PDA

Se full versjon : En skulle vøri fire år og sorgløs...

fru Potethode
02 Jun 2011, 22:03
Lillegutt er både lillebror og storebror. Ansvarlig og uansvarlig. Høyt og lavt.

Nå før ferien forsikrer han oss om at huset er trygt mens vi er borte, for fantasibestemoren hans skal bo her imens. Faktisk kom hun allerede i går, hun bor på lekerommet og trenger ikke dyne fordi hun er usynlig. Hun liker seg best oppe i tuntreet til vanlig, men kan godt hoppe i sofaen også. Hun kom hit, ikke med bil eller buss eller noe sånt, men med en borrerigg. En som ikke tåler regn, men som kan forvandles til en Harley eller en u-båt hvis man vil, akkurat som trænsfårmersh.

I går holdt jeg på å besvime av sinne, da min kjære mellomstesønn tråkker seg godt gjennom den våte sagmuggdungen før han går inn i bilen, tråkker over hele baksetet før han klatrer over seteryggen, setter seg bakerst og fester selen. Etter at jeg ekstremt behersket hveser noen halvkvalte stygge gloser og skjellsord ser han på meg med verdens klareste blå øyne: "Men det jær nå ingen ting, mamma! Ej hadde nå på mej styvla..."

For noen dager siden løper han på do og Lillebror suser selvfølgelig etter, han eeeelsker doen, vasken, dopapiret og søppla og alt det andre deilige der ute. Så kommer Lillegutt inn igjen. Alene. Så hører jeg noe som plasker... Jeg spør om Lillebror leker i vasken. "Nei, han plaska i doen. Han suns det e så gøy, han." Jeg stivner litt og spør om han har husket å skylle ned. "Nei, men det går bra, ej bære tissa!" svarer min sorgløse fireåring.

Og slike eksempler fortsetter i det uendelige...

Men aller, aller best er min lille tøffing når han kommer inn i senga vår om natta. Krøller seg ned bak ryggen min, gir skulderen min en klem og hvisker "Ej savna dokke, ej..." før han sovner.

siemens
02 Jun 2011, 22:39
Oh du herlige sorgløshet og fireåringens sinn i en uslagbar kombinasjon!

Purra
02 Jun 2011, 22:55
Herlig

mirimor
02 Jun 2011, 23:31
Herlig! Den doplaskehistorien var utrolig morsom.. jeg ser dem for meg, storebror som er så fornøyd over å ha gjort lillebror glad liksom. hihi

Min fireåring tok en halvfull bolle havregryn med melk og helte over hodet på miriungen her for et par dager siden. Han var sinna på broren sin, men jeg sleit med å holde maska - det var jo så utrolig komisk å se på, og så innmari uventa.

Moder'n
02 Jun 2011, 23:36
For en fantastisk beskrivelse av ham, fru Potethode. :firehjerter:

fru Potethode
02 Jun 2011, 23:58
Min fireåring tok en halvfull bolle havregryn med melk og helte over hodet på miriungen her for et par dager siden. Han var sinna på broren sin, men jeg sleit med å holde maska - det var jo så utrolig komisk å se på, og så innmari uventa.

Tror nok vi har litt like opplevelser, ja. De er ganske jevne i alder disse rampungene våre.

Lillegutt dytta Junior ned trappa. Under over alle under beholdt jeg roen og vi snakket skikkelig om det. "Ej vart så sint, mamma, handa bære måtte skobbe na..."

Jeano
03 Jun 2011, 01:34
Herlig herlig

mirimor
03 Jun 2011, 07:31
Tror nok vi har litt like opplevelser, ja. De er ganske jevne i alder disse rampungene våre.

Lillegutt dytta Junior ned trappa. Under over alle under beholdt jeg roen og vi snakket skikkelig om det. "Ej vart så sint, mamma, handa bære måtte skobbe na..."
Kjenner igjen det der - kyllingen er litt eksplosiv mot miriungen kan man si - og når han blir irettesatt så sier han med frustrert og sinna stemme "Jammen, jammen!!!" (Og ofte er det jo han som gjør fysisk skade, miriungen har jo ofte lagt opp til bråk, for å si det sånn - men lett at kyllingen blir syndebukken når det er miriungen som får blåmerkene) Men her om dagen tok han uten videre et av miriungens russekort og rev det i to fordi han ikke fikk låne det, også litt ugreit, kan man si.

Mumimama
03 Jun 2011, 08:15
Han høres helt herlig ut!

Snuppegulle
03 Jun 2011, 08:25
Å håhåhåhå, nå lo jeg godt på morgenkvisten. Spesielt av det mad sagflisen. Han tar hensyn til sine egne ben, du tar hensyn til bilen liksom.

Silence
03 Jun 2011, 09:35
Åjåjåj! :skratte:

Filipine
03 Jun 2011, 10:55
For en fantastisk beskrivelse av ham, fru Potethode. :firehjerter:

Mmm! Fire. Og fantastisk!

Hjertemamma
03 Jun 2011, 11:40
Du beskriver han så fint, fru Potethode, :fargehjerter: og :gal:, liksom.

De er skjønne disse fireåringene! Jeg har også en som ikke viker en tomme for storebroren ;)

Lille O
03 Jun 2011, 22:09
Åååe. Nå ble jeg litt glad i mellompoteten, kjenner jeg. De ER jo herlige, disse fireåringene. Men de finner på mye rart.. Og forglemmer seg.. Ja, som å lukke døra til doen. Jeg fant også en lillebror der inne, som pusset tennene med dokosten, nemlig. Da hadde jeg faktisk heller sett at han plasket i doskåla med hendene :knegg:
Men-men. Du får noen fine historier i mammaminneboka, i alle fall. Og så har dere så koselig dialekt. "Na" :firehjerter:

Thinkerbell
04 Jun 2011, 07:38
Ooooooooh. Jeg ler mens jeg kjenner på frustrasjonen og gleden jeg kjenner så godt.

Imp
05 Jun 2011, 23:57
Så herlig

Kjenner godt igjen lillebror som skal på do og ha det gøy! Mange ting har havnet i den doen gitt...