PDA

Se full versjon : Når er de klar for å få bestemme selv

charlie_83
15 Aug 2012, 10:56
Når skal de få lov å erfare og bestemme ting selv?
Leste en tråd her ang påkledning, og lurte litt på om metoden for at jr skal bli litt mer villig til å ha klær på er å la han være ute naken slik han helst vil? Eller er han for liten?

Når det gjelder mat feks må vi stole på at han selv finner ut hva han må spise for å holde seg mett, bare vi stiller med maten. Men så vil han ha banan etter middagen, eller juice i stedet for vann. Kroppen som behøver karbohydrater eller lyst på nøe søtt?

Og når han har badet i søledammer og vi bærer ham hylende inn fordi han er våt. La han kjenne etter selv?

Også søvn da..det er jo et eget kapittel, men sikkert kombinert med at vi ikke leser signaler godt nok.

Og deigspising? Naturlig konsekvens er vond mage, men husker de det?

Og at han vil hoppe fra brygga eller uti bekken. La han hoppe med redningsvest på. Utrolig slitsomt å holde han i nakken hele tiden nå i alle fall.

Kommer mere:)

*tappetitapp*

Lille O
15 Aug 2012, 20:20
Tror ikke de vet så godt sitt eget beste, rent annet enn de basale behovene når de er så små, jeg. Altså, EC-babyer, lærer seg f.eks å kjenne når de må gjøre fra seg. De vet når de trenger nærhet/trøst og de gir beskjed (som kanskje ikke er så lett å tolke :sparke: ) når de er trøtte.. Sånn rent utover det, så tror jeg ikke at de skjønner så mye av logiske konsekvenser før de begynner å nærme seg 3. Eller ulogiske konsekvenser :fnis: Eks.Tobo er en stikk av-unge.. Ekstremt fra 1-2, ganske ekstremt fra 2-3, litt ekstrem nå, som 3-åring. I år fungerte det å tegne opp en grense i oppkjørselen og si at om han kryssa den grensa med sykkelen sin, uten å snu - ble sykkelen inndratt (inntil videre, ikke for alltid lissm), og han måtte inn. Etter at han røyk inn én gang, fattet han det. I fjor som 2-åring, hadde det ikke funka, overhodet! Men det var en ulogisk konsekvens mannen fant på da (dog, en høyst nødvendig en, ettersom vi ikke bor veldig langt fra E6 )

Metamorfose
15 Aug 2012, 21:27
Eg prøver så godt eg kan å hugse at det er forskjell mellom å utforske og erfare, og å ha ansvaret for liv og helse. Ungane får prøve seg fram, men eg har ansvaret. Det inneber at eg tar med meg genser og bukse til 2,5 åringen som ville gå i shorts og singlett, og sko til eittåringen som aller helst vil ha på storesøster sine crocs. Som oftast finn dei ut sjølv at dei treng det eg tok med, men eg kan også spørje etter kvart om eg t.d. kan få kle på dei sidan eg syns det er kaldt og ikkje vil at dei skal bli sjuke. (No ser eg at det høyres ut som om me aldri krangler, men det gjer me altså. Det er ikkje alltid det går så knirkefritt...)

I dag satt ungane skrubbsvoltne ved bordet og venta på middag. Då satte eg fram grønnsakene først, og fiskekakene litt etterpå - fordi det er lettare for dei å velge det som står rett framfor nasa. Eg tenker at i løpet av ei veke så vil eg at dei får i seg variert mat, men det treng ikkje nødvendigvis vere mykje forskjellig ved kvart måltid. Jus har me restriksjonar på fordi det ikkje er bra for tennene, banan tyr me til i hytt og pine som "ventemat" eller ein "attpåklatt" dersom ungane plutselig kjenner at dei var enda litt svoltne. Eg har hatt eitt par store kranglar med eldste som ville ha mat etter at han var lagt, og kom fram til at det var bedre han fekk ei banan og me var vener, enn at han skulle prøve å sovne med den-svultne-følelsen i magen og vere lei seg for at eg ikkje brydde meg om det.

