PDA

Se full versjon : Når treåringen dytter.

Milla73
28 Jan 2014, 22:44
Da jeg hentet veslemor i barnehagen her om dagen ble jeg møtt av den ene vikaren. Hun kunne fortelle meg at de hadde hatt et tilfelle i dag og det hadde endt med at veslemor ble tatt i armen av en av de andre ansatte og plassert i trappa, hvorpå hun hadde falt og slått hodet sitt litt. Hun hadde begynt å gråte.
Veslemor hadde ved flere anledninger dyttet de andre barna og blitt tilsnakket flere ganger uten at det hjalp og da hadde den ansatte blitt sint/streng noe spm utløste "armtak".

Om natten våknet jeg av sår gråt og ei lita ei som snakket i søvne. "De er veldig, veldig sinte" var ordene hun sa.
Da vi snakket om hendelsen om morgenen fortalte hun at hodet hadde ikke fått vondt, men armen.
Hun sa også at hun ble sint på de andre når de tok ifra henne leker, ødela leken hennes og når de ville klemme på henne. (Liker dårlig å klemme på andre, selv faren og storesøsteren)
Vi snakket masse om at det ikke var braå dytte, at det var vktig å bruke ordene for å stoppe situasjoner istedenfor. Ikke alltid like lett, men alt er jo en læringsprosess.

Kjenner nå at jeg syns situasjonen er litt utrivelig for jeg mener det er viktig å ta opp med rette vedkommende at veslemor helt klart har blitt redd og dette er noe som må løses.
Føler nok at jeg er litt hønemor. (Ikke første gangen på disse 4 månedene jeg har tatt opp en sak)
Er redd de blir irriterte på meg og lar det gå utover vesla.

Lubelillen
28 Jan 2014, 23:06
Bare kort innom, men må si at det er langt verre med et "armtak" fra voksen i bhg enn en treåring som dytter. Jeg ville tatt det opp med minst pedleder. Kanskje til og med styrer.

Hvordan skal treåringen lære å bruke ordene når forbilder i bhg ikke klarer det selv??? For ikke å snakke om at det er helt i grenseland over hva som faktisk er lov mtp fysisk avstraffelse - som er forbudt.

Ophelia
28 Jan 2014, 23:11
Åh, jeg kjenner at jeg blir sint på deg og jenta di sine vegne. Ellers enig med alt Lubelillen skriver over her.

Lille Gnu
28 Jan 2014, 23:27
Enig med Lubelillen. Ville tatt opp dette med at hun ble tatt i armen og kjeftet på. De må jo kunne hjelpe henne å si i fra på en bedre måte i stedet for.

meloni
29 Jan 2014, 21:08
Bare kort innom, men må si at det er langt verre med et "armtak" fra voksen i bhg enn en treåring som dytter. Jeg ville tatt det opp med minst pedleder. Kanskje til og med styrer.

Hvordan skal treåringen lære å bruke ordene når forbilder i bhg ikke klarer det selv??? For ikke å snakke om at det er helt i grenseland over hva som faktisk er lov mtp fysisk avstraffelse - som er forbudt. Dette er det eneste du trenger å spørre barnehagen om, tenker jeg. Det er greit å løfte et barn trygt og rolig ut av en eskalerende situasjon, men å dra i armen og plassere i trappa er noe annet. Dette høre ikke bra ut, jeg ville reagert veldig. Uansett om barnet hadde sagt noe/drømt eller ei.

Milla73
30 Jan 2014, 00:13
Jeg har i dag snakket med den involverte i barnehagen og hun mener hun må ha lov til å ta barnet hardt og bestemt i armen om de ikke hører.
Videre spurte jeg om de hadde spurt vesla om hvorfor hun dyttet for veslemor har ganske så klare svar på dette. Dette pleide de å gjøre var svaret.
Da jeg sa at vi hadde pratet mye om dytting hjemme nå, fikk høre at veslemor brukte nok språket sitt mer hjemme enn hva hun gjorde i barnehagen.
Skal be om møte med leder, men blir nok til at jeg søker overføring for henne

Hjertemamma
30 Jan 2014, 09:29
Lubelillen sier det som trengs å sies.

Uansett hva du velger å gjøre med evnt overføring, Milla, så er jeg glad du sfår et møte med leder. Hvis det kan få barnehagen til å gjøre noe med egen ansatt, eller egen praksis hvis det gjelder flere, så er det det beste. Lykke til!

Lille Gnu
30 Jan 2014, 09:30
En ting var om det var et engangstilfelle, men å faktisk mene at det er en grei måte å håndtere det på er jo bare helt tullete!

Mabel
31 Jan 2014, 08:54
Voksne mennesker skal jo ikke ta henne i armen så hardt at hun får vondt. Hør med leder om de virkelig anerkjenner denne praksisen.

Hvis hun bruker språket lite i bhg, hva har de tenkt å gjøre med det? Språklæring er en del av opplæringa i bhg, og opplæringa skal tilpasses hver enkelt. De må gi henne rom til å bruke språket.

