PDA

Se full versjon : Hva sier helsepersonell til langtidsamming?

Mabel
09 Feb 2013, 11:25
Jeg sitter og fyller ut papirene til sykehuset i forbindelse med fødselen. Der spør de om tidligere fødsler, og "Ammet du lenge?" Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive der. Det kommer jo an på hva man mener er lenge, og hva man mener med å slutte. Guttungen er jo nesten sluttet, men han smasker og sutter litt på puppen av og til om morgenen. Jeg vet ikke helt hva helsepersonell sier til sånt, og jeg har ikke lyst å diskutere våre ammevaner heller. (Jeg prøvde å diskutere nattamming av 9-mnd-baby med helsesøster, og det frister ikke til gjentakelse.) Skal jeg bare si 2 år (det var da vi begynte å trappe ned fra at han fikk så ofte han ville), eller bare svare "ja", eller hva?

Rivella
09 Feb 2013, 14:38
Jeg tenker at begge de to løsningene du skisserer ("ja" eller "to år") er informasjon nok i massevis :-). Lykke til!

Taratroll
09 Feb 2013, 15:34
Er poenget med informasjonen å avdekke evt. ammeproblemer tidligere? Altså at de kanskje kan gi ekstra hjelp til dem som tidligere har slitt med å få til ammingen? For da tenker jeg at det er nok at du bekrefter at du har ammet lenge tidligere, uten at du trenger å utdype dette.

Jeg tenker at du må gjøre det du føler er best. Jeg har ofte valgt å være ærlig om både langtids og tandemamming, rett og slett fordi jeg tenker at helsepersonale faktisk skal vite at det finnes kvinner som gjør dette. Men det er jo stor forskjell på både hvilken respons man får fra helsepersonell og hva man selv føler seg komfortabel med å dele.

Madison
09 Feb 2013, 16:19
Det er jo ikke inkvisisjonen heller, de skal sikkert bare sjekke om du har hatt problemer og trenger hjelp, så ingen grunn til å oppgi mer detaljer enn du er komfortabel med.

Lille O
09 Feb 2013, 16:39
Har fått utelukkende positiv respons når jeg har meldt om at jeg har ammet ene til 15 mnd.og andre til over 2. De fleste synes jo at 15 mnd.var lenge, og "kjempebra!". Og over 2 er visst bare helt woow :fnis:

mamma til sneip
09 Feb 2013, 18:40
Enig med Madison !

Jeg har oppgitt antall mnd, men det er jo fullstendig en privatsak. Poenget er å kunne bistå der det er trøbbel. Ingen bryr seg opplysningen - tror jeg - hvis du har ammet mer enn 6 mnd...(og kanskje ikke da heller? ) her opplyser man jo om dette på skjema til føden - fikk ikke inntrykk at noen av de som jobbet på barsel hadde lest skjemaet:huh: (som kanskje er likegreit ettersom de andre opplysningene der var DEM uvedkommende.

Mabel
09 Feb 2013, 20:05
Taratroll, hvilke reaksjoner har du fått?

Det er mulig at jordmødre ser annerledes på ting enn helsesøstre. Jeg prøvde å "ta opp kampen" med vår helsesøster angående nattamming med å vise henne hennes egne tannhelsebrosjyrer, WHOs retningslinjer og en artikkel av Nylander. "Det er ikke det jeg har lært", fikk jeg til svar. Til slutt fant jeg ut at hvis hun ikke ville høre på hva som fungerer best for oss, så vil heller ikke jeg høre på henne. Da sier jeg ja og ha og gjør det jeg selv mener er best.

Vi har ikke fått negative reaksjoner fra noen vi kjenner. En venninne av meg jobber som jordmor, og hun har bare sagt at amming er flott (men sist hun så at vi ammet var vel når guttungen var to).

Jeg tror kanskje bare at jeg skriver "ja" på skjemaet, og hvis de spør så ser jeg det litt an. Vi hadde jo litt startproblemer vi også; jeg fikk kraftig brystbetennelse den tredje uka og kom ut for en eldre, kvinnelig legevaktlege som prøvde å kna ut betennelsen. Au. Heldigvis fikk jeg antibiotika og bedre råd fra fastlegen, så vi kom oss over det. Slikt er vel kanskje viktigere å opplyse om enn eksakt antall mnd med amming.

