye løs avføring, og det følger jeg i grunn at han alltid har hatt. Det hender han glimter til med en normal kabel i ny og ne, eller til og med sånne små kuler, men som regel er det vedlig rennende og lukter surt. Om han går med den for lenge (noe om har hendt i barnehagen) kan han rett og slett få etsende sår i rumpa, så den er altså temmelig sur ...

Men han legger på seg som normalt, og har ingen andre plager - så jeg tror han har det som heter toddlers diarea/småbarnsdiare. En ufarlig tilstand - kan ofte bli bedre om man kutter ut fruktjuice og tilfører mer fett i kostholdet. Så det har vi akkurat begynt med for å se om det blir noen bedring ...

Men så kom jeg til å tenke på dette med at han fortsatt ammer en del. Blir vel 2-3 ganger om dagen og ganske mange ganger om nettene. Kanskje det er morsmelken som gjør avføringen så løs? Hvordan er det hos deres små?

tromsømamma
21 Feb 2011, 12:51
Jeg ammet gutten min til han var 2, nå er han 2 og et halvt. Han hadde også stort sett tynn avføring hele ammeperioden, og så er den blitt fastere etter ammeslutt. Han kan ofte ha løs avføring fortsatt, uten at han er syk, men totalt sett er det flere normale kabler nå...

Wanaagsan
21 Feb 2011, 21:28
Høres ut som vår gutt på den alderen. Vi tenkte òg at det var ammebæsj o.l. Nå (noen år seinere) kutter vi melk for å sjekke om melkeprotein er problemet...

mirimor
22 Feb 2011, 08:34
Jepp, samme her. Vi ga beskjed til barnehagen sånn at de ikke skulle mistenke diaré.

Sjalabais
19 Apr 2011, 12:22
Klovnejenta var også sånn, og hos henne så var det en mild variant av eggeallergi... Måte kutte alt av både synlig og skjult egg i maten hennes før magen fungerte normalt. Ammingen blei ikke trappa ned på før etter at egg var fjernet helt fra kostholdet hennes.

Lille O
19 Apr 2011, 12:41
Tobo er bare 20 mnd, men tillater meg å svare likevel. Han ble så godt som fullammet lenge, men så snart det kom litt fast føde inn i systemet, så ble bæsjen mye fastere. Nå ammes han 2-3 ganger per dag, kan gå et par dager i mellom. Han drikker mest vann, men også mye jus, og han har ofte hard mage. Så han må få litt svisker, rosiner og slikt som løser. Han kan ikke få blåbær f.eks, det blir helt krise (husker enda at han bæsjet knallhard blå bæsj etter å fått Ellas smoothie med blåbær i). Det vi ser når han går på potte, er at ofte er første del av avføringen er veldig fast, så kommer det en myk mousseaktig del.