Milla73
31 Jan 2014, 19:58
Syns det er rart at hun bruker språket lite. Alle som møter henne skravler hun med og hun har et stort ordforåd og er meget klar i sine uttrykk.
Hun har snakket med setninger siden før 2 års kontrollen.

Mabel
31 Jan 2014, 22:46
Kanskje hun føler at hun ikke blir hørt og forstått i bhg? Det er ingen vits å bruke språket?

Moder'n
02 Feb 2014, 18:48
Jeg merker at jeg ikke bryr meg så mye om hvorfor din jente ikke snakker så mye i barnehagen eller hvorfor i hun dytter andre barn.

Det er ikke greit at en av barnehagens ansatte skader et barn. Det er grovt at ungen får vondt i armen, men det kan avfeies som et hendig uhell i en opphetet situasjon. Det er ikke greit at en ansatt i barnehagen sier at det å bli tatt hardt i armen er noe en 3-åring som ikke hører etter må forvente. Det er faktisk ikke greit.

Hvis den du snakket med "bare" var en assistent, så må du snakke med den pedagogiske lederen. Hvis det var den pedagogiske lederen som syns dette var greit, så er det ledere i barnehagen som du må snakke med. Dette er slett ikke greit. Det er barnehagens ansvar å sørge for at unger ikke dytter og skader andre unger. Miljøet i barnehagen er det de voksne som har ansvar for.

Og selvsagt burde de voksne forsøke å finne ut hvorfor din jente dyttet. Eller tror de at hun dyttet bare for å være slem? I tilfelle er det på tide å kontakte barnehageansvarlig i kommunen.

Milla73
14 Feb 2014, 00:01
Jeg venter ennå på møte med ansvarlig i harnehagen. I mellomtiden har jeg søkt overføring til annen barnehage og vi skal i møte der til uka.

Hadde en litt uvanlig hendelse da jeg leverte vesla en av dagene. Jeg satt på gulvet sammen og hun hadde akkurat begynt å bygge med lego da en ansatt i barnehagen la ut 2 lekematter som barna satte seg på. Videre begynte han å kle av seg klærne til han sto i boxeren før han kledde på seg igjen. Han skulle være en prinsesse og lot barna være med på forvandlingen.
Må innrømme at jeg ble satt ut og ikke visste helt hva jeg skulle si. Han forlot stedet og jeg overlot veslemor til vikaren som var der.
Da jeg kom for å hente tok vikaren meg til side, hun hadde reagert kraftig på hendelsen og visste nå ikke helt hvordan hun skulle gå frem videre. Hadde forhørt seg med en annen ansatt. Hva de velger å gjøre vrt jeg ikke ennå.
Jeg synes ikke det er normalt å kle av seg til boxeren inne på oppholdsrommet til barna. Er det jeg som reagerer rart, eller??

Purra
14 Feb 2014, 07:10
Han kledde av seg?
Det hadde jeg reagert på altså.

Pelly
14 Feb 2014, 07:17
Tenker at barna reagerte sikkert ikke, men som voksen bør man reagere.

-fra mobil.

Milla73
14 Feb 2014, 07:40
Han kledde av seg til han sto i boxeren og ikke noe mer før han kledde seg igjen.
Barna resgerte ikke, bare vi voksne.

Lubelillen
14 Feb 2014, 08:02
Veldig sunt at barna ikke reagerer, men som voksen ville jeg steilet over noe slikt.

Augusta
14 Feb 2014, 10:10
Høres ikke helt normalt ut, jeg hadde også reagert på det.

Audacious Angel
19 Feb 2014, 21:46
Ikke grei oppførsel av en voksen rundt barn! Det MÅ tas til styrer, og om det ikke reageres der så må det tas til tilsynsmyndighetene.
Dette høres ut som en voksen som har visket ut noen av grensene som man naturlig skal ha rundt barn.

Milla73
28 Feb 2014, 00:26
Da har jeg vært i møte med styrer.
Følelsene jeg sitter igjen med er både og.
Angående armtaket, dette vil bli tatt opp med vedkommende som gjorde det for å høre deres versjon. Styrer syntes det var litt utenom det vanlige for det hørtes ikke ut som noe denne personen ville gjøre. Ei heller svaret til meg om at man måtte ha lov til å ta barna hardt og bestemt i armen om de ikke hørte etter tilsnakk.
Jeg sa vel egentlig at å ta hardt i armen var noe jeg absolutt ikke godtok. Samt mye mer, men da vil det bli veldig langt. Nå er det bare å vente å se hva som vil skje videre.

Ang. Utkledning så hadde personen skjønt selv at han hadde gått over en grense, han hadde tatt det opp med leder før jeg rakk og ta det opp.

Jeg har søkt overføring til annen barnehage og vi venter for å se hva som skjer.
Problemet er at jeg ikke ønsker mer enn 60% og da er det ikke mange barnehager som ønsker å ta oss inn i varmen. :-)

charlie_83
01 Mar 2014, 22:59
Lykke til kjære deg.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk