PDA

Se full versjon : Å kunne sette ord på egne følelser...

Prestekrage
27 Jan 2012, 20:01
Jeg er så stolt over at barna mine har en så godt utviklet evne til å forstå og uttrykke både egne og andres følelser.

Her forleden satt Tumle og proklamerte at han ville bli superhelt når han ble stor. Men etter en liten tenkepause la han til litt mer usikkert: "Men jeg tror ikke jeg kan bli det likevel, for jeg blir litt fort redd".

I dag hadde vi på radioen da sangen Møkkamann ble spilt. Jeg la merke til at Tumle lytta intenst, og etterhvert så jeg tårene i øynene hans. "Mamma, jeg blir så trist inni meg av den sangen. Den stakkars mannen bor alene i skogen og kjæresten har dratt fra han." Da var det bare å holde godt rundt han, for sangen hadde gjort sterkt inntrykk på han.

Han likte ikke at de kalte mannen møkkamann, så jeg må innrømme at jeg kom med en hvit løgn og forklarte at det de mente var "mørkemann", og at det var noe de kalte han fordi han gikk ute i mørket om natta.

Pludrik på sin side var mest opptatt av hvorfor kjæresten hadde forlatt han. Jeg svarte at det sa sangen ikke noe om, så det var ikke så godt å vite. Også spurte jeg han hva han selv trodde. "Jeg tror han glemte å vise henne hvor glad han var i henne, og så en dag dro hun fra han, og da var det for sent. Han angrer nok veldig på det nå."

Augusta
27 Jan 2012, 20:11
Så herlige barn du har!

Prestekrage
27 Jan 2012, 20:15
Så herlige barn du har!

Ja, jeg vet. :) At de har så sterke følelser og følelsesuttrykk kan være ganske utfordrende til tider. Tumle tar f.eks. lett til tårene og Pludrik kan argumentere mye. Men mest av alt er jeg veldig glad for at de har så mye emapti og at de klarer å sette ord på tankene og følelsene sine.

Eple
27 Jan 2012, 22:08
:forelsket:

Kanelisvingane
28 Jan 2012, 00:09
:firehjerter:

siemens
28 Jan 2012, 08:18
:hjerteballong:

Ambivalent
28 Jan 2012, 11:30
Så gode gutter!