PDA

Se full versjon : Fornybar energi

Filipine
22 Feb 2011, 09:42
Det er ingen dårlig morgen. I grunnen er den ganske bra, der den begynner med at jeg blir vekket av en varm og myk jente i utvasket nattkjole. Dynen er varm og huset er stille, og hun hvisker inn i øret mitt at hun bare ikke kan vente til det blir ettermiddag, for da skal hun ha vennegruppe.

Men jeg er trett. Som vanlig sovnet jeg litt for sent, og har sovet dårlig. En jobb-greie (nei, det heter jo ikke problemer, man må kalle det en utfordring, da blir det enklere å forholde seg til det) har kvernet rundt i hodet mitt og jeg ligger med en uggen følselse av å ligge langt etter skjema. Så jeg smiler blekt, men forsøker å lure meg til noen minutter til under øyelokket.

Så er det the usuall drill. Det er ingen dårlig morgen nå heller. Men litt for mye masing; jeg hører meg selv sukke og tenke at det hadde jo vært deilig med to jerndisiplinerte barn, som gjør som de skal, som følger skjema, som gjør det mulig for meg å kople ut tankene i to fattige sekunder, i stedet for hele tiden å svare på noe, bistå med noe, avverge noe. De bobler over av energi, hopper på en fot mens de pusser tennner, skrur opp et lokk eller roter i en skuff mens jeg fletter håret. Må bare hente noe eller prøve på å stå på hodet mens de kler på yttertøyet, selv om klokken går.

Litt matt sukker jeg igjen. Litt resignert. Jeg er ikke sur. Men jeg føler meg utgammel og litt sevjeløs. Tørr som en kvist, og hodet fullt av prosjektbeskrivelser og handlelister.

De hinker ned trappene, løper frem og tilbake for å plukke opp noe. Ser mot himmelen og hujer over månen, som fremdeles er oppe på den lyse himmelen. Klapper en kattunge og hikster av latter når smetter inn i et kratt og leker gjemsel med dem.

Jeg puster igjen; lemper sekkene inn i bagasjerommet, og tenker at det hadde jo vært deilig med barn som bare enkelt og greit satte seg inn i bilen, uten at jeg måtte holde øye med at de ikke foretar seg noe hele tiden.

Plutselig lyder et hyl, så fylt av fryd at det høres ut som om partiledelsen i AP har knekket FrP-koden. Solen har steget så høyt på himmelen nå, at den endelig når hjørnet foran garasjedøren, og har smeltet den siste isklumpen som har ligget der siden november. Og der ligger Gledes sprettball. Sikkert en av mange, men en som har vært borte noen måneder. Hun er over seg av begeistering, og spretter den opp og ned på den tørre asfalten.

- Mamma, SPRETTBALLEN min! Jeg trodde jeg hadde mistet den. Og tenk alt jeg kan gjøre med den. Jeg er MYE flinkere til å sprette med sprettball nå enn i fjor. Og jeg kan leke med alle vennene mine og kanskje ha den med på skolen og kanskje til mormor og bestefar og, og, og! Hun stammer nesten av forventning til plastgreien, som jeg tror jeg røsket med meg på Nille for femten kroner en gang i fjor.

Jeg vet jo av erfaring at sprettballen nok har mistet nyhetens interesse i morgen. Men akkurat her og nå ser jeg bare den intense og øyeblikkelige gleden som lever i deg når du er seks år. Som kan eksplodere en tirsdag morgen, i en liten luke på tre minutter før avreise til skolen.

Jeg husker gleden over å ta frem sykkelen til våren. Jeg husker overraskelsen over å finne klinkekulene mine i lommen på vårjakken, som har vært pakket bort i vinter. Jeg husker forvetningen til alt jeg skulle gjøre med vennninnene mine, i de lange og bekymringsløse ettermiddagene, der min eneste plikt var å sette tallerken min i oppvaskmaskinen før jeg sprang ut etter middag.

Jeg kjenner meg selv smile. Jeg kjenner hvor glad jeg er for at det er tirsdag; for sprettballen - for de ukuelige ungene våre, deres manglende evne til å gå i takt og gjøre som jeg sier hele tiden.

Jeg kjenner sevjen stige, og når jeg løper ut av skolebygget etter en fin levering er skrittene mine lettere og pannen min glattere. Det finnes ikke fornybar kraft med høyere energitetthet enn seksåringer.

Purra
22 Feb 2011, 12:18
:firehjerter:

Rivella
22 Feb 2011, 12:34
Det finnes ikke fornybar kraft med høyere energitetthet enn seksåringer.

Og det aller beste er at det finnes slike flotte Filipinetransformatorer som klarer å videreformidle denne energien gjennom Internettet, slik at trøttinger på andre siden av landet også blir sittende med et smil rundt munnen av tanken på en liten seksårings entusiastiske gjensyn med en sprettball.

Takk :blomst:!

Augusta
22 Feb 2011, 13:27
Fantastisk :)

kaje
22 Feb 2011, 13:46
Og det aller beste er at det finnes slike flotte Filipinetransformatorer som klarer å videreformidle denne energien gjennom Internettet, slik at trøttinger på andre siden av landet også blir sittende med et smil rundt munnen av tanken på en liten seksårings entusiastiske gjensyn med en sprettball.

:nikker: Jeg smiler rørt :firehjerter:

Luan
22 Feb 2011, 14:34

Takk :blomst:!

Blir helt rørt jeg og:nikker:

Sund
22 Feb 2011, 15:00
Jeg er for fornybar energi, og særlig denne typen! Tusen takk for at du deler, jeg er rørt jeg og.

meloni
22 Feb 2011, 17:43
:)

siemens
22 Feb 2011, 21:10
Det Rivella sa! I andre enden av dagen fikk denne historien meg til å orke den et par minutter til - herlig fortalt!

Ambivalent
22 Feb 2011, 21:27
Du skriver så fint :firehjerter:

Jeg tenkte det var en "døll" tråd om fornybar energi, men denne var virkelig verdt å lese! Takk skal du ha!

Eple
22 Feb 2011, 22:41
:hopp: jeg får lyst til å hoppe etter jeg har lest. Jeg hoppe? ja hoppe!:hopp:

takk Filipine :blomst:

Serendipity
22 Feb 2011, 23:35
Jeg elsker å lese historiene dine :firehjerter: