PDA

Se full versjon : Spennende foredrag fremover! Med Juul, både i Oslo og i Stavanger

Eple
02 Jan 2012, 23:50
Famlab har flere spennende foredrag og kurs fremover! :hopp:

Juul- om papparollen- klippet fra famlabs side:

Med udgangspunkt i sin bog ”Mann & Pappa” , CappelenDamm 2011, vil Jesper Juul snakke om menns og fedres gamle og nye roller og de best egnede strategier til både at beholde sin værdighed, udvikle sin kompetence og opretholde et likeverdigt samliv med kvinner og mødre.

Jesper juul vil holde flere korte foredrag brudt av dialog med deltakerne

Dato og sted:
Oslo
Mandag 12. mars kl. 18.00 - 21.30.
Sagene samfunnshus, Kristiansandsgate 2, Oslo.

Stavanger
Onsdag 14. mars kl 18.00 - 21.30.
Viktoria hotell, Skansegaten 1.

Les mer her:
http://www.famlab.no/mann_og_pappa.asp

__________________________________________________ _________________

Om livet med tenåringsfamilien- Juulforedrag i Oslo

TEENAGEFAMILIEN
Pay-back eller berikelse?

Sett over en generation er der sket en mindre revolution i forholdet mellem
teenagere og deres forældre. Aldrig før har så mange intense og
meningsfulde dialoger fundet sted som nu. Ikke desto mindre trives mange
af de traditionelle myter om "kunsten at overleve med en teenager i huset"
- som om disse ungdommer faktisk udgør en trussel mod forældre og
familie. Der er måske to hovedårsager til dette.

Den ene er at livet er
blevet farligere og selv om de unge er opdraget i en demokratisk ånd
mangler vi stadig at tage det sidste, forebyggende skridt og træne
børnenes personlige ansvarlighed de første 12 år af deres liv.
Den anden årsag er, at mediernes billede af ungdommen er groft forvansket og
negativt.

Under alt dette ligger de unges behov for deres familie, for
rollemodeller og får en helt ny form for lederskab til afløsng af alle de
frugtesløse forsøge på at opdrage sig ud af konflikter og problemer
JJ vil denne aften beskrive den nye og vigtige rolle, som forældre kan
spille i deres halvvoksne børns liv samtidig med at de forbereder sig på
at give slip på barnet og byde den unge voksne velkommen i fællesskabet.

Spørgsmålene er mange:
- Hvad kan man forvente af en 14 eller 16-åring?
- Hvilke krav kan og bør man stille.
- Hvor vigtigt er det at sætte grænser, lave regler, iværksætte
konsekvenser osv?
- Hvordan kan vi få meningsfulde dialoger med vores store børn?
- Hvordan og hvornår bør forældre gripe inn?

Praktisk informasjon:

Dato og sted:

Torsdag 15. mars i kl. 18.00 - 21.30.
Håndverkeren Kurs- og Konferansesenter
Rosenkrantzgate 7, Oslo.

http://www.famlab.no/tenaaringsfamilien_.asp

Kjenner jeg får veldig lyst til å reise og høre- spes det om tenåringsfamilien. Det er så aktuelt for meg :jupp:

Hjertemamma
03 Jan 2012, 10:22
Var det ikke et som skulle handle om barns aggresjon også? Det syntes jeg hørtes spennende ut nemlig.

Wanaagsan
03 Jan 2012, 11:59
Lurer på hvorfor Famlab har fått så stort fotfeste i Stavanger og ikke i Bergen... Jeg savner Famlabkurs her! Bergen er tross alt større... (Men kanskje ikke når man slår sammen Stavanger og Sandnes, og det kan man jo gjøre i denne forbindelse...). Kanskje Bergen er en by med konservative særinger? Jeg kan ikke motbevise det...

Og bak denne irritasjonen mener jeg bare at jeg har lyst til å gå på Famlabkurs uten å måtte reise så langt... Alle som ikke bor i en storby vil sikkert tenke at dette er sutrete...men sånn er nå mentaliteten til bergensere. Vi er vant til å få det vi trenger her vi bor...

Purra
03 Jan 2012, 14:18
Jeg synes og det er rart Waanagsan,skulle gjerne vært på kurs i Bergen jeg. Kanskje planen er at Eple starter opp etterhvert?

Wanaagsan
03 Jan 2012, 19:24
Jeg synes og det er rart Waanagsan,skulle gjerne vært på kurs i Bergen jeg. Kanskje planen er at Eple starter opp etterhvert?Det hadde vært fint om Eple startet opp etter hvert... Men jeg tror faktisk de har en i Bergen. Jeg fikk et navn da jeg spurte - jeg vurderte å overbevise FAU om at det var lurt...men så oppdaget jeg at FAU nesten ikke har penger...:(

alvine
08 Jan 2012, 13:56
Spennende! :)

smithton
08 Jan 2012, 22:57
Spennende! Jeg har planer om å gå på kurs om aggresjon i Stavanger:) Jeg tror det er mange famlabmedlemmer i Stavanger. Visstnok har Stavanger nest flest medlemmer i Norge (Oslo har flest). Kanskje derfor de kommer til Stavanger og ikke Bergen.

Hans Holter Solhjell
11 Jan 2012, 21:16
Hei,

Det stemmer at vi har nest flest medlemmer i Stavanger, etter Oslo. Det gjelder både på nettsiden vår, www.famlab.no, og på facebooksiden vår, http://www.facebook.com/pages/Famlab/245790402050

Hvorfor det er slik skyldes nok at den tidligere lederen av Famlab bor i Sandnes utenfor Stavanger og over flere år bygget opp et nettverk der. Om det også skyldes kulturelle forhold vet jeg ikke.

Når vi har flest kurs i Oslo skyldes det også at det er her jeg bor (jeg har drevet Famlab de tre siste årene) og at det å arrangere, og spesielt markedsføring, krever ganske mye og er lettere å få til der man bor og har nettverk enn andre steder. Det er for eksempel ganske vanskelig for meg å drive markedsføring i andre byer, da mye av markedsføringen er basert på plakater, oppslag i butikker, helsestasjoner og så videre, og også tidligere deltagere. Mange deltar på flere kurs, gjerne over flere år, og er en viktig kilde til deltagere. Vi har ingen andre midler å arrangere for enn det deltagerene betaler og er derfor avhengig av å ha en viss deltagelse for å gjennomføre kurs.

Men vi vil gjerne komme andre steder også, så om noen ønsker å invitere oss og har gode nettverk å spre informasjon i, eller kan trekke sammen grupper på forhånd, så kommer vi gjerne. Selv har jeg vært flere ganger på vestlandet invitert av barnehager.

Lille O
11 Jan 2012, 21:26
Hans:

Finnes det noen info noe sted på nett om hva dere kan tilby av kurs til foreldre og barnehager??
Kunne godt tenkt meg å engasjere barnehagen til å invitere noen foredragsholdere oppover hit, mot foreldrebetaling...!

Hans Holter Solhjell
11 Jan 2012, 22:16
Hei Lille O.

Takk som spør.

Du finner en oversikt over de kursene vi tilbyr her, http://famlab.no/seminar.asp

Eple
12 Jan 2012, 19:19
Hei Hans! :juhu:

Kjekt å se deg her og.

Hans Holter Solhjell
12 Jan 2012, 19:42
Takk:)