PDA

Se full versjon : Sikkert litt off-topic, men dette med medisin og amming av større barn ...

Linemor
28 Sep 2011, 22:06
Jeg har blitt syk og er fullstendig stemmeløs på 3. dagen nå, og kvier meg veldig for å gå til legen kjenner jeg - fordi jeg ikke vil ha antibiotika ...

Sønnen min blir straks 3 år, og ammes enda, men jeg tror vi er veldig nær ved å slutte nå - bare ikke helt enda, og helst vil jeg velge selv og trappe ned helt til det blir slutt, istedet for en bråslutt som følge av medisin.

Sist jeg gikk på antibiotika var han 1,5 år, og da fikk jeg en type som man kunne bruke mens man ammet, men denne tålte jeg ikke...

Så hvordan er det når barna er så store som de er nå. Tåler de at mor får en kur med antibiotika eller er dette veldig dumt? Har prøvd å google det, men det kommer barde informasjon om spedbarn ...

Eple
28 Sep 2011, 22:14
Så dumt at du ikke tåler medisinen!

Men hvilket forhold har han til ammingen nå- er det bare kos innimellom eller sovner han fast ved brystet? Jeg tenker at å bryte brått er vanskelig, men innbiller meg at når de er 3 år så må det være lettere enn hvis de er 1 år? (eneste jeg har prøvd- var nødt jeg også og det var IKKE kjekt) Tenker at 3 åringen har jo mer språk og man kan forklare, man kan anerkjenne, gjøre avtaler og finne alternativer. Og pappaen kan kanskje lettere slippe til?

Uansett- riktig god bedring! :venner:

Linemor
28 Sep 2011, 22:24
Han er ekstremt glad i puppen og spør jevnlig om ettermiddagen når vi kommer hjem fra jobb og barneh. Litt for mye. Men jeg kjenner at den eneste grunnen til at jeg vil slutte er pga omgivelsene og at jeg føler at jeg gjør noe "feil". For meg er det ikke noe problem, og jeg ser hvor mye han koser seg og slapper av. Men nå har vi kuttet ut til kun kveld og natt. Jeg kan fint si at nå er det nok, nå kan jeg stryke deg på ryggen istedet. Litt sur blir han jo, men det går - Er verre om natta. Min nattesøvn er hellig kjenner jeg, og jeg er ikke særlig kampklar midt på natta når jeg skal grytidig opp på jobb dagen etter. Det er vel de kampene jeg kvier meg til å ta ..

Så derfor hadde det vært fint å kunne vente med å slutte helt til jeg var klar for det selv. Juleferien for eksempel :) Ser for meg noen tøffe netter nemlig ...

Taratroll
28 Sep 2011, 22:25
Har du sjekket i legemiddelhåndboken? http://www.legemiddelhandboka.no/xml/
Ofte står det noe annet der enn i pakningsvedlegget til medisinen. For medisinprodusentene har en tendens til å helgardere seg.

I tillegg tror jeg nok at medisin som går over i brystmelken har mye mer virkning på en liten baby som tar all næring derifra enn en treåring som tar seg en liten tår i blant.

Sjalabais
28 Sep 2011, 22:27
Jeg er kanskje litt uforsiktig i forhold til amming og medisiner mens en ammer så store barn... Er det en type antibiotika som barnet ville ha fått ved tilsvarende sykdom selv, så ammer jeg uansett om det er gitt klartegn til det eller ei i forhold til amming av spedbarn. Det er virkelig stor forskjell på å fullamme en baby på kun noen få uker og å delamme et barn på tre år.

Gå til legen og hør hva h*n har å si, og få legen til å sjekke Relis framfor Felleskatalogen når h*n skal se hva som er forenelig med amming :)

CarinaNV
28 Sep 2011, 22:42
kanske du kan få hjälp här?
https://www.tryggmammamedisin.no/

Madison
28 Sep 2011, 22:47
Jeg er kanskje litt uforsiktig i forhold til amming og medisiner mens en ammer så store barn... Er det en type antibiotika som barnet ville ha fått ved tilsvarende sykdom selv, så ammer jeg uansett om det er gitt klartegn til det eller ei i forhold til amming av spedbarn. Det er virkelig stor forskjell på å fullamme en baby på kun noen få uker og å delamme et barn på tre år.

Gå til legen og hør hva h*n har å si, og få legen til å sjekke Relis framfor Felleskatalogen når h*n skal se hva som er forenelig med amming :)

Signerer. Pluss at det er slett ikke sikkert du har en infeksjon som trenger antibiotika -- gå nå til legen og få råd og pleie.

Jeano
28 Sep 2011, 23:59
Forstår at du ikke vil slutte brått ja.
Greit å ta "kampen" når man er frisk og har ferie.
Ellers har jeg ikke så mye å si annet enn at 3 åringer også får antibiotika og at jeg derfor tror at det ikke er skadelig

Wanaagsan
29 Sep 2011, 22:13
Vet legen hvor gammelt yngstebarnet er? Hvis ikke, kan du jo si at du ammer... og at barnet er over ett år og bare delammes. Så får du høre legens anbefaling uten fordømmelse... Hvis du ikke bare vil si til legen at du ammer en snart-3-åring. Jeg tror jeg kunne sagt det, men jeg har det med å flagge "retten" til å amme store barn. Ikke til alle og enhver, men til ganske mange. Har sagt det til leger òg (minsten ble (planlagt) operert i munnen som 2 1/2-åring, og jeg lurte på om jeg burde slutte å amme). Leger er jo de i helsevesenet som er minst begeistret for amming, så de så jo bare rart på meg... Men jeg syns godt de kan få høre det av og til. Medisinfaget kan godt begynne å dreie seg litt mer om helse og litt mindre om bare sykdom og reparering av uhelse!

lille snurre
30 Sep 2011, 19:03
Fullstendig stemmeløs blir man vel stort sett ved virusinfeksjoner... Så det er nok ikke sikkert du får noe antibiotika.

Du får ta en tur til legen for å utelukke en bakteriell infeksjon, og hvis det skulle vise seg å være bakterielt får du høre med legen hva som finnes:)

God bedring! Jeg mister stemmen helt en gang vært annet år omtrent. Utrolig kjedelig og kan fint sitte i i inntil tre uker:(

Har "smart" telefon med aktiv auto correct...*sukk*