PDA

Se full versjon : Spytting

Sanglerka
13 Mar 2011, 15:45
Hvordan skal jeg takle det når storesøster spytter oss i ansiktet når hun blir sint og frustrert? SJokkerte meg selv i dag med å bære henne ut på badet og la henne være der alene, jeg visste simpelthen ikke hvor jeg skulle gjøre av meg selv. Regner med det kan komme flere sånne situasjoner, og ønsker absolutt ikke å gjenta dagens "oppdragelse"! Er stadig litt varm i toppen, men kjenner bare at jeg vil absolutt ikke ha et barn som spytter andre i ansiktet! (ja, så min egen frykt gjør at jeg blir sint osv., trenger å forberede meg på neste krasj).

isleofview
13 Mar 2011, 16:04
For det første: Hvor gammelt er barnet? Dette tenker jeg er oppførsel hun må ha sett enten av andre i barnehagen eller kanskje på tv? Dette med spytting er det mest fornederlige jeg kan tenke meg, ville vel selv også slått temmelig hardt ned på noe slikt...

Sanglerka
13 Mar 2011, 16:12
Hun er 6,5 år. Aner ikke hvor hun har det fra, men kanskje hun føler det som et "uskyldig" alternativ til å slå/sparke. Har hatt en tilsvarende situasjon for en stund siden (uten at hun ble etterlatt alene), da fikk vi snakket godt om det etterpå, og jeg forklarte henne at spytting er nedverdigende osv, og at folk blir fryktelig sinte når de blir spyttet på. Ble nok litt overrasket i dag over at hun gjorde det igjen, og det i en situasjon som jeg ikke oppfattet som særlig opphetet i utgangspunktet.

Lille O
13 Mar 2011, 16:14
Når jeg blir spyttet i ansiktet av unger eldre enn 2 år, så oppfører jeg meg akkurat like fornærmet som jeg føler meg. Spytting og biting er virkelig siste sort!
Så, her er det dessverre ingen ikke-krenkende gode råd :sparke:
DOG, da Obo var yngre enn 2.5, så etablerte vi liksom den sannheten at "spytting skjer i vasken", og "hvis du skal spytte, så går du til vasken, kom!" og slikt noe. Så da ble det sånn. Men da skjedde det ikke så ofte i affekt. Det hender at det skjer i affekt nå, men heldigvis ganske skjelden.

Eple
17 Mar 2011, 23:36
Når jeg blir spyttet i ansiktet av unger eldre enn 2 år, så oppfører jeg meg akkurat like fornærmet som jeg føler meg. Spytting og biting er virkelig siste sort!
Så, her er det dessverre ingen ikke-krenkende gode råd :sparke:
DOG, da Obo var yngre enn 2.5, så etablerte vi liksom den sannheten at "spytting skjer i vasken", og "hvis du skal spytte, så går du til vasken, kom!" og slikt noe. Så da ble det sånn. Men da skjedde det ikke så ofte i affekt. Det hender at det skjer i affekt nå, men heldigvis ganske skjelden.

Spytting er utrolig provoserende og det er den tingen jeg reagerer sterkest- jeg blir så sinna! :nemlig:

Jeg nikker veldig til det jeg siterer her. Spytting skjer i vasken- og om det kommer på gulvet krever jeg at det skal tørkes opp. Nå er vi der at når Eplejenta blir sint så viser hun spyttet i munnen og jeg sier "oj- nå er du sint- det kan jeg se! Men IKKE på gulvet.... det er ikke noe lurt" og da tramper hun gjerne i stedet. :fnis:

Jeg tenker at om man har veiledet og begrunnet- forebygget, filosofert, anerkjent følelser og barnet VET at det er spyttingen og ikke personen man ikke vil ha noe av så er det greit å være litt "brysk". Jeg tror jeg hadde brølt noe ala "KUTT UT!" og rett og slett gått ut av rommet. For så og ta opp igjen tråden senere. Jmf den historien om Eplejenta som ikke viste respekt for min tallerken- og la halvtygd mat hun ikke ville ha over til meg hele tiden. Og når hun ville ha noe bare tok hun det. Jeg veiledet og satte grenser på en litt for.... dillete måte tror jeg. Helt til en dag så slo jeg i bordet og sa "kutt ut- det er MITT fat!" og hun sa "oj- mente du det?" :blafre:

Jeg tenker at dialog er en slags vaksine mot at barna føler seg krenket. Jeg kan freake litt ut og bli sånn hoppesinna da de var yngre- og de forsto at "Nå er mamma sulten gitt" og tok det ikke inn over seg. Jeg tror de setter det på min "talentløsmammakonto" mer enn sin egen :fnis:

ps- har hun blitt spyttet i fjeset av noen selv?

siemens
18 Mar 2011, 07:34
Jeg hater spytting. Kommer høyt opp på min "verste jeg vet" liste. Ikke alltid like NVC det jeg kommer med dersom det skjer.

