PDA

Se full versjon : Hønemor på skala 1 - 10 og sammenhengen med tilknytningsomsorg

moo
17 Feb 2007, 21:23
Jeg vil gjerne høre om dere mener at det er en klar sammenheng mellom å være "hønemor" og være opptatt av tilknytningsomsorg.

Ved første øyekast skulle man nesten tro det, sånn overfladisk sett.

Men jeg ser med meg selv, at selv om jeg "oppdaget" TiO og begynte å ha et bevisst fokus på tilknytning til barna mine første da andremann var baby, slik at lillejenta er på mange måter "TiO-babyen min", så har jeg faktisk lettere i hvert fall for å slippe pappaen til denne gangen, enn med de to første.

Det kan selvfølgelig hende at det har litt med oss som personer å gjøre - at begge er blitt tryggere i rollen som foreldre.

Og nå har lillejenta til og med hatt barnevakt allerede - en del tidligere enn de to første faktisk, og jeg følte en trygghet også ved det. Ikke minst fordi jeg vet at jeg nå er helt klar i hva jeg trenger og forventer av en barnevakt - og er i stand til å uttrykke det. Ikke bare en vag "Jeg håper det går bra!", men klare retningslinjer for at hun skal bysses, holdes, bæres, trøstes, og at de skulle ringe oss dersom hun gråt og virket utrygg.

Men jeg er, og blir, en hønemor, og er ikke flau over det. ;)

mirimor
18 Feb 2007, 15:17
Jeg vil gjerne høre om dere mener at det er en klar sammenheng mellom å være "hønemor" og være opptatt av tilknytningsomsorg.

:høne: Ja, jeg MÅ vel nesten svare her (sjekk tittel) :fnis:

Hønemor er vel en litt sånn slengbemerkning om mødre som er overbeskyttente, tror jeg... Jeg tror ikke jeg er overbeskyttende i den forstand at jeg ikke lar miriungen få klatre på stoler selv om jeg veit at han kanskje kan slå seg.. Han får lov å utforske (innen rimelighetens grenser, så klart).

Men ja, jeg mener det er en sammenheng mellom TiO og å være hønemor, for jeg ser hønemor som en hedersbetegnelse på mødre som har stor omsorg for ungene sine og som er nære mødre. Så jeg er definitivt en tilknytta hønemor :høner:

gjest
18 Feb 2007, 15:46
Jeg vil ikke beskrive meg selv som hønemor, det bare passer ikke som beskrivelse hverken på meg som mor eller forholdet mellom meg og tulla. For meg handler tilknytningsomsorg om å ha respekt for, og dialog med, hverandre. Altfor ofte blir vi som bruker tilknytningsomsorg utenfra dømt som overbeskyttende hønemødre, og det er jo ikke riktig vel?

Blesha
18 Feb 2007, 18:09
Om noen mener jeg er overbeskyttende, og derfor velger å kalle meg hønemor, så får det heller være sånn. Vi stoler på at vi velger det rette, og da får folk syns det de vil.

Hva vil det egentlig si å være "hønemor"?

mirimor
18 Feb 2007, 18:43
Hva vil det egentlig si å være "hønemor"?

Norsk ordbok:
2 ( fam.) overdrevent omsorgsfull og engstelig mor

njaaaa. jeg velger likevel å kalle meg hønemor, jeg da..

Filipine
18 Feb 2007, 19:22
For meg handler TiO om følelsesmessig tilknytning mellom barnet mitt og meg. Men det betyr også at jeg ønsker å gi det nok frihet til å være seg selv. Jeg kaller meg derfor ikke hønemor, fordi for meg er begrepet at man er så overbeskyttende at barna blir hemmet av det. Man kan selvsagt legge ulike ting i begrepet.

Jeg har f.eks vært opptatt av å la andre, nære omsorgspersoner være viktig for barna mine, og de har fått være fysisk aktive i så stor grad at jeg vet andre mener jeg er litt uforsiktig. I min tolkning av hønemor, er det begge aspekter som ikke stemmer overens med begrepet.

Blesha
19 Feb 2007, 20:53
Ut fra den norske ordbokens definisjon av hønemor, er jeg ikke en hønemor, nei. Da gutten vår var yngre, var jeg ganske beskyttende, men det var fordi gutten vår ikke ante sine egne begrensninger. Noen som ikke kjente oss godt nok til å vite det, syns nok at jeg var overbeskyttende. Nå har han evnen til å for det meste forstå sine fysiske begrensninger, så nå er det tryggere.