Taratroll
09 Feb 2013, 20:44
Jeg har en veldig fin helsesøster, så hun har aldri kommentert det negativt. Ellers har jeg vel bare vært klar på at det er slik vi gjør det, at det er et gjennomtenkt valg og at jeg er sikker på at det er slik vi vil ha det. Føler vel bare at det har vært feil for meg å lyve fordi jeg kan få negative tilbakemeldinger. Samtidig har jeg vel ikke sagt noe om langtidsamming dersom jeg ikke har blitt spurt og det ikke er relevant.

Softis
09 Feb 2013, 22:06
Jeg skrev at jeg ammet 2,3 og 3 år, selv om de siste månedene før de sluttet helt var det egentlig ikke så mye pupp lenger... Men likevel...
Jeg tenkte etter å ha sendt papirene at helsepersonalet kan kanskje oppfatte det på en feil måte? Det er ikke fordi jeg ammet så lenge at jeg ikke trenger hjelp etter fødsel, jeg har jo hatt ekstremt vanskelig start på begge amminger...

Jeg har aldri fått negative reaksjoner fra helsesøsteren her i området, men jeg sa klart i fra første gang vi traff at jeg er en "amme-extremist" ^^ og at jeg brydde meg ikke om hva hun eller folk kommer til å tenke/mene om dette.

Mabel
09 Feb 2013, 23:00
Jeg tenkte etter å ha sendt papirene at helsepersonalet kan kanskje oppfatte det på en feil måte? Det er ikke fordi jeg ammet så lenge at jeg ikke trenger hjelp etter fødsel, jeg har jo hatt ekstremt vanskelig start på begge amminger...

Ja, det er jo det også. Antall år jeg har ammet sier kanskje noe om min motivasjon og mine holdninger, men det sier ingenting om hvor mye vi har strevd med ammingen og om vi trenger starthjelp nå. Hvis man tidligere har sluttet med amming etter 2 mnd pga sykdom eller medisiner så sier det heller ikke noe om hvordan ammingen gikk. Kanskje de heller burde spurt om man hadde problemer med ammingen.

Enirtak
10 Feb 2013, 17:42
"Ammet du lenge?" oppfatter jeg som et ja/nei-spørsmål. Hadde de spurt "hvor lenge ammer du" hadde jeg svart antall måneder.

Jeg tenker at dersom du skriver at du har ammet lenge, såtenker de at selv om du kanskje hadde problemer i oppstartfasen eller i perioder, er det noen du har blitt klokere/fått mer erfaring av, slik at du kanskje ikke trenger like mye oppfølgning ang. amming som de som av en eller annen grunn sluttet tidlig eller ikke ammet i det hele tatt.

Lekeblomst
11 Feb 2013, 01:35
Jeg ville nok også bare svart "ja". Har selv termin om to uker, og kan ikke huske å ha fått spørsmålet på noe skjema. Men da jeg var på helsestasjon med eldstejenta for 15-månederskontroll sa helsesøster at hun tok det for gitt at hun ikke ble amma lenger. Da jeg sa at hun fortsatt fikk morgenpupp ga helsesøster uttrykk for at det var overraskende, uten at hun la noen normative føringer på det. Så reaksjonene er åpenbart ulike.

Lekeblomst
11 Feb 2013, 01:44
Jordmødrene som har hatt kontrollene gjennom svangerskapet har forøvrig også reagert forskjellig. Jenta mi bare morgensmatter litt også, men det er nok mest fordi jeg har vært tilbakeholden pga sårhet og nedadgående produksjon. Men hun elsker disse stundene, så vil ikke slutte helt. To jordmødre har sagt det er helt ok, men at det er viktig at nyebabyen får førstepri. Ei har sagt at hun synes jeg bør være påpasselig med å få jordmødrene på sykehuset til å sjekke at nyebabyen får ordentlig sugetak, fordi babyer er ulike og man ikke nødvendigvis får det lett til med en ny selv om en ammer en større baby. Det synes jeg var fornuftig sagt.

charlie_83
11 Feb 2013, 08:35
Jeg skrev at jeg fortsatt ammet