PDA

Se full versjon : Omvendt masing

Sanglerka
14 Jul 2011, 13:43
Herlig med sommerferie, masse tid sammen og mindre stress. Skolejenta er megafrustrert, hun er ikke vant til at det ikke er timeplan for så og si hele dagen, så hver dag krakteriseres som kjedelig, uansett hvor få eller mange spennde, koselige ting vi har gjort. Vi har nå kommet i den situasjonen at ungene på fem og seks maser på oss rett som det er. Ikke om hjelp eller oppmerksomhet, men krav om at vi skal arbeide! Den eldste kan ha en temmelig krevende stemme og høres veldig styrende ut når hun spør "når skl du egentlig begynne å jobbe, pappa?" (pappa bygger terrasse) - den minste spør bare ut i luften, uten egentlig å vente på svar. Utrolig furstrerende og provoserende for oss, som ikke kommer i gang med det vi vil gjøre, fordi vi bare må vaske klær, rydde vekk maten, lage middag og hjelpe med å ta frem sykler eller tappe vann ibassenget først... Vi maser en del på minsten selv for tiden, han lever i sin egen verden og må omtrent holdes i hånden for å utføre den minste konsentrerte handling. Men hvordan kan vi håndtere denne masingen deres - vi synes begge det er utrolig provoserende, selv om vi jo i en rolig stund skjønner at de ikke mener å være "frekke".

Jeano
14 Jul 2011, 20:40
Tror jeg rett å slett har dde fortalt at nå er det ferie og nå tar vi livet litt med ro, om de ikke vil høre på det kan du si at dere bestemmer selv når dere vil gjøre ditt og datt

charlie_83
14 Jul 2011, 20:52
Enig med Jeano. Og kanskje si at du vet ikke om du eller pappa skal gjøre akkurat det idag. Kanskje dere gjør noe helt annet. Jeg forstår at det kan høres ut som om de vil dirigere dere.
Høres litt ut som om de er rastløse som du sier, og da vil de kanskje ha noe å følge med på hele tiden. De vil muligens også ha service og stimulans som de har i barnehagen.
Hva med å kontre med å spørre om ikke de vil gjøre noe? Feks putte klærne i vaskemaskinen, finne på hva dere skal ha til middag og kanskje komme med forslag til handleliste. Eller dere kan sette opp en slags tidsplan om det passer dere voksne bra, hvor dere har faste tider for måltider og "jobbetid" for dere voksne som betyr leketid for de små. Før jobbe/leketid, så skal alt som behøves i den perioden være funnet frem. Altså leker osv. Så får dere si ifra når dere da jobber med det dere gjør, at dere vil gjøre det da i stedet for å hjelpe til med andre ting. Eller da spørre om ikke de vil hjelpe dere istedet.

Vet ikke helt jeg, men dere kan jo sette dere ned med de og si at dere blir slitne i hodet og vil ha litt ferie fra folk som spør om alt slik det ofte er i jobbhverdagen.

Sanglerka
14 Jul 2011, 21:55
det ligger nok en god porsjon veslevoksenhet i det også - storesøster føler seg sååå stor nå som hun er ferdig med 1. klasse. Veldig søtt, men slitsomt når hun skal være voksen for oss voksne også... Passer på lillebror i ett og alt, selv om vi gir klar beskjed om at det er vi som er voksne, og at hun ikke har noe med å mase/kjefte på ham.

Jeano
14 Jul 2011, 22:45
det ligger nok en god porsjon veslevoksenhet i det også - storesøster føler seg sååå stor nå som hun er ferdig med 1. klasse. Veldig søtt, men slitsomt når hun skal være voksen for oss voksne også... Passer på lillebror i ett og alt, selv om vi gir klar beskjed om at det er vi som er voksne, og at hun ikke har noe med å mase/kjefte på ham.

Det der er storesøstersyndrom tror jeg. Jeg har ei her på 14 som kunne gått rett inni mammarollen 1000 ganger bedre enn meg, noen ganger synes hun at jeg er frekk når jeg ikke kommer løpende om Mille gråter(Mille er straks 3 år og er minisjef i huset)
Jeg har jo fortalt henne at babyer ikke skal gråte, men om Mille vil ha en is og ikke får blir det drama. Og da skal storesøster "hjelpe" til

Sanglerka
15 Jul 2011, 18:06
Ja, husker jo meg selv som storesøster også... Det var ikke grenser for oppdragelse jeg påførte den stakkars lillebroren min...Men vet ikke om det er noen måte å dempe det på, det ødela i hvertfall mye for broren min og meg :-(