Om ungane får plaske i dammar og vere våte er litt avhengig av kor langt det er till varmt hus og tørre klær. Det er mitt ansvar. Men er det utfor døra her så er det berre gøy. Eg kan forklare nokre gongar at eg vil helst dei tar av joggeskoene og sokkane fyrst ;) Er det kaldt ute så har mine ungar hatt lyst til å komme inn og hoppe i badekaret etter ei lita stund.

Sikkert kjempegøy å få hoppe uti med redningsvest! Prøv det :coolup:

charlie_83
12 Nov 2012, 19:04
Henter opp denne igjen,og håper vi blir mer dristig på å la jr erfare selv når han ikke er syk hele tiden(noe som forhåpentligvis er etter operasjon imorgen).

*tappetitapp*

Jeano
12 Nov 2012, 19:50
Det viktigste er å velge sine kamper tenker jeg.
Når det gjelder klær og Mille har jeg gitt opp, hun får gå i det hun vil hjemme og til bhg.
I bhg har hun andre grenser og de holder hun.
Så ett eksempel. Hver dag tar jeg med meg ett par sokker i lommen, med en gang hun kommer i bhg tar hun de på.
Jeg orker ikke å true henne til å ha de på til bhg.
Nå i dag skulle vi gå til barneidretten, da fikk hun ikke lov å gå uten jakke. Hadde hun nektet så hadde det ikke blitt barneidrett.
Så jeg har mine grenser og hun får lov å bestemme så langt det går

Thinkerbell
12 Nov 2012, 21:13
Heh. Da yngste - nei, mellomste! - var 20 måneder, strøk han på dør i bare bleia. I februar. Jeg tenkte at det var en anledning til erfaring, men etter noen minutter feiga jeg ut og bar råskinnet inn. Erfaringa ble at bekymringa for hva naboene ville si overstyrte trua på å la dem erfare verden. :alien:

charlie_83
12 Nov 2012, 21:16
:knegg: her har nabolaget sett begge foreldre i undikken i firsprang etter naken hylflirende gutt mer enn en gang:bag:

*tappetitapp*

Akershus36
13 Nov 2012, 08:34
Flirer igjen nikkar gjenkjennande til både Thinkerbell og Charlie!

Store-S kjenner etter sjølv, han har alltid fått lov til det. Og han går ikkje utan jakke eller hue om han synest det er kaldt.
Vesle-S har alltid vore lettare å "styra", med det resultat at han (sikkert fordi han er veldig varm av seg og) gjerne går ut utan jakke. Minus tre i dag, og storebror gjekk med boblejakke, hals og hue til barnehagen (inn og ut av bil), medan veslebror gjekk i collegejakke utan hals og la att hua i bilen....

Eldstemann har alltid fått gå ut på trappa og kjenner etter litt. Og so får han bestemma når han kjem inn igjen. Eg tek med om eg trur det blir for lite.

Men dette er ideelle dagar med utsoven mamma altso, ikkje kvar dag... :bag:

heilo
13 Nov 2012, 12:57
Jeg venter fortsatt på evnen til å dra nytte av erfaringen når det gjelder lillesøster... Hun har vel sjelden så lite på at hun fryser mye, men er stort sett iskald på hendene hvis hun er ute når jeg henter henne. Til tross for at hun ble søkkvåt da vi gikk til skolen i den første "snøstormen" og hun bare hadde vanlig bukse på så nekter hun fortsatt å ha på utebukse når vi skal gå. Hun vil helst ha den tynne jakka på og ikke den forede fordi den er "ekkel" på armene, bedre å fryse :gal:

Lille O
13 Nov 2012, 14:56
3-åringen her har lenge hatt godt grep om når han er for varm inne. Litt dårligere på kuldebiten, men jeg registrerer at frekvensen på "vrenge av alle klærne og løpe rundt i netto'n"-episodene har blitt færre og færre ettersom høsten har kommet på.
Dessverre har han ikke helt koblet dette med utetemp. "I dag er det kaldt ute, du må ha på varm lue og hals" altså før vi går ut - "Men æ é jo varm!" .. Så følger en liten diskusjon om kaldt ute bla bla.. Men det kommer seg vel det også.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2