JifraNord
18 Mar 2011, 09:40
Jeg tenker og spytting må være noe av det værste! å at hun ble plassert på badet var nok mer en måte å få roet deg selv ned på, enn å "straffe" henne?

kaje
18 Mar 2011, 10:21
Jeg tenker at årsaken til at vi ta sånn på vei av spytting er kulturbestemt. Vi har lært oss at spytting er "verste sort" og det sitter godt inn i ryggmargen.

Jeg har imidlertid også jobbet med barn i mange år. Vel, jeg har jobbet mye med sinte barn, og jeg har sett at spytting for barna jeg har jobbet med ikke er "verste sort", men snarere et uttrykk for sinne, på linje med store stygge ord, slag, og andre fysiske uttrykk for sinne. Vel, det har vært forskjell på hvor sterkt sinneuttrykk det egentlig har vært for det enkelte barnet altså. Et barn kunne ha lett for å spytte, mens ett annet hadde spytting som siste skanse. Men så har det vært slik at de barna jeg har jobbet med har slett ikke trengt at jeg har blitt sintere enn dem, timeouts, og at jeg har ropt enda høyere om du forstår. Derfor har jeg vært nødt til å møte dette på andre måter. Jeg har vært nødt til å jobbe med meg selv ift uttrykket deres. For meg har det vært lettere å møte uttrykkene når jeg har tatt innover meg deres intensjon, rett og slett. Det rare er at, etter at jeg gjorde det, nå reagerer helt annerledes på det å bli spyttet på, av små barn, enn det jeg gjorde tidligere. Med det så har jeg tatt innover meg ungenes intensjon og møtt spyttingen som andre fysiske uttrykk for sinne.
Der og da har jeg anerkjent følelser, evt forklart og trukket meg unna ved spytting og slag og atferd som kan skade meg. Utenom situasjonene har vi jobbet med å fremme mer adekvate uttrykk for sinne som å bruke ord, og på veien mot det å trampe i gulv, slå i puter, spytte i vasken etc. Jeg har også opplevd det meningsfylt å lese bøker om følelser og fortelle fortellinger, både fiktive og sanne som kan hjelpe til å bearbeide og finne ord sammen på det som er vanskelig.

Jeg forstår at du ikke er på jobb altså ;) Likevel velger jeg å fortelle dette, kanskje som et annet perspektiv på samme sak. Jeg tenker at det kan være godt å kjenne etter, hva som kjennes rett for dere i den situasjonen dere er i.

Mumimama
18 Mar 2011, 10:31
Spytting er utrolig ekkelt. Storesøster kan finne på å spytte(men ikke på noen, hun spytter på gulvet), og da er det fordi hun er desperat etter å si fra at hun er skikkelig, skikkelig sint. Men jeg syns ikke det er greit, det er utrolig ekkelt og ikke en grei måte å si fra på.

Sanglerka
19 Mar 2011, 18:34
Takk for enda flere gode innspill! Ja, hun ble etterlatt på badet for at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med meg selv, og det snakket jeg også med henne om etterpå. (Fikk ikke så mye respons på det, da, men fikk i hvertfall forklart henne det). Enig med dere i at det for henne bare er et fortvilt "jeg er så sinna at jeg ikke hvet hva jeg skal stille opp," men det er ikke lett i en uventet situasjon å både se dette, og samtidig reagere konstruktivt på det - jeg analyserer meg selv til at det blir litt sånn "min frykt for hva andre ville synes om mine barn og min barneoppdragelse" hvis hun skulle komme til å gjøre dette mot andre enn meg (hobbyanalyse!!!). Veldig nyttige betraktninger du har, kaje, selv om det er jobb for deg og privatliv for meg, er det nettopp litt sånn jeg ønsker å prøve å komme frem til hvordan man kan takle sånne problemer - og gjerne ha en gjennomtenkt reaksjon på diverse konflikter, før de oppstår. For mine spontane reaksjoner er jeg ikke alltid like stolt over, det pleier å gå mye bedre hvis det er noe jeg har tenkt på før (sett andres reaksjoner på tilsvarende ting, og gjort meg opp en mening om hvordan jeg selv synes det skulle vært taklet), eller gjerne lest i en bok el.l. Nye "eksempler" har jeg ikke alltid overskudd til å håndtere på beste måte *man er bare en stakkars mor*

Har heldigvis ikke vært mer spytting, men kanskje nå er tiden for å snakke litt mer med henne om det, var også noen som spurte om hun var blitt spyttet på selv, og det er jo et interessant spørsmål jeg ikke kjenner svaret på ennå!