PDA

Se full versjon : TiO gjør meg dyktigere i jobben :)

Wanaagsan
27 Sep 2011, 10:06
Jeg tror det å få barn er det som har lært meg mest om mennesker. Mannen påstår at å være hjemme med barn egentlig er dårlig for karriæren (men han har valgt det på tross av det). Men jeg syns at jeg har lært så mye av barna at det bare er et pluss ift jobben min. Nå har jeg ikke noen karriærejobb, da. Ikke sånn at jeg rykker opp i lønn pga dyktighet og sånn. Er lærer...

Etter at jeg fikk barn, har jeg lært så mye om relasjoner, psykologi o.l. Og særlig TiO-vennlige bøker har gitt meg mye. Hører "Ditt kompetente barn" på lydbok igjen (dvs har lest papirversjonen før), og den gir meg stadig nye tanker.

I går hadde jeg en samtale med en deltaker som ble vellykket rett og slett fordi jeg klarte å anerkjenne deltakerens dilemma. Jeg er oppvokst med "Neida, det går så bra, så - du er så flink, så, - Neida, det gjør ikke vondt"-type utsagn. Nå greier jeg å anerkjenne og si at "Jo, det kommer til å bli vanskelig. Denne situasjonen har kanskje ingen ideelle løsninger" o.l. Og jeg merker at vi får så mye bedre kontakt enn når jeg prøver å bare oppmuntre og si at "det skal nok gå fint" når jeg vet at det sannelig ikke blir lett. Jeg har lært å si at å lære å lese tar mange år, og at det vil bli en tøff oppgave. Og at det er en tøff oppgave å lære norsk og å lære å lese samtidig - det stiller mye større krav til deltakeren enn til de som har god utdanning fra før. Før trodde jeg det ville avskrekke noen fra å forsøke. Men jeg merker at det er lettere å gå i gang med en tøff oppgave når noen andre ser hvilken stor innsats man legger inn. Så vet man at man ikke er dum når det går trått...

Jeg har lært mye som jeg kan bruke på hjemmebane òg, selvfølgelig. Men den bonusen at jeg blir flinkere i jobben min, var et litt uventet pluss. (Burde sikkert ha forventet det, men det kommer som litt overraskende mestringsfølelse. Og det er godt :) )

Liz
27 Sep 2011, 12:56
Enig med deg :jupp:

Pepper
27 Sep 2011, 13:12
Jeg har samme erfaring som deg. Jeg har lært masse via ringblomst som har formet og endret meg som menneske.
Jeg har en stilling som innebærer en del personalmessige spørsmål, og jeg merker en stadig utvikling hos meg selv på at jeg klarer å møte disse på en mer konstruktiv måte.

Ambivalent
27 Sep 2011, 15:52
Enig, har også god nytte av det som barnefysioterapeut :)

Eple
27 Sep 2011, 17:59
Er så enig! :jupp:

Jeg tenker at så lenge man har en jobb man trenger å omgås mennesker så kan en større bevissthet omkring kommunikasjon og relasjoner være en kjempefordel. Jeg har selv hatt stort utbytte av det jeg har blitt utfordret på av Juuls bøker. Og foredrag. Der må jeg nesten si at foredraget om ungdom er det jeg har fått mest utbytte av i jobbsammenheng. Det å lede ungdommer kan man ikke gjøre med formaninger- som han sier "fra omsorgsgiver til sparringspartner". Og det er jo så riktig! De trenger jo omsorg også, men på en annen måte.

"Kjeft mindre" har også gitt meg mye. Og denne oppstarten har vært tøff pga situasjonen skolen er i, men jeg har aldri kjeftet så lite før. Mitt nye mantra har jeg fått her på Ringblomst- "jeg blir ikke irritert, jeg lar meg irritere". Jeg trekker pusten oftere og klarer å se klart.

TiO og Ringblomst er genialt egentlig. Og så Juul og han andre dansken- :fnis:

siemens
27 Sep 2011, 21:58
Jeg har også utelukkende opplevd en positiv effekt på jobbe-siemens av å henge her. Jeg kunne dog trengt litt mer konkret feedback ifht den jobben jeg gjør, men det er ikke så lett å få til.

Stratos
27 Sep 2011, 22:22
Helt enig! Tenker på det hver dag i møte med ungdommene på jobb :jupp: Jeg vil også på foredrag om ungdom, Eple!

Eple
27 Sep 2011, 22:27
Jeg har også utelukkende opplevd en positiv effekt på jobbe-siemens av å henge her. Jeg kunne dog trengt litt mer konkret feedback ifht den jobben jeg gjør, men det er ikke så lett å få til.

ja det er jeg også enig i. Her har de begynt med noe som kalles "skolevandring". Dvs at ledelsen er med i timene og jeg synes det er helt topp! For det første ser mer av det som faktisk skjer i klasserommene- på godt og vondt. For det andre får man i gang en samtale om hvordan klasseledelsesopplegget faktisk brukes. Jeg hadde med meg en i ledelsen og synes det var kjekt å snakke om kommunikasjon, relasjonsbygging og fagformidling. Endelig ble jeg sett og fikk feedback! :hopp:

Jeg vet at ikke alle er glad for dette med skolevandring, men jeg elsker å ha med meg andre i undervisningen jeg! Kunne ønske flere foreldre ville komme også- det hadde jeg garantert invitert til om jeg var kontaktlærer :nikker:

charlie_83
20 Oct 2011, 18:35
Gleder meg til å lære mer jeg :knegg: og til å klare å bruke dette på alle områdene i livet mitt...fortsatt henger mye gammelt igjen.
Jeg blir inspirert av dere!