PDA

Se full versjon : 15 måneder - vil nesten bare ammes etter at jeg har begynt å jobbe

Høstblomst
29 Apr 2013, 11:06
Hei dere!
Litt usikker på hvor jeg skulle plassere spørsmålet, men valge dette forumet da min lille er snart 15 måneder. Jeg begynte å jobbe for 2 uker siden. Jobber 3 dager i uka sammenhengende, og er bort 9 timer hver dag. Snuppa er hjemme med pappaen sin. Den første uka gikk det overraskende bra. Men de siste dagene nå når jeg har vært hjemme så har hun nesten bare villet ha puppen, og ikke fast føde. Når hun er med pappaen kan hun i blant gå 6 timer uten å spise noe (hun tilbys mat ofte). Vektmessig er hun foreløpig fin. Hun har begynt å gå så hun er slankere enn hun var før, men hun var på den lubne siden. Hun har alltid diet veldig ofte. Og overgangen til fast føde har gått tregt. Hun sover med meg og jeg nattammer også. Hun er blid og fornøyd og har masse energi. Pappaen lurer på om hun får i seg nok næringsrik mat - et nok balansert kosthold. Trenger vi være bekymret?

Lille O
29 Apr 2013, 20:29
Hvis hun legger på seg, og du orker å nattamme samt spiser næringsrik mat sjøl, trenger dere vel neppe å tenke på annet enn å tilby henne jernrik kost utenom.

Det sagt, jeg orket ikke nattamme mellomste mer da han ble 14 mnd. Han våknet stadig oftere. Så da kuttet jeg puppen mellom midnatt og 06.00, og han begynte ganske raskt å innta mye mer fast føde. Det samme skjedde med storebroren som ble nattavvent (ikke med vilje) som 10 mnd.gammel. Spiste MYE mer fast føde på dag.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Wanaagsan
29 Apr 2013, 20:51
Min yngste var 9 måneder da jeg begynte å jobbe. Da ville hun fortsatt fullammes. Jeg jobbet så korte dager jeg kunne (2 timer ammefri + fleksitid - gjorde litt hjemme), men hun var kjempesulten da jeg kom hjem etter 6-7 timer. Det var stort sett bare litt banan og vann pappaen hadde fått i henne. Men det kom seg. Da hun var 11 måneder, aksepterte hun litt grøt, og fra da av spiste hun nok til ikke å være utsultet da jeg kom hjem... Hun ble også mye nattammet, og jeg skjønte ikke hvor mye av maten hun egentlig fikk gjennom nattammingen. Jeg trodde bare hun var småspist... Da hun var 21 måneder, kuttet jeg nattpuppen, og plutselig spiste hun mye mer om dagen. Jeg hadde trodd at det bare var en koseslurk eller to, men det var vel et kosemåltid eller to... Så jenten din får nok i seg en del, hun òg. Min begynte forresten i barnehagen omtrent samtidig med nattammeslutt, og jeg har lurt på om det var det sosiale måltidsfellesskapet der som ga henne bedre appetitt. Men jeg tror nok nattmaten altså var mer betydelig enn jeg hadde trodd.

Jeg tror ikke jeg ville kuttet nattpuppen akkurat nå - hun kompenserer nok for tapt mammakos om dagen. Men jeg ville kanskje ikke ventet så lenge med å kutte litt ned på den...? Som nevnt er det vel jern dere må passe spesielt på at hun får nok av. Kanskje verd å spørre om på helsestasjonen? Og a propos sosialt måltidsfellesskap - har dere en åpen barnehage de kan gå i, så hun kan bli "smittet" av de andre små når det gjelder spising?

mamma til sneip
30 Apr 2013, 13:12
Jeg tenker at det sikkert går bra med ungen noen uker til med mye pupp og lite annet, men går det bra med deg? Det er viktig å ha litt overskudd til jobb og andre ting enn amming når hun er så stor. Jeg tenker jeg ville tatt det litt med ro siden du nettopp har begynt å jobbe og det sikkert er en stor overgang, men samtidig ville jeg jobbet mot mindre nattpupp og begrenset puppen litt de dagene du er hjemme. Tror jeg. Såpass store unger kan man jo finne på andre ting med så de glemmer puppen litt. Vi har også erfaring med at utelek gir økt matlyst.