PDA

Se full versjon : Langtidsamming og samvær

Lotta
15 Aug 2011, 22:10
Hei! Jeg trenger råd hos dere damer som er langtidsammere.

Jeg har ammet min datter i snart et og et halvt år, dette ønsker jeg å fortsette med. Men nå presser faren hennes veldig på at han skal begynne å ha vanlig samværsordning med henne, dvs overnatting en dag i uken pluss annen hver helg (fredag til mandagsmorgen). Hun går i barnehage, så d vil da si at hun i pappahelgene blir borte fra meg fra fredags morgen til mandags ettermiddag. Per nå har han samvær en ettermiddag i uka og en formiddag annen hver helg. Nå sier han at han går til retten om han ikke får det slik han vil.
Det er flere grunner til at han har så lite samvær.

Han sier at ammingen bare er tull og kun kos, og at det er jeg som har et problem med å løsrive meg fra henne, og lignende ting sier han. Men jeg vil jo fortsette å amme henne! Hun syns jo det er så godt, og vi får en sånn spesiell kosestund, hun har et veldig godt imunforsvar pga det, og om hun er litt krutete så blir hun alltid blid etter litt pupp, og de få gangene hun er syk er det det eneste hun vil ha. Og når hun våkner om natta får hun pupp og så samsover vi resten av natta.

Tror dere at dette er argumenter gode nok i en rettsak for at jeg skal få lov å fortsette å amme henne? Tror dere noen kan kreve at jeg må slutte? Melka blir vell borte når hun skal være så lenge borte fra meg? Hvordan er det med TiO, hvis hun skal være borte ei hel helg? Jeg føler hun er altfor lita..!

Det er som sagt flere grunner til at han ikke får ha vanlig samvær med henne. Det ønsker jeg ikke gå inn på. Men jeg kan jo tilføye at jeg forlot han da hun var fem uker gammel, og hun og han er ikke vant til å bo sammen.

Håper noen av dere kan svare meg.

Thinkerbell
15 Aug 2011, 22:38
Vet du hva? Hvis du vil fortsette å amme, kan det godt hende du greier det selv med vanlig samvær. Jeg synes i utgangspunktet langtidsamming er det samvær bør stå og falle på. At det er flere andre grunner er en annen sak, det skal ikke jeg uttale meg om.

Rivella
15 Aug 2011, 22:51
Hei Lotta, jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg, og at du synes det er lenge å kanskje skulle være borte fra datteren din fra fredag morgen til mandag ettermiddag. Samtidig er det jo kanskje fint at hun har en pappa som er interessert i samvær?

Jeg drister meg til å lufte noen tanker, selv om jeg ikke anser meg selv for å være en hardbarket langtidsammer. I og med at det er snakk om rettssak, regner jeg med at dere ikke har noen særlig god dialog per i dag. Jeg tror likevel at jeg ville bestrebet meg til det ytterste for å unngå det, både fordi jeg har inntrykk av at prosessen i seg selv ofte er veldig opprivende, og fordi jeg tror den kan skape nye sår som vanskeliggjør et godt samarbeid i lang tid fremover.

For å være helt ærlig tror jeg dessuten (men jeg må understreke at dette bare er personlig synsing) at en rettsinstans ville lagt liten vekt på ditt ønske om å amme videre all den tid barnet allerede har passert det man i Norge anser som gjengs ammealder. Med andre ord: Om det kommer til en rettssak, er det kanskje andre argumenter som bør frontes i stedet?

Men er det uaktuelt for dere å prøve andre løsninger? Bor dere i nærheten av hverandre? Kan det funke at pappaen har mer samvær med datteren sin på dagtid i helgene, men at hun sover hos deg? Er det helt uaktuelt at dere kan sove i samme leilighet alle tre i en overgangsperiode? Jeg kjenner jo ikke forhistorien deres, og det kan godt være veldig gode grunner til at det er helt uaktuelt, altså, så det er ikke meningen å tråkke i noen salat her, men jeg ville bare nevne det, som et alternativ man kunne vurdere å teste en periode, før man eventuelt tar stilling til om rettssak er nødvendig.

Hm... Vil avslutte med å understreke at dette er skrevet i beste mening, og at jeg håper du leser det med velvillige øyne, for jeg ser at noen formuleringer kanskje kan virke strenge og kritiske, men de er ikke slik ment, altså, men mer som forsøk på høyttenkning rundt problemstillingene du skisserer.

siemens
15 Aug 2011, 23:15
Dette var ikke lett å gi gode råd til, men jeg er nok på linje med Rivella her og satset på andre motargumenter for å etablere økt samvær nå. Jeg tror at det er vanskelig å argumentere med amming i en eventuell rettsak når barnet er ett og et halvt år, selv om WHO anbefaler to år. Men her finnes det kanskje tilsvarende saker der det finnes presedens. Når det gjelder å fortsette ammingen finnes det eksempler på langtidsammere som kan fortsette selv om det er to-tre dagers pause. Evt kan du pumpe i helgen.

Lotta
15 Aug 2011, 23:18
Tusen takk for svar dere :) Jeg skjønner at jeg kan bli oppfattet som egoistisk og at jeg vil "ha henne for meg selv", men det er ikke det som er tilfellet. Er vanskelig å skulle forklare situasjonen uten å fortelle alt. Uansett takk for at dere svarer :)

Jeg forstår at ammingen ikke er grunn alene til at ikke skal få ha så mye samvær. Er andre grunner til at jeg ønsker at han ikke skal ha så mye samvær.

Men jeg syns det blir vanskelig/sårt å stoppe ammingen pga at han skal ha så mye samvær. Hun kommer jo til å huske at vi pleier å amme, men så vil det ikke være melk der (?)..

Lotta
15 Aug 2011, 23:20
siemens: Får kun ut to stråler når jeg prøver å klemme ut :p Men er med godt mot, når du sier du har hørt om andre som kan ha to - tre dagers pause :)

siemens
15 Aug 2011, 23:23
Jeg tenkte ikke at du vil ha henne for deg selv altså, og at du - ut i fra det lille du forteller - har gode grunner for å ikke ønske å trappe opp samværet nå.

Når det gjelder langtidsamming så er ikke jeg noen ekspert altså, har sluttet selv ved 1 1/2 år etter mye rot og tull, og ikke fått til å pumpe eller klemme ut selv heller.

Wanaagsan
15 Aug 2011, 23:36
Jeg tror nok òg at amming ikke vil veie så sterkt i en rettsak. Men kanskje det kan være mer vektig i en mekling? Da satt i en sammenheng med mer gradvis overgang til mer samvær, kanskje?

Jeg har ammet de to yngste lenge (2;6 og 2;9 år), men ammet stort sett hver dag. Fikk veldig spreng da jeg var vekke to netter da yngste var to år. Men vi ammet ganske mye, da. Det går kanskje an å fortsette å amme sjøl om du får en halv ukes pause nå og da. Melkemengden vil jo da reduseres betraktelig, og når det er lite melk, blir utdrivingsrefleksen mye seinere. Dette er nok naturens måte å sørge for at ammingen tar slutt etter hvert. Barnet blir mindre interessert når det tar lang tid å få ut melken. Men jeg tror det kan fungere - hvis du har rimelig samarbeidsvillig utdrivingsrefleks og hvis barnet er veldig interessert (noe hun kanskje er etter en hel helg uten mamma...?). Jeg tror det kunne fungert med min yngste. Det var jeg som valgte å avslutte ammingen for et år siden (en måned før en operasjon hun skulle ha i munnen - da hun ikke fikk lov til å die de første døgnene etterpå...). Men etterpå ville hun stadig sutte litt, og vi kunne helt sikkert ha begynt igjen - etter hennes interesse å dømme. (Nå liker hun ikke smaken av melken lenger, men hun savner å ha puppen i munnen).

Hjertemamma
15 Aug 2011, 23:39
Jeg har fortsatt ammingen etter flere dagers fravær fra en på 22 måneder. Jeg tror dere fint kan fortsette selv om hun overnatter borte to netter annenhver helg. Mange langtidsammere har opphold på flere dager uten at de har sluttet.

Men jeg tror jeg ville hatt mange like følelser som deg om at vanlig samvær ble for mye for et så lite barn. Tror allikevel det er halvannet år som blir anbefalt som nedre grense på familievernkontorene. Så her er nok ikke samfunnet på samme linje som morsfølelsen (som jeg tror mest på).

Håper dere finner ut av det til beste for barnet :hug:

Lotta
15 Aug 2011, 23:43
Dette svaret falt i smak :) Hun ELSKER puppen, så tror nok hun i værtfall skulle ha lyst nok :) Har helt siden hun var lita hatt dårlig utdrivningsrefleks, altså det har tatt lang tid før melka har kommet. Men må jo bare prøve uansett :) Jeg vil så gjerne fortsette å amme.

Lotta
15 Aug 2011, 23:45
Familievernkontoret har presset på med økt samvær hele veien! Føler at de bare er opptatt av far :/ Skulle ønsket at det kunne vært en part som bare så barnets side.

Marigold
16 Aug 2011, 01:39
Støtter flere andre her: Jeg tror ikke melken blir borte på så kort tid. Og jeg ville forsøkt å starte med samvær fra en dag til en annen - ikke en hel helg.

Var dere gift? Jeg innbiller meg at ekteskapet i disse dager fungerer som en beskyttelse for mannens rettigheter. Så hvis dere bare var samboere, så burde dine synspunkter telle mer. Men her kan jeg være fullstendig på jordet. (noe jeg ofte er)

Og - selvsagt er det viktig at pappaen vil stille opp.

Lotta
16 Aug 2011, 12:06
Var ikke gift, nei. Bare samboere.

Lille O
16 Aug 2011, 12:17
Ville bare stikke innom å si at etter en gradvis nedtrapping, med amming kanskje hver andre, hver tredje, av og til hver fjerde dag, av min nå 2-åring, så har melka holdt seg. Og etter et langt opphold på nesten 2 uker, var det fremdeles melk, jeg hadde sågar spreng.. Så melka trenger ikke å bli borte i en fei. (Og at hvis det går mot økt samvær, så kunne kanskje gradvis nedtrapping vært en idé). Jeg ville kanskje stått steilt på at hun skal være hos deg om nettene, kanskje fram til hun blir 2(kanskje enda mer ideelt sett 2,5, da forstår de MYE mer), men åpne opp for at han kan ha henne flere dager på rad, ja, kanskje daglig i en periode - fra morgen til ettermiddag..