PDA

Se full versjon : Min, miiin! J. Juul om hvordan og når barn lærer å dele

meloni
15 Apr 2011, 09:35
http://www.dagbladet.no/2011/03/28/magasinet/jesper_juul/barn/relasjoner/familie/15983326/

Jeg liker denne så godt, og vil gjerne fremheve en setning som jeg tenker er gyldig for så mye mer enn bare det som handler om å dele:

Det er mye mer påvirkningskraft i tålmodighet og tillit enn i belæring og tvang (...).

Liz
15 Apr 2011, 10:11
Takk for fin artikkel :jupp:

Rivella
15 Apr 2011, 10:36
:nikker: Fin. Likte godt at den konkrete og nøkterne tonen.

JifraNord
15 Apr 2011, 10:50
Syns å den artikkelen er så flott! har klipt den ut, og den skal på veggen her på jobb!

Luan
15 Apr 2011, 10:55
Så fin artikkel!

Jeano
15 Apr 2011, 12:36
Ja det var en fin artikkel det var godt å lese.
Jeg vil komme med en historie fra Blomst var lita.

blomst og kameraten satt i sandkassen sammen meg og den andre moren.
Blomst hadde en bøtte og spade som denne gutten virkelig ville låne, så gutten tok den fra henne.
Blomst begynte å gråte og moren tok det fra gutten og ga det tilbake til Blomst.
Da ble gutten lei seg og begynte å gråte. Blomst holdt bøtten å spaden i hånden mens hun tenkte seg om, før hun selv ga det til gutten.
Hun likte ikke at han ble så lei seg.

siemens
15 Apr 2011, 22:02
Jeg har akkurat lest dette nesten helt likt i Rom for familien - lurer på om det er litt klipp og lim? Uansett, det er utrolig gode poeng, jeg liker de veldig godt. Og det sitatet du har plukket ut, meloni, lurer jeg på om vi burde skrevet på kjøleskapsdøra, så vi ikke faller i fella gang etter gang.

Akershus36
05 May 2011, 13:39
Dette prøver eg på no. Men fy so vanskeleg det er når du ser eit anna barn som har SÅ lyst på noko og gret sine modige tårer.

Eldstemann er blitt flink til å spørja om han kan få låna når me er på besøk, men det blir veldig vanskeleg når han får nei. Det er ikkje alltid han klarar å la det gå då, og nokre gonger prøver han å ta leika i staden :(

Men hovedproblemet her hjå oss, er to gutar i nesten samme alder som i utgangspunktet deler 'alt'. Det er få leiker dei eig kvar for seg, kanskje nokre som er for store for vesle-S som heller er store-S sine, men om ikkje lenge so blir det mykje jevnare. Dei har felles leikerom mellom soveromma, og alle leikene bur i utgangspunktet der. Då blir utfordringa ei anna, om kven som 'hadde den først', om det å legga ei leike ned vil sei 'ikkje interessert lengre', eller om det betyr 'skal berre sjå på noko anna/gå på do etc., so kjem eg tilbake til den'. Men føler det blir litt i same leia likevel. Synspunkt?

Cinderella
05 May 2011, 19:14
Bra artikkel ja! Får litt gnagsår bak øra når jeg hører barnehagefolk gnåle DELE til de små barna....

charlie_83
06 May 2011, 22:54
Hmm...veldig nyttig artikkel som må leses flere ganger. Jeg har alltid lært at å dele er bra og blablabla....og som sagt vanskelig å lære andre noe du ikke har lært selv, selv om du er enig i det som skal læres....Utrolig mange interessante artikler om man søker på JJ på db.no.

Eple
07 May 2011, 00:00
Dette er en av de beste synes jeg. Kloke kloke Juul! :